۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 67371

با رعایت این نکات در مصاحبه شغلی پیروز شوید

خدیجه رزاقی، کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی
با رعایت این نکات در مصاحبه شغلی پیروز شوید

پیدا کردن یک موقعیت شغلی مناسب، خواسته هر کسی است. در بازار کاری که رقابت تنگاتنگ است و کارفرمایان همواره به دنبال بهترین نیروهای کار هستند، ممکن است اولین اشتباه آخرین اشتباه باشد. بنابراین برای به دست آوردن شغل باید با آگاهی و برنامه درست پیش رفت. در این مورد باید بدانیم پیدا کردن موقعیت کاری یک‌چیز است و به دست آوردن آن، چیز دیگر. در مراحل گرفتن یک شغل، مصاحبه کاری از ارکان بسیار مهم است. توجه و درست پیش بردن روند آن می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر دستیابی به شغل موردنظر داشته باشد. به همین منظور نکات اصلی که باید در یک مصاحبه شغلی رعایت شود را از نظر می‌گذرانیم.

خدیجه رزاقی- کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانیتصور کنید شغل رویایی یا مدنظرتان را پیدا کرده‌اید، رزومه خود را صادقانه برای این نقش نوشته‌اید و درخواست خود را فرستاده‌اید؛ حالا به مصاحبه دعوت شده‌اید!

هدف یک کارفرما در مصاحبه این است که تصویری دقیق از مهارت‌ها، تجربه‌ها، شایستگی‌ها و شخصیت شما بسازد تا تأیید کند که آیا مهارت‌ها و فرهنگ مناسبی برای کسب‌وکار او دارید یا خیر. شما هم به‌طور متقابل در تلاش هستید تا مشخص کنید که آیا آن‌ها و شرکت‌شان بهترین گام بعدی در حرفه شما را به شما پیشنهاد می‌دهند یا خیر.

چگونه باید برای مصاحبه خود آماده شوید؟

  • نکته اول اینکه باید بدانید چه کسی قرار است با شما مصاحبه کند.
  • پیشاپیش در مورد شرکت یا سازمان تحقیق و در گوگل جست‌وجو کنید.
  • برای تحقیق در مورد تاریخچه، ارزش‌های فرهنگی و اخلاق کسب‌وکار وقت بگذارید. اگر با شما مطابقت دارند به مصاحبه‌کننده بگویید و دلایل آن را توضیح دهید. این مورد نشان از هماهنگی ارزش‌های شما و سازمان دارد.
  • در بیشتر مصاحبه‌ها درباره رزومه بحث خواهد شد. مطمئن شوید کاملاً مسلط هستید و به‌راحتی می‌توانید به هر سؤالی در مورد آن با قطعیت پاسخ دهید.
  • یک مصاحبه ساختگی را با دوست خود تمرین کنید.

کاهش استرس‌ قبل از مصاحبه

برای پوشیدن لباس‌هایتان برنامه‌ریزی کنید. لباس‌هایی موجه، باوقار و رسمی انتخاب کنید.

دوش بگیرید، از دئودرانت بدون عطر اضافی استفاده کنید، دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.یک روز قبل از مصاحبه سعی کنید شب راحت بخوابید تا کاملاً پرانرژی باشید و خسته به نظر نرسید.صبح روز مصاحبه حتماً صبحانه بخورید. به یاد داشته باشید که صبحانه، سوخت بدن و مغز شما را تأمین می‌کند.چند دقیقه قبل از اینکه به شما گفته شده به آنجا بروید؛ چون مواردی از قبیل عجله کردن، گم شدن در مسیر، ترس از دیررسیدن همگی باعث اضطراب می‌شوند و احتمال زیاد بر عملکرد شما در مصاحبه تأثیر منفی خواهند گذاشت. یک طرح کلی از سؤالات متداول در مصاحبه‌های ساختاریافته تهیه کنید و پاسخ‌هایی آماده کنید.

نحوه عمل در حین مصاحبه

شما آماده‌اید و زودتر از موعد به مکان مصاحبه رسیده‌اید. اکنون زمان آن فرارسیده و شما را به اتاقی که قرار است مصاحبه در آنجا برگزار شود فراخوانده‌اند. به این نکته توجه کنید که اولین برداشت در 7 ثانیه اول از ملاقات با کسی ایجاد می‌شود. اولین برخورد شما با مصاحبه‌کننده احتمالاً ادامه روند مصاحبه را تعیین می‌کند و بر نتیجه موفقیت یا عدم موفقیت شما تأثیر می‌گذارد.

به گرمی سلام کنید، تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید، صاف روی صندلی بنشینید- اگر مصاحبه‌کننده در حال نوشتن مطالب شد نگران شوید، در طول مصاحبه آدامس نجوید، نشانه‌های غیرکلامی (زبان بدن شما) به اندازه نشانه‌های کلامی مهم هستند.

سؤالات متداول در ‌مصاحبه کاری

1)در مورد خودتان کمی توضیح دهید.

این فرصتی است تا در مورد ویژگی‌های اصلی، مهارت‌ها، استعدادها و تجربیاتی که دارید صحبت کنید و آن‌هایی را که بیشتر مرتبط با موقعیت شغلی هستند برجسته کنید.

2)دستاوردهای مهم شما چه بوده است؟

سعی کنید از دستاوردی استفاده کنید که مربوط به کار و نسبتاً جدید باشد، در مورد مهارت‌های مرتبط و اینکه چطور این مهارت به شرکت سود می‌رساند حرف بزنید و میزان سود را برای سازمان تعیین کنید.

3)در مورد یک موقعیت سخت در محل کار و نحوه برخورد با آن بگویید.

کارفرمایان از این سؤال برای سنجش اینکه چه چیزی را وضعیت دشوار می‌دانید و اینکه آیا می‌توانید رویکردی منطقی در نحوه حل مشکلات نشان دهید استفاده می‌کنند. موقعیت دشواری را انتخاب کنید که توسط شما ایجاد نشده است. مشکلی را تعریف کنید، گزینه‌های موجود را مورد بحث قرار دهید، تصمیم نهایی و دلایل انتخاب خود را بیان کنید و همیشه موضوع را با نکته مثبت پایان دهید.

4)در مورد این نقش و اینکه کدام ویژگی‌های این شغل را دوست دارید و کدام را نه توضیح دهید.

آن‌ها این سؤال را می‌پرسند تا بررسی کنند آیا این نقش برای شما مناسب است و با اهداف میان‌مدت و بلندمدت شما همخوانی دارد یا خیر.

5)نقاط قوت شما چیست؟

6)نقاط ضعف شما چیست؟

در مورد نقطه ضعفی صحبت کنید که یک زمینه کلیدی برای کار محسوب نمی‌شود و نشان دهید که چطور برای غلبه بر آن تلاش کرده‌اید.

7)دلایل تصمیم شما برای ترک کارفرمای فعلی چیست؟

فراموش نکنید که نسبت به کارفرمای قبلی نکات منفی نگویید، چون نشانه بی‌وفایی است. تمام دلایل مثبتی که می‌خواهید ادامه دهید را ذکر کنید، خواه این دلایل مسئولیت بیشتر، آینده شغلی بهتر یا تغییرجهت باشد. از اشاره به حقوق و پول به عنوان دلیل اصلی حرکت خودداری کنید.

آماده کردن چند سؤال کلیدی

- این شرکت در چند سال گذشته چگونه پیشرفت کرده است؟

- اگر این موقعیت شغلی به من پیشنهاد شود، نیاز به یادگیری چه مهارت‌های جدیدی دارم؟

- با چند نفر در یک واحد یا بخش کار خواهم کرد؟

- اگر در این جایگاه موفق بودم چند سال دیگر فرصت‌های پیشرفت برای من چگونه خواهد بود؟

بهترین راه برای پایان دادن به مصاحبه

وقتی مصاحبه به پایان رسید، قبل از جدا شدن از مصاحبه‌کننده برای وقت گذاشتن، از او تشکر کنید.

فراموش نکنید اگر کار را برعهده گرفتید از مذاکره درباره حقوق خجالت نکشید.

و اگر شغل را به دست نیاوردید باز هم مثبت بمانید تا شغل مناسب و ایدئال خود را به‌دست آورید.

کد خبر: 67371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =