استراتژی‌های نوآورانه‌ای برای افزایش کیفیت خواب

دانشمندان و محققان زیادی همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای درک رابطه پیچیده بین خواب و عملکرد مغز هستند. چون با مطالعه مکانیسم‌های عصبی زیربنای خواب، می‌توان استراتژی‌های نوآورانه‌ای برای افزایش کیفیت خواب و رفع اختلالات خواب ایجاد کرد و در نهایت زندگی افراد بی‌شماری را بهبود ببخشند.

ما نیز برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از خواب خود ببریم، حفظ یک برنامه خواب ثابت، ایجاد یک برنامه خواب آرام و بهینه‌سازی محیط خواب را باید جدی بگیریم. با انجام این کار، می‌توانیم از فرآیندهای طبیعی مغز خود حمایت کنیم و سلامت و رفاه کلی خود را بهبود بخشیم، در عین حال داشتن اطلاعاتی در مورد خوابمان، کمک می‌کند درک بهتری از شرایط داشته باشیم. بنابراین در ادامه مطالبی که در مورد خواب منتشر می‌شود به کم‌خوابی، زیاد خوابیدن و نتایج خواب با استرس می‌پردازیم.

کم‌ خوابی

هر کدام از ما افرادی را در اطراف خود می‌شناسیم که از کمبود خواب رنج می‌برند و معمولا با درمان خودسرانه انواع قرص‌ها را مصرف می‌کنند. اما بهتر است به ‌آنها پیشنهاد کنیم پیش از درمان خودسرانه با پزشک مشورت کنند تا در مورد راه‌های بهبود رسیدن به خواب استاندارد، کیفیت خواب و کاهش خستگی نظر تخصصی پزشک را بدانند.

علائم کمبود خواب شامل احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز، دشواری در تمرکز، افزایش وزن، افزایش ترشح هورمون استرس و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شوند. همچنین، ممکن است به دلیل کمبود خواب دچار سردرد، افسردگی، اضطراب، تنش عضلانی و درد عضلانی شویم.

برای تشخیص کمبود خواب نیز می‌توانید از دستگاه‌های سنجش خواب مانند دستگاه‌های شنود خواب، ساعت‌های هوشمند و یا برنامه‌های موبایل استفاده کنید. همان‌طور که در مور د کیفیت خواب گفته شد این دستگاه‌ها و برنامه‌ها می‌توانند کمک کنند تا میزان خواب عمیق، خواب سبک، زمان بیدار شدن در طول شب و مدت زمان خواب را بسنجیم.

زیاد خوابیدن

همچنین زیاد خوابیدن به عنوان یکی از مشکلات خواب شناخته می‌شود و به آن "هیپرسومنولانس" گفته می‌شود. این مشکل معمولا به دلیل عواملی مانند کمبود خواب، بیماری‌های مزمن، استرس، اضطراب، افزایش سن، مصرف داروهای خاص و یا مشکلات خواب مرتبط با بیماری‌های روانی ایجاد می‌شود. افرادی که زیاد می‌خوابند، ممکن است در طول روز خسته و خواب آلود باشند و عملکرد شناور و کارایی کمتری داشته باشند. برای رفع این مشکل، ممکن است نیاز به تغییر روش‌های زندگی، تغییر در رژیم خواب و یا درمان بیماری‌های مرتبط با خواب باشد.

چه در مورد کم خوابی و چه در مورد زیاد خوابیدن پس از بررسی عواملی که در ادامه به آن اشاره می‌شود بهتر است با پزشک متخصص خواب برای تشخیص دقیق علت و تعیین راه‌های درمانی مناسب مشورت کنیم:

  1. کیفیت خواب: اگر کیفیت خواب ضعیف باشد، ممکن است بدن نیاز به مدت زمان بیشتری برای استراحت داشته باشد.
  2. کمبود خواب: اگر به طور مداوم کمتر از تعداد ساعات خواب مورد نیاز بخوابیم، ممکن است بدن سعی کند این کمبود را با خوابیدن بیشتر جبران کند.
  3. استرس: استرس می‌تواند باعث شود زیاد بخوابیم، زیرا بدن ممکن است به مدت زمان بیشتری برای بازیابی از تنش‌های روزانه نیاز داشته باشد.
  4. بیماری‌ها و اختلالات: برخی از بیماری‌ها و اختلالات مانند اختلال خواب ایدیوپاتیک یا اختلالات خواب-بیدار می‌توانند باعث شوند زیاد بخوابید.
  5. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی: کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند باعث کاهش انرژی و خستگی شما شود، که در نتیجه ممکن است ما را وادار به بیشتر خوابیدن کند.

خواب با استرس

استرس می‌تواند باعث بدخوابی شما شود. هنگامی که شما در معرض استرس هستید، بدن شما هورمون‌هایی مانند کورتیزول را ترشح می‌کند که می‌تواند باعث بیداری شما در طول شب شود و کیفیت خواب شما را کاهش دهد.

برای تشخیص اینکه آیا استرس باعث بدخوابی شما می‌شود یا نه، می‌توانید به علائم و نشانه‌های خود توجه کنید. اگر شما به دلیل استرس دچار اضطراب، تنش عضلانی، سردرد، درد عضلانی، افسردگی و یا تغییرات خلقی شده‌اید، احتمالا استرس باعث بدخوابی شما شده است.

برای کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب خود، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند مدیتیشن، تمرین تنفس، ورزش، ماساژ و یا مصرف مکمل‌های گیاهی استفاده کنید. همچنین، پس از امتحان شیوه‌های گفته شده می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا با روش‌های دیگری که کمک می‌کنند تا استرس خود را کاهش دهید، کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

مطالب مرتبط:

No, Night Owls Aren’t Doomed to Die Early

جغد شب یا پرنده صبح؟ دردسرهای خوابیدن در دنیای امروز

اختلال خواب، تجربه مشترک نیمی از مردم جهان

چگونه بعد از تعطیلات راحت و سر ساعت بیدار شویم

جغدهای شب محکوم به مرگ زودهنگام نیستند

کد خبر: 60868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =