می‌خواهیم فیلم‌سازی را برای دانش‌آموزان مناطق محروم آسان کنیم

اولین سینماسیار جشنواره فیلم مدرسه راه‌اندازی شد تا با آموزش و تشویق که بیشتر در بستر آنلاین طراحی شده است زمینه فیلم‌سازی برای دانش‌آموزان کم برخودار را فراهم کند. به گفته دبیر اجرایی جشنواره دوره پیش‌رو نهمین دوره این جشنواره است اما سینماسیار برای اولین بار است که به اجرا در آمده، او ابراز امیدواری کرد اثرات مثبت باعث ادامه این روند شود.  

به گزارش آتیه‌آنلاین محمد درویشی، دبیر اجرایی جشنواره فیلم مدرسه از آغاز سفرهای سینماسیار این رویداد خبر داد و گفت: اولین سینماسیار جشنواره فیلم مدرسه از ۱۴ آبان‌ماه به مناسبت روز دانش‌آموز سفرهای خود را آغاز کرده و به مدت ۸ شب در مناطق کم‌برخوردار ۱۵ استان کشور فیلم‌های جشنواره دانش‌آموزی را نمایش می‌دهد.

درویشی در گفتگو با خبرنگار ما هدف از شروع سفرهای سینماسیار را شهرهایی معرفی کرد که دسترسی دشوار یا گرانی برای سینما دارند، از این رو تعدادی از این شهرها شناسایی شده‌اند و برای سفر سینماسیار مورد توجه هستند، در ادامه هم گفت: این سینماسیار به شهرهای طالقان، قزوین، رودبار، طارم، خلخال، میانه، تکاب، بیجار، سنقر، دلفان، نهاوند، شازند، کاشان، قم و گرمسار سفر خواهد کرد و در کل این مرحله از سفرها به ۱۵ استان سفر خواهیم کرد،‌ اما در مراحل بعدی نیز استان‌های دیگر را در برنامه خواهیم داشت.

دبیر اجرایی این جشنواره در مورد نحوه انتخاب مدارسی که برای نمایش فیلم انتخاب شده‌اند نیز گفت: ما در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم مدارسی را انتخاب کرده‌ایم، اما خود دانش آموزان، والدین آنها و مسئولین مدارس می‌توانند برای نمایش فیلم مدارسی را به ما پیشنهاد کنند. به همین منظور در سایت www.madresefestival.ir شماره تلفن‌های ۸۸۸۵۰۴۹-۰۲۱ و ۸۸۸۵۰۹۳۲-۰۲۱ و ۰۹۳۸۸۶۲۰۶۲۹ در اختیار آنها قرار دارد تا درخواست خود را با دبیرخانه جشنواره مطرح کنند تا در همین مرحله یا مراحل بعدی سفرهای سینماسیار در برنامه پخش قرار گیرند.

درویشی افزود: در این سینماسیار، ما فیلم‌های منصور، لوپتو و دو فیلم هم از برگزیده جشنواره مدرسه در دو مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم را نمایش می‌دهیم. این در حالی است که پیش از این نیز سعی کرده‌ایم فیلم‌های روز سینما را برای مخاطبان پخش کنیم مثلا در دوره ششم فیلم منطقه پرواز ممنوع را پخش کردیم یا در همین دوره در تلاشیم بتوانیم فیلم بچه زرنگ را به فیلم‌هایی که پخش می‌شود اضافه کنیم.

وی در ادامه گفت: ما با ورود به هر استان، علاوه بر نمایش فیلم برای کودکان و نوجوانان، به شناسایی استعدادها و علاقه‌مندان به فیلم‌سازی می‌پردازیم و سپس برنامه‌های تشویقی و آموزشی برای آنها خواهیم داشت تا به نوجوانان فیلم‌ساز تبدیل شوند. این آموزش‌ها و تشویق‌ها هم در بستر آنلاین وجود دارد و دانش‌آموزان به راحتی به آن دسترسی دارند. البته فضای اصلی شکل‌گیری این جشنوار در ابتدا معلمان هنر را هدف قرار داده بود تا استعدادهای درخشان در زمینه فیلمسازی را شناسایی و معرفی کنند. اما در ادامه دیدم که با هدف قرار دادن معلمان نتیجه مورد نظر خود نمی‌رسیم بنابراین تصمیم بر این شد که نوع ارایه برنامه‌های آموزشی و تشویقی را تغییر دهیم و با هماهنگی موسسه هنرما جشنواره فیلم را با نمایش در تک تک مدارس آغاز کردیم. البته هنوز هم چشم همکاری و همراهی به معلمان و مسئولین مدارس داریم، اما از آنجایی که دسترسی به همه علاقه‌مندان ممکن نبود بستر آموزش را سایت جشنواره قرار دادیم. آموزش‌ها نیز از سطح آماتور آغاز می‌شود که دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد ابتدا با فضا آَشنا شوند. در قسمت آموزش‌های سایت مطالبی وجود دارد که در بخش‌های مختلف داستان‌نویس، نماهنگ، تدوین و دیگر موضوعات مرتبط با فیلم آموزش‌های اولیه ببینند. در ادامه بعد از ارزیابی‌های ما، این فیلم‌سازان وارد باشگاه‌های ما می‌شوند و دست به فیلمسازی می‌زنند تا نتیجه تلاششان برای هم‌سن و سال‌های خودشان نمایش داده شود.

درویشی افزود: جشنواره فیلم مدرسه از سومین دوره برپایی با حوزه هنری انقلاب اسلامی همکاری داشته است و از سال گذشته که حوزه هنری کودک و نوجوان راه‌اندازی شد به شکل جدی‌تری این همکاری ادامه یافت اما در نهمین دوره برپایی جشنواره فیلم مدرسه، حوزه هنری کودک و نوجوان برگزارکننده اصلی آن است که امیدواریم بتوانیم دانش‌آموزان را در مسیر حرفه‌ای که زیاد هم سخت نیست یاری کنیم. اصلا یکی از اهدافمان در سایت و سفرهایی که انجام می‌دهیم این است که به دانش‌آموزان بگوییم شروع مسیر حرفه‌ای زیاد هم سخت نیست و به همین منظور در سفرها فیلم‌ها یا انیمیشن‌هایی که در دوره‌های مختلف از سوی دیگر دانش‌آموزان ساخته شده است را به نمایش‌ می‌گذاریم تا اعتماد به نفس آنها بالا برود و دست به کار شوند.

می‌خواهیم فیلم‌سازی را برای دانش‌آموزان مناطق محروم آسان کنیم

دبیر اجرایی جشنواره فیلم مدرسه در ادامه گفت: بخش‌های اصلی نهمین جشنواره فیلم کوتاه مدرسه شامل موضوعات داستانی، انیمیشن، مستند، نماهنگ و آیتم تلویزیونی و بخش جانبی این رویداد شامل موضوعات فیلمنامه‌نویسی، موسیقی فیلم و نماهنگ و اقلام تبلیغاتی فیلم (پوستر، عکس پشت صحنه و تیزر) است. دانش‌آموزان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند به صورت فردی یا گروهی یا به صورت مشترک و بدون محدودیت در ارسال تعداد آثار در این رویداد حضور داشته باشند.

درویشی در پایان گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در نهمین دوره جشنواره فیلم مدرسه می‌توانند تا پایان آذرماه آثار خود را به تارنمای جشنواره www.madresefestival.ir ارسال و بارگذاری کنند. اختتامیه این جشنواره نیز اسفندماه سال جاری با معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد تا در نهایت ۱۱۰ نفر از برگزیدگان که مستعد کارهای هنری در زمینه فیلم‌سازی هستند مانند سال‌های گذشته وارد باشگاه جشنواره شوند تا در ادامه راه در کنارشان باشیم.

کد خبر: 65437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =