۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
کد خبر: 58336
پژوهش، میان‌بُری به سوی توسعه

«پژوهش» یکی از اساسی‌ترین نیازها برای رسیدن به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه یک کشور است. از آنجایی که قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است، بنابراین نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.

موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود.

از این رو، یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد. رشد و توسعه کشورهای پیشرفته نیز در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش است. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه‌یافته صنعتی گویای این واقعیت است. از طرفی در برخی کشورهای در حال توسعه، ضعف در مدیریت مراکز علمی و تحقیقاتی و نیز ناتوانی در جذب افراد متخصص، از مهمترین عوامل ضعف قوای پژوهشی است. این در حالی است که در کشورهای جهان سوم، کمبود مدیریت قوی و توانمند در نهادهایی که عهده‌دار پژوهش‌ هستند، مهمترین مانع توسعه پژوهش به شمار می‌آید.

کد خبر: 58336

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =