نقش رئیس بد بر زندگی شخصی والدین شاغل

تحقیقاتی که توسط «مارین پری جنکینز» انجام و در واشنگتن‌پست منتشر شده نشان می‌دهد وقتی پدر و مادر در محیط‌های حمایت‌کننده‌تری کار می‌کنند، می‌توانند در نقش‌های والد، مؤثرتر عمل کنند. این امر به نوبه خود منجر به رشد بهتر کودکان می‌شود. جای تعجب نیست که این مقاله خبری به سرعت در شبکه‌های اجتماعی در میان والدین دست‌به‌دست شد. این مقاله بیان می‌کند تجربیات ما در محل کار، تجربیات زندگی خانوادگی ما را شکل می‌دهد.


تأثیر منفی شغل همسر
محققان این طرح نمونه‌های بی‌شماری از والدین شاغل را مورد بررسی قرار دادند. این افراد توصیف ‌کردند چگونه فعالیت در یک محیط کاری بدون حمایت، می‌تواند تأثیر تهاجمی ‌و منفی بر کل خانواده‌شان داشته باشد. مورد مشترک بین همه آن‌ها شکایت یکی از والدین از شغل شریک زندگی خود بود. تأثیر وضعیت محیط کاری والد دیگر باعث می‌شد تا آن‌ها هم نتوانند در محل کار به درستی وظایف‌شان را انجام دهند.
البته در این تحقیق جنبه‌های مثبتی هم وجود داشت؛ هنگامی ‌که یک والد به‌طور معناداری در محل کار حمایت می‌شد، همسر او هم احساس بهتری داشت و می‌توانست وظایف خود را به عنوان یک والد در قبال فرزند خود به خوبی انجام دهد و در شغل خود نیز به‌طور کامل ظاهر شود.
محققان طرح دانشگاه هاروارد و والدین شاغل تصمیم گرفتند این سؤال را بررسی کنند: چقدر حمایت شدن شریک زندگی ما (یا فقدان آن) در محیط کار بر توانایی ما برای رشد در خانه و محل کار تأثیر می‌گذارد؟
برای پاسخ به این سؤال، صد زوج شاغل دارای فرزند شناسایی شدند و در چندین مقطع زمانی در طول یک‌سال‌ و نیم در طول همه‌گیری مورد بررسی قرار گرفتند. از هر کدام از والدین خواسته شد تا در مورد تأثیر حمایت در محیط کار و تأثیر آن بر زندگی شخصی‌شان سخن بگوید.
محققان هاروارد این سؤالات را در مورد جنبه‌های مختلف محیط کار (از جمله حمایت مدیر مستقیم، همکاران و فرهنگ سازمانی گسترده‌تر) پرسیدند. همچنین از هر دو والد در مورد زندگی خانوادگی‌ سؤال کردند، از جمله اینکه شریک زندگی‌شان تا چه حد در نقش یک حامی ظاهر شده است. در نهایت، از آن‌ها خواسته شد میزان پیشرفت خود را در محل کار و خانه شرح دهند. از دیدگاه آکادمیک، پیشرفت به عنوان دو حالت روانشناختی متمایز اما مرتبط تعریف می‌شود؛ سرزندگی و یادگیری. هنگام پیشرفت احساس انرژی، اشتیاق و رشد و یادگیری مداوم می‌کنید. محققان می‌خواستند بدانند چرا برخی از والدین شاغل توانستند پیشرفت کنند به‌ویژه در طول همه‌گیری که فشار زیادی بر سیستم خانواده وارد کرد.

تأییدی بر یک فرضیه
آنچه آن‌ها دریافتند این فرضیه اولیه را تأیید می‌کند که وقتی یکی از والدین محیط کاری حمایتگرانه‌ای داشته باشد، این احتمال را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد که همسرش بتواند هم در قبال فرزندان مؤثرتر ظاهر شود و هم در شغل خود رشد کند. کاوش عمیق‌تر در داده‌ها، یافته‌های جالبی نیز به همراه داشت. محققان متوجه شدند که انواع حمایت‌های مختلف در محل کار به یک اندازه مهم نیستند. حمایت مدیر به‌طور قابل‌توجهی هم بر یکی از والدین و هم بر شریک زندگی تأثیرگذارتر از سایر اشکال حمایت در محل کار (چه از طرف همکاران یا سازمانی و گسترده‌تر) بود. به عبارت دیگر، علاوه بر حمایت مدیر شما، حمایت مدیر شریک زندگی‌تان هم بر میزان احتمال پیشرفت شما در محل کار و خانه و رابطه با فرزندان‌تان تأثیر می‌گذارد.
در مرحله دوم محققان می‌خواستند بفهمند که این فرایند چگونه شکل می‌گیرد. آن‌ها دریافتند پدر و مادرهایی که مدیران حمایتگری داشتند، به نوبه خود از همسرشان در خانه حمایت می‌کنند. داشتن یک مدیر حمایتگر به افراد اجازه می‌داد تا زمان و انرژی بیشتری برای زندگی خانوادگی خود بگذارند. آن‌ها توانستند مسئولیت‌های فرزندپروری و خانوادگی بیشتری را برعهده بگیرند و یک همسر متمرکزتر، درگیرتر و صبورتر باشند. به بیان ساده‌تر، اگر یک رئیس حمایتگر نداشته باشید به‌سختی می‌توانید به‌طور کامل برای خانواده خود نقش‌آفرینی کنید.

درس‌هایی از یافته محققان
هنوز چیزهای زیادی در مورد چگونگی تأثیر محیط‌های کاری زوج‌های مورد مطالعه بر فرزندان و شریک زندگی آن‌ها وجود دارد، این یافته‌های اولیه نکات مهمی ‌را در مورد والدین شاغل ارائه می‌دهد.

۱- سرریز را بشناسید و مدیریت کنید
ممکن است فکر کنیم می‌توانیم زمانی که بیکار هستیم استرس کاری را «خاموش» کنیم، اما در حقیقت این‌طور نیست. محققان محیط کار از این موضوع به عنوان «سرریز» یاد می‌کنند. تجربیات در محیط کار بر توانایی شما برای تعامل کامل در خانه، هم مثبت و هم منفی، تأثیر می‌گذارد. اگر یک روز کاری عالی داشته باشید به احتمال زیاد پدر یا مادر و همسر پرانرژی‌تری خواهید بود. اما باید بدانید بعد از یک کار خسته‌کننده‌، خلق‌وخوی منفی بلافاصله از بین نمی‌رود. با آگاهی بیشتر از این فرایند، می‌توانید برای ایجاد انرژی مثبت و به حداقل رساندن انتقال منفی از روش‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، ایجاد یک حرکت مثل رفت‌وآمد (حتی اگر فقط از روی میز تا کاناپه باشد) ممکن است ابزار مفیدی برای مدیریت سرریزها باشد.
۲- تقسیم کار آگاهانه را تمرین کنید
هنگامی ‌که محققان به تحقیق در مورد چگونگی تأثیر مدیر یک کارمند بر همسر خود می‌پرداختند، یکی از محرک‌های کلیدی این بود که رؤسای غیرحمایتگر با زندگی خانوادگی نابرابر ارتباط مستقیم داشتند. به این معنا که شاید هر کار یا وظیفه‌ای را نشود ۵۰-۵۰ انجام داد اما اهمیت تعیین میزان مشارکت و چگونگی توزیع مسئولیت‌های خانوادگی با این تحقیق برجسته‌تر می‌شود. آزمایش روش‌های جدید برای تقسیم و مدیریت مسئولیت‌ها یک استراتژی مهم برای والدین شاغل است تا رضایت و عملکرد هر دو طرف در محل کار و خانه را بهبود بخشد.
۳- داشتن رئیس مناسب را در اولویت قرار دهید
در حالی که ممکن است کنترلی بر اینکه برای چه کسی و با چه کسی کار می‌کنیم نداشته باشیم، اما می‌توانیم روی انتخاب شغل‌مان دخالت داشته باشیم و انتخاب یک مدیر خوب را در اولویت‌مان قرار دهیم. در این مورد باید تأثیر بالقوه‌ای را که یک مدیر حمایتگر در زندگی‌تان خواهد داشت، بشناسید و به دنبال یک رئیس حمایتگر باشید.
۴- مدیریت کنید
شاید شما نتوانید مدیرتان را انتخاب کنید، اما مهم است که رابطه با مدیرتان را مدیریت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که شما می‌توانید هماهنگی، ارتباط و حمایت بیشتری در رابطه خود با مدیر مستقیم‌تان داشته باشید. حتی می‌توانید به شریک خود در شناسایی استراتژی‌های ارتباط با مدیر نیز کمک کنید.
۵- جوامع حمایتی را پرورش دهید
تحقیقات محققان هاروارد بر حمایت محل کار متمرکز بود، اما این تنها یک بُعد از زندگی ما است که بر خانواده نزدیک ما تأثیر می‌گذارد. با این حال، بسیاری از ما تنها بر کار و خانواده نزدیک به عنوان اهرم‌های بالقوه حمایت تمرکز می‌کنیم و جامعه وسیع‌تر خود را نادیده می‌گیریم.
اگر حمایت را معطوف به مدیر نکنید و یک شبکه گسترده‌تر از حمایت در اطراف خود چه از طرف خانواده، همسایگان، دوستان، جامعه و یا مدرسه ایجاد کنید متوجه می‌شوید که با حمایت اطرافیان نیازی نیست تا برای سلامت و بهبود اوضاع شغل و خانه خود به حمایت مدیرتان متکی باشید.
در حالی که ممکن است انتخاب مدیر ایده‌آل همیشه یک گزینه نباشد با درک چگونگی این فرایند، می‌توانید گام‌هایی را در جهت هدایت آگاهانه‌تر تصمیم‌های پیچیده، فرزندپروری و مشارکت بردارید تا فرصت‌ها را برای خود و همسرتان به منظور پیشرفت در همه جنبه‌های زندگی به حداکثر برسانید.

منبع: hbr.org

کد خبر: 64218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =