پرستاری به سبک سوئدی

از میان آمار ۵۰ میلیون نفری مبتلایان به زوال عقل در سراسر جهان، کشور سوئد با ۱۴۰هزار بیمار مبتلا به زوال عقل در رتبه‌های بالا قرار دارد؛ کشوری که در حال حاضر سالمندان بسیار زیادی دارد.

در این میان، آمارها نشان می‌دهد افراد مبتلا به زوال عقل در این کشور نیز اغلب در گروه سنی ۶۰ تا ۹۰ سال قرار دارند. خانواده‌های سوئدی تا چند سال قبل علاقه‌مند بودند که بیماران خود را در خانه نگهداری کنند، اما در سال‌های اخیر استفاده از مراکز نگهداری سالمندان و بیماران طرفداران بیشتری پیدا کرده و حدود ۸۰ درصد سالمندانی که به بیماری‌های عقلی مانند آلزایمر و بیماری‌هایی مشابه آن مبتلا هستند، نه در خانه بلکه در مراکز نگهداری سالمندان تحت درمان و نگهداری هستند. افزایش این آمار موجب شده به موازات آن، نیاز به پرستاران در این مراکز افزایش یابد.

بیماران مبتلا به زوال عقل معمولاً در بیان درست درد با مشکل مواجه هستند. با توجه به آزمایشات صورت گرفته، مشخص شد که مُسکن‌های مرفین‌دار در این گروه از بیماران نسبت به دیگر سالمندان اثرگذاری کمتری دارد. همین امر کار پرستارانی که وظیفه رسیدگی به این بیماران را دارد، بسیار دشوار کرده و آنها را با چالش‌های متعددی مواجه کند. اخیراً اما روش‌های دارویی در سوئد جای خود را به متدهای روانی داده است، به طوری که پرستاران این مراکز به صورت فشرده تحت آموزش‌های روان‌درمانگرانه قرار می‌گیرند و به جای بهره بردن از داروهای شیمیایی و مرفین‌ها برای کاهش درد، از راهکارهایی روان‌درمانی بهره می‌برند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد این روش‌های نوین موجب آسان‌تر شدن فعالیت پرستاران در کشور سوئد شده است.

کد خبر: 58326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =