قصه‌هایی برای افزایش هوش مالی و ثروت‌آفرینی کودکان

اغلب ما به فکر آموزش فرزندانمان در زمینه‌هایی همچون خواندن، نوشتن، و علوم مختلف هستیم و گاهی فراموش می‌کنیم که آموزش مالی به کودکان نیز برای شانه‌های سنگین زندگی بسیار حائز اهمیت است. مهارت مدیریت مالی یکی از توانایی‌هایی است که در کنار مهارت‌های قابل قدردانی، به یکی از ابزارهای مهم برای موفقیت در زندگی تبدیل شده است است. این مهارت یکی از توانایی‌هایی است که برای هر فرد لازم است و کودکی یکی از فرصت‌های مناسب برای آموزش این مهارت است. در این بین نیز بسیاری از والدین و بزرگسالان در مدیریت مالی مهارت ندارند اما سعی دارند این مهارت را به فرزندان و کودکان خود آموزش دهند.

به همین دلیل در ادامه معرفی کتاب‌هایی که در افزایش مهارت‌های سبک زندگی اهمیت دارند این بار یک مجموعه داستان‌ کوتاه و جذاب برای کودکان گروه سنی "ب" را در اختیارتان می‌گذاریم که با هدف آموزش مفاهیم مالی و مهارت‌های مالی به آنها نوشته شده است. این داستان‌ها و موقعیت‌هایی که در آن‌ها رخ می‌دهد برای توضیح مفاهیم مالی استفاده می‌کند.
هرچند امروزه، دنیای اقتصادی پیچیده‌تر از گذشته شده،‌ اما کمتر کسی را می‌توان یافت که مدعی باشد که مهارت‌های مدیریت مالی قوی نمی‌تواند به جلوگیری از مشکلات مالی و تضمین زندگی آسان‌تر کمک کند. آموزش اصول مالی به کودکان از سنین پایین، به آن‌ها کمک می‌کند تا با توجه به ارزش پول، صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری، راهی مستقیم به سوی موفقیت بپیمایند. چون کودکان در دنیایی زندگی می‌کنند که در حال تغییر است و معمولا آن‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت‌های روزمره خود با مسائل مادی در خانه، مهدکودک یا مدرسه درگیرند. اما درک اقتصادی آنان بسیار کم است و در دوران تحصیل‌شان آموزش قابل ملاحظه‌ای در این زمینه گنجانده نشده در صورتی که فراگیری دانش مالی برای آنان لازم است.
کتاب سواد مالی برای کودکان را افزایش می‌دهد و همراه با قصه‌گویی که به رشد تخیل و خلاقیت هوش کودکان کمک می‌کند. هر داستان می‌تواند در مورد ماجراهای کودکان باشد که با مسائل مالی و پول در تعامل هستند. این داستان‌ها به کمک مثال‌ها و توضیحات ساده مفاهیمی مثل پس‌اندازکردن (استفاده صحیح از پول)، سرمایه‌گذاری (استفاده از پول برای کسب سود)، بودجه‌بندی (برنامه‌ریزی مالی)، کارآفرینی (شروع کسب و کار خود) و فکر اقتصادی را توضیح می‌دهند.
در این مسیر، خانواده می‌تواند با ترکیب کتابخوانی و آموزش مفاهیم مالی، دنیایی پویا و غنی را برای فرزندانشان ایجاد کند. کتاب‌هایی از این دست در زمینه مدیریت مالی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با ایده‌ها و تجربیات شخصی شخصیت‌شان را در این حوزه شکل دهند.
والدین علاقه‌مند و مسئولی هم که از کودکی به فکر آینده و شغل و کسب درآمد و شناخت استعدادهای فرزندانشان هستند با استفاده از مفاهیم قصه‌ها می‌توانند فرصتی برای چارچوب‌بندی رفتار مالی کودکانشان زمینه‌سازی کنند و در این راستا مقدمات آموزش‌های مطابق با دانش اقتصادی به فرزندان‌شان را فراهم آورند.
به طور کلی کودکانی که بتوانند مباحث ساده ریاضیات را درک کنند در زمره خوانندگان این کتاب هستند.آموزش مدیریت مالی به کمک کتابخوانی، به خانواده‌ها این امکان را می‌دهد که با هم در مسیری جذاب و آموزنده قرار بگیرند. این تجربه نه تنها مهارت‌های مالی را تقویت می‌کند بلکه ارتباطات خانوادگی را نیز تقویت می‌کند.

قصه‌هایی برای افزایش هوش مالی و ثروت‌آفرینی کودکان
عنوان


کتاب قصه‌هایی برای هوش مالی از طریق داستان‌گویی کودکان را با مفاهیم مالی آشنا می‌کند و هدف نویسنده است که آن‌ها را برای مدیریت مالی در آینده آماده کند. با خواندن این کتاب کودکان می‌توانند اصول مالی اساسی را درک کرده و بهترین روش‌ها برای مدیریت پول خود را یاد بگیرند و کمک می‌کند تا هوش مالیشان را افزایش دهند.
فهرست مطالبی که در کتاب به آن پرداخته شده است به ین ترتیب است:

  • خرید و فروش
  • راه کسب درآمد
  • قرض گرفتن
  • پس‌انداز
  • وام
  • فکر اقتصادی
  • شغل و کارآفرینی و نوآوری است

نویسنده کتاب نصیبه سلطانی اردمینی است و با تصویرگری سحر بهشتی توسط انتشارات ارشدان به چاپ رسیده است.
به نظر می‌رسد هدف کلی کمک به این جنبه مهم از آموزش فرزندان بوده تا توجه ویژه‌ای مسیر آموزش مالی آنها با شود.
امید است تا نسل‌های آینده به دانش و مهارت‌های لازم برای مدیریت مالی بهتر و موفقیت در زندگی مسلح شوند.


قسمتی از داستان آرین کوچولو در رابطه با خرید و فروش

(بخشی از کتاب قصه هایی برای افزایش هوش مالی و ثروت آفرینی کودکان)


آرین در حال شیر خوردن از مامان می‌پرسد: این قوطی شیر رو کی درست‌ می‌کنه؟ مامان گفت پسرم شیرها در کارخانجات لبنیات یعنی جایی که کلی دستگاه وجود دارد و یک سری از کارها رو انجام می‌دهد و از شیر گاو درست می‌شود. آرین پرسید یعنی گاوها در کارخانه هستن؟ مادر گفت: نه پسرم گاوها در دامداری هستن؟ آرین کمی فکر کرد و دوباره پرسید: دامداری کجاست؟ مادر گفت: به جایی که کلی گاو در آنجا نگهداری می‌شود می‌گویند دامداری. در آنجا گاوها نگهداری و پرورش پیدا می‌کنند و هر روز گاوها معاینه می‌شوند تا بیمار نباشند سپس از آن‌ها شیر گرفته می‌شود و به کارخانه فروخته می‌شود. آرین دوباره پرسید: فروخته می‌شود یعنی چه؟ مادر گفت: فردی که صاحب دامداری است بابت شیری که در اختیار کارخانه قرار می‌دهد پولی دریافت می‌کند یعنی شیر را به کارخانه می‌فروشد.صاحب دامداری بخشی از پول را به لفرادی که به پرورش و نگهداری و غذا دادن گاوها می‌پردازند، می‌دهد

کد خبر: 65357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =