۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 66839
ایده‌های مرا سرقت نکن

واقعاْ اگر کسی ایده جالب و خلاقانه شما را بدزدد چکار می‌کنید؟ آیا شما تا به حال با چنین موردی مواجه شده‌اید؟ محیط کاری جای رقابت است. البته بسیاری افراد از این عبارت سوءاستفاده می‌کنند که خود را بالا بکشند. زیرآب‌زدن، گزارش دروغین دادن و دزدیدن ایده همکاران از این دسته سوءاستفاده‌ها به شمار می‌روند و محیط کاری را متشنج می‌کنند. مهم نحوه مواجهه با چنین مشکلاتی است. بدیهی است راحت‌ترین راه مواجهه با همکاری که ایده شما را به نام خود زده، برخورد با عصبانیت و رسواکردنش در جمع است، اما چنین کاری قطعاً اشتباه است. این کار نه‌تنها وجهه شما را در محیط کارتان خراب می‌کند، بلکه فرصتی برای توضیح به طرف مقابل نمی‌دهد.

دزدیده شدن ایده‌ها در محیط کار می‌تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد. رقابت غیرسالم بین همکاران می‌تواند به دزدیده شدن ایده‌ها منجر شود. افرادی که احساس رقابت شدیدی می‌کنند ممکن است به‌منظور کسب مزیت در محیط کار، ایده‌های دیگران را بدون اجازه به خود اختصاص دهند.‌ در ادامه، راهکارهای روبه‌روشدن با همکاری را بررسی می‌کنیم که ایده‌تان را دزدیده است.

آرامش خود را حفظ کنید

به ‌احتمال زیاد اولین واکنش شما در مواجهه با دزدیده‌ شدن ایده‌تان عصبانیت است. عصبانی‌شدن حق شماست، اما باید راه مهار آن را بیابید. توصیه کارآمد این است که پیش از اینکه دست به حرکتی بزنید، سعی کنید به احساساتی که در آن لحظه به شما دست داده فکر کنید و آن را بپذیرید. حداقل یک روز به خودتان فرصت بدهید تا عصبانیت‌تان کاهش پیدا کند تا بتوانید بهتر و منطقی‌تر فکر کنید. هیچ‌گاه هنگام عصبانیت دست به کاری نزنید. شاید عجیب باشد، اما در چنین موقعیتی بهتر است به دلسوزی روی بیاورید. سعی کنید فکر کنید چه دلیلی باعث شده همکارتان دست به چنین کاری بزند. شاید در شرف اخراج‌ شدن بوده و به این ایده احتیاج داشته و شاید هم والدینش از کودکی او را با دروغ همنشین کرده‌اند. با پرسیدن این سؤالات در نهایت به این نتیجه می‌رسید که مردم کارهایی انجام می‌دهند که ما دلیل آن‌ها را نمی‌دانیم یا نمی‌فهمیم. در این حالت فقط باید به فکر کارهای خودمان باشیم. درباره دلسوزی حرف زدیم، اما این دلیل نمی‌شود که به‌راحتی از مشکل پیش‌آمده گذر کنید و هیچ کاری انجام ندهید. برعکس، باید مطابق شرایط خود در محیط کار سراغ بهترین راه‌حل بروید. پیش از انجام هر کاری، شرایط را بسنجید و از خود سؤالاتی بپرسید. آیا بهتر است مشکل را به رئیس یا نیروی بالادستی خود اطلاع دهید؟ اگر مشکل را مستقیم با همکار خود در میان بگذارید چه واکنشی خواهید دید؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها شرایط کاری خود و جایگاه خود در محیط کار را فراموش نکنید. در نهایت می‌توانید برای انتخاب بهترین راه‌حل با همکاری صمیمی مشورت کنید که کاملاً به او اعتماد دارید.

رودررو گفت‌وگو کنید

حواس‌تان باشد که هیچ‌گاه در محیط عمومی کار چنین مسئله‌ای را مطرح نکنید، بلکه همکار خود را صدا بزنید و با او در مورد رخداد پیش آمده خصوصی صحبت کنید. در نهایت ممکن است متوجه شوید اشتباه می‌کرده‌اید و همکارتان قصد دزدیدن ایده‌تان را نداشته یا ایده‌ای مشابه در سر می‌پرورانده است. سعی کنید به‌ جای تهمت‌زدن، از سؤال ‌کردن استفاده کنید. پس توجه داشته باشید که به‌صورت مستقیم با همکارتان درباره این موضوع صحبت کنید. با احترام و بی‌طرفی، بیان کنید که ایده‌های شما نادیده گرفته شده و خواستار توجه بیشتر به اصول همکاری هستید. از طرفی اگر کار اشتباه همکارتان را به‌ قصد تلافی تکرار کنید، مطمئن باشید نتیجه خوبی نمی‌گیرید. پس از رویارویی با همکارتان و گوشزد کردن کاری که با شما کرده، کنار بکشید و سعی کنید فکر این ماجرا را از سرتان بیرون کنید. اگر همکار خاطی عذرخواهی کرد، معذرت‌خواهی او را بپذیرید و مسئله را تمام‌شده بپندارید، اما اگر اشتباهش را نپذیرفت، دوباره راهی پیدا کنید تا به او اخطار دهید و در مورد کار اشتباهش آگاهش کنید. راه دیگر این است که این اتفاق را با رئیس خود مطرح کنید. بهتر است این راه‌حل آخرین راه چاره شما باشد. اگر هیچ راهکاری فایده نداشت و همچنان همکارتان روی کار اشتباهش پافشاری می‌کرد، می‌توانید ماجرا را به رئیس یا مسئول مربوطه گزارش دهید و بگویید که صاحب ایده شما بوده‌اید و مدارکی ارائه دهید.

بیشتر مراقب ایده‌های‌تان باشید

شما نمی‌توانید کنترلی روی کارهای همکاران‌تان داشته باشید، پس بهتر است زمان و توان خود را صرف کارهایی کنید که از دست خودتان برمی‌آید. مثلاً اگر دوباره ایده جدیدی به ذهن‌تان خطور کرد، این بار چه‌کار می‌کنید؟ آیا از مشکل پیشین درس گرفته‌اید؟ این چند راهکار را برای جلوگیری از دزدیده‌شدن ایده‌های‌تان در نظر بگیرید. ایده‌های خود را در جمع مطرح کنید. در این صورت کسی نمی‌تواند ایده شما را بدزدد، چون دیگران شاهد خواهند بود. پیش از عملی‌ کردن ایده‌، درباره آن با رئیس‌تان صحبت کنید. گزارشی از ایده‌ها تهیه کنید و آن را به مستندات کاری خود اضافه کنید. مثلاً بنویسید «این ایده ساعت ۱۳:۳۴ در تاریخ ۱۶ مرداد به ذهنم رسید و آن را در جلسه ۱۷ مرداد مطرح کردم.» در این صورت اگر مشکلی برای‌تان پیش آمد، می‌توانید با مدرک حرف خود را اثبات کنید. اگر ایده‌تان را با کسی به اشتراک گذاشتید، در اسرع‌ وقت آن را با رئیس یا مسئول مربوطه مطرح کنید یا حتی با ایمیل آن‌ها را مطلع کنید. از مطرح‌ کردن کارهای خود نهراسید. بسیاری افراد به دلایل مختلف و کمبود اعتمادبه‌نفس، زحمات‌شان را پنهان می‌کنند، اما چنین کاری اشتباه است. ارزش کار خود را بالا ببرید و آن را پیش همه مطرح کنید. گاهی اوقات بد نیست ایده‌های خود را داوطلبانه با دیگران شریک شوید. مثلاً اگر تیمی تشکیل داده‌اید، می‌توانید در جلسه کاری هنگام مطرح ‌کردن ایده، آن را به‌ نام اعضای تیم‌تان هم بزنید. آدم هیچ‌گاه از آینده خود خبر ندارد. ممکن است سال‌ها مجبور به کارکردن در یک شرکت باشید و هر روز با اشخاصی یکسان سروکله بزنید. بدیهی است بی‌احترامی به همکارتان به کار شما و وجهه‌تان آسیب می‌زند. اعتمادکردن و ایجاد ارتباط نقش مهمی در رشد شغلی دارند. ممکن است پس از دزدیده‌شدن ایده‌تان، اعتماد خود را به همه از دست بدهید. بدانید چنین مسئله‌ای طبیعی است، اما تلاش کنید به این فکر کنید که انسان‌های مورد اعتماد زیادی وجود دارند که قرار نیست به شما خیانت کنند. اگر بتوانید از موقعیت سختی همچون سرقت ایده‌تان به ‌خوبی گذر کنید، به نمونه‌ای برای دیگران تبدیل می‌شوید و جایگاه ویژه‌ای در محل کار خود پیدا می‌کنید. بنابراین تلاش کنید تصویر خوبی از خود در ذهن دیگران باقی بگذارید.

کد خبر: 66839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =