چقدر می‌توان به جهانگردی فکر کرد؟

جهانگرد در فرهنگ معین به معنی سیاح و کسی که زیاد سفر می‌کند آمده است. جهانگردی تجربه‌ای فوق‌العاده و بی‌نظیر است که شاید برای افرادی که تاکنون تجربه زیادی از سفر نداشته‌اند قابل درک نباشد.

اما هر کدام از ما ممکن است افرادی را بشناسیم که بخشی از عمر و درآمد خود را به سفر اختصاص می‌دهند. سفر به تنهایی می‌تواند به عنوان یک منبع غنی از تجارب و آموزه‌های جدید باشد. این تجربه‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا بهتر مفهوم و نکات زندگی را درک کنند و به نحوی ارتباطات انسانی و فرهنگ‌ کشورهای مختلف را بفهمند. در یک تعریف عمومی گردشگری یا توریسم سفر کردن به قصد لذت بردن یا کسب‌وکار است؛ همچنین به معنی سیاحت‌، تجارت، جذب، اسکان و سرگرمی گردشگران و تجارت مرتبط به برگزاری تور است.

در روزگاران گذشته جهانگردان، از خانه و کاشانه خود بار سفر می‌بستند و به سرزمین‌های ناشناخته می‌رفتند. امروزه هم هستند افرادی که شغل آن‌ها جهانگردی است و البته با روش‌های مختلف از این راه امرار معاش می‌کنند.

در واقع گونه‌هایی از سفر وجود دارد که تنها برای لذت بردن و سیاحت انجام نمی‌شود، بلکه کسب‌وکار و آموزش نیز بخشی از آن است. در این معنا گشتن دور دنیا شغل محسوب می‌شود. بعضی جهانگردان سفرهای طولانی‌مدت را انتخاب می‌کنند و برای به دست آوردن هزینه‌های زندگی خود در دوران سفر در سرزمین مقصد کار می‌کنند. مشاغل موقتی همچون فروشندگی، کار در رستوران، آموزش مهارت و دانش که از آن برخوردارند به افراد آن شهر یا کشور از جمله کارهایی است که امروزه گردشگران بسیاری از آن استقبال می‌کنند.

در ایران هم در سال‌های اخیر این نوع سفر کردن رواج زیادی پیدا کرده و گردشگران راحت‌تر می‌توانند به سیاحت بپردازند. عده دیگری از جهانگردان، سفرهای کوتاه‌مدت و حتی چند روزه و یک‌روزه را انتخاب می‌کنند. این دسته افراد تمایل ندارند شغل خود را در مبدأ از دست بدهند. بنابراین با برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت خود از ایام تعطیل و مرخصی خود استفاده می‌کنند و به گردش در شهرها و کشورهای مختلف مشغول می‌شوند.

انواع جهانگردی

با رشد و گسترش وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و همچنین ایجاد اوقات فراغت در زندگی بشر، جهانگردی و گردشگری ابعاد گسترده و عظیمی پیدا کرد. گونه‌های مختلفی چون گردشگری روستایی، بومگردی، اکوتوریسم، ژئوتوریسم، گردشگری تاریخی و فرهنگی، گردشگری فصلی(زمستانی و تابستانی)، گردشگری درمانی، کویرگردی، گردشگری گروهی، فضایی، ورزشی، مذهبی، شهری و ... بسیار پرطرفدار هستند.

مزایای جهانگردی

1. افزایش تفکرات گسترده: با سفر به دور دنیا و جاهایی که برای‌مان ناشناخته است با فرهنگ‌ها، زبان‌ها، و تاریخ‌های مختلف آشنا می‌شویم. این تجربه به ما کمک می‌کند تا دیدگاه گسترده‌تری نسبت به مسائل مانند تاریخ، جغرافیا، سبک زندگی و دلایل رفتارهای مختلف در فرهنگ و سبک زندگی آن‌ها داشته باشیم.

2. ارتقای خودآگاهی: تجربه جهانگردی ممکن است به اجازه دهد تا خود را بهتر بشناسیم و نقاط قوت و ضعف جسمی و روحی خود را تشخیص دهیم. موقعیت ترس، ریسک و معاشرت با دیگرانی که نمی‌شناسیم می‌توان به ما در غلبه بر موقعیت هراس‌آور کمک کند.

3. آموزه‌های فرهنگی: از طریق آشنایی با مردم و فرهنگ‌های جدید، می‌توانیم آموزه‌هایی ارزشمند از زندگی و مسائل اجتماعی دریافت کنیم. مثلاً اگر در ایران سفر کنیم با شناخت هر خطه از کشور به خصوصیات و منش مردم آن منطقه پی‌می‌بریم. خصلت‌هایی چون مهمان‌نوازی که ایرانیان به آن شهرت دارند در هنگام سفر به صورت ملموس قابل درک است. این‌که به شهر یا روستایی سفر کنیم و مردم آن‌جا بدون اینکه ما را بشناسند، در غذا و تفریحات و خانه خود شریک کنند، از زیبایی‌های سفر کردن است.

4. تقویت مهارت‌های ارتباطی: تعامل با افراد از زمینه‌های مختلف و در مواقع مختلف، مهارت‌های ارتباطیمان را بهبود می‌بخشد.

5. جذابیت و هیجان: سفر به مقاصد جدید و ناشناخته هیجان و جذابیتی دارد که دراحساس زنده بودن و تازگی تاثیر به سزایی دارد.

6. افزایش تحمل و انعطاف‌پذیری: در سفرها ممکن است با مشکلات و مواجه شویم و یاد بگیریم که چگونه به مواجهه با شرایط ناخوشایند پاسخ دهیم.

7. افزایش شهامت: تجربه سفرها ممکن است به ما اعتماد به نفس بیشتری بدهد و به انجام چالش‌های جدید ترغیبمان کند.

8. خلق خاطرات بی‌قیاس: سفرها خاطراتی خاص و بی‌قیاس را ایجاد می‌کنند که تا همیشه با ما خواهند بود.

9. امکان تغییر: سفر کردن به مکان‌های دیگر و دیدن سبک زندگی افراد مختلف، برای تغییر نقاط ضعف و اصلاح سبک زندگی کمکمان می‌کند. گاهی به جایی سفر می‌کنیم و با دیدن روش زندگی ساکنان آنجا درمی‌یابیم که اشکالی در زندگیمان هست و آن را برطرف می‌کنیم.

در نهایت می‌توان گفت جهانگردی و سفر بسیار که خام را می‌پزد اتفاقی منحصربه‌فرد است. اگرچه ممکن است از دور سخت به نظر بیاید و فکر کنیم باید هزینه و زمان زیادی برای آن در نظر بگیریم، اما راه‌های راحت‌ و ارزان هم برای سفر کردن وجود دارد.

سفرهای گروهی، کمپینگ، استفاده از اقامتگاه‌های بومگردی به جای هتل‌های گران‌قیمت، کار کردن موقت در مقصد و بسیاری گزینه‌های دیگر می‌تواند افکارمان را از سمت مسائل مالی دور کند تا به ذات سفر بپردازیم.

اگر مسئله اصلی گنجاندن سفر در سبک زندگی باشد، برنامه‌ریزی زمانی و مالی برای آن هم می‌تواند چالش هیجان‌انگیزی باشد و انگیزه‌های انسان را تقویت کند. نکته‌های الهام‌بخش زیادی در دل سفر نهفته است که هرگز با یک‌جا ماندن به دست نمی‌آید.

بنابراین، اگر تاکنون فرصت زیادی برای سفر و جهانگردی نداشته‌اید، توصیه می‌شود که آن را تجربه کنید و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

کد خبر: 64156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =