کارمندان از مدیران شرکت‌های خود چه انتظاراتی دارند؟

مؤسسه گالوپ چندی پیش برای بررسی نیازها و انتظارات کارمندان و کارگران در آمریکا، مطالعاتی را آغاز کرد که بیش از ۵۷۰۰ کارگر در آن شرکت داشتند. این کارگران در صنایع مختلفی از جمله تولید، حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و خدمات مشغول به‌کار بودند. گالوپ قصد داشت تا از طریق این مطالعه، اطلاعاتی در خصوص انتخاب‌ها و آزادی‌هایی که کارفرمایان در اختیار کارگران قرار می‌دهند به دست آورد و همچنین متوجه شود که کدام انتخاب‌ها و آزادی عمل‌ها در محیط کار، کارگران را به ماندگاری هرچه بیشتر در شغل خود ترغیب می‌کند.

طبق نظرسنجی گالوپ تقریباً نیمی از کارگران در مشاغلی فعال هستند که آن‌ها را مجبور می‌کند تا در محیط کار به‌صورت حضوری فعالیت کنند؛ صنایعی مانند تولید، حمل‌ونقل، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و خدمات. بسیاری از کارگران در این بخش‌ها تمایل دارند از خانه کار کنند اما نمی‌توانند. با این حال آن‌ها خواهان انعطاف و آزادی عمل بیشتری در فضای کاری خود هستند.

۱۱ انتخاب
گالوپ در این پروژه از مدیران منابع انسانی ۱۵۰ شرکت‌ بین‌المللی پرسیده است که چه نوع آزادی‌ها و انتخاب‌هایی را برای کارمندان در محل کار خود فراهم کرده‌اند. این مدیران به ۱۱ انتخاب برای کارگران اشاره کرده‌اند. از جمله‌ این انتخاب‌ها می‌توان به دورکاری‌های موقتی، امکان کار در فضاهای مختلف، کار در چهار روز هفته و روزی ۱۰ ساعت، سه روز کار در هفته با روزی ۱۲ ساعت، ساعات کاری شناور، انتخاب روز کاری در هفته، انتخاب ساعت کاری در روز، شیفت‌های کاری کوتاه‌تر، افزایش روزهای مرخصی و انتخاب لباس فرم اشاره کرد. پس از بررسی‌های اولیه، محققان از بیش از ۵۷۰۰ کارمند پرسیده‌اند که شرکت شما کدام‌یک از این گزینه‌ها را برای‌تان فراهم کرده است. نتایج نشان می‎دهد که ۵۵ درصد شرکت‌ها گزینه‌ انتخاب لباس فرم، ۳۳ درصد انعطاف‌پذیری در ساعات کاری و ۳۱ درصد امکان اضافه‌کار را برای کارمندان فراهم کرده‌اند. در این مطالعه همچنین از کارمندان پرسیده شده کدام انتخاب باعث می‌شود که آن‌ها کار خود را تغییر دهند. از میان کارمندان ۵۷ درصد افزایش زمان مرخصی و مرخصی با حقوق و ۴۴ درصد هفته‌ کاری چهار روزه را انتخاب کرده‌اند.

محبوب‌ترین گزینه
تعطیلات و هفته‌ کاری چهار روزه محبوب‌ترین گزینه‌های انعطاف‌پذیری برای کارمندان هستند و تعطیلات نیز نقش مهمی برای سازمان‌ها دارد. گالوپ در این مطالعات دریافته است که افرادی که زمان تعطیلات بیشتری دارند - با کنترل عوامل دیگر، از جمله درآمد - رفاه بالاتری را تجربه می‌کنند. تحقیقات گالوپ همچنین نشان می‌دهد افرادی که دارای کار جذاب و یک هفته تعطیلات هستند، ۲۵ درصد رفاه بیشتری نسبت به کارگران غیرفعال که شش هفته یا بیشتر تعطیلات دارند، گزارش می‌دهند. هفته‌ کاری چهار روزه در چند سال گذشته توجه زیادی را به خود جلب کرده است. تحقیقات گالوپ می‌گوید که در میان افرادی که مسئولیت‌های کاری آن‌ها کاملاً به محیط کار وابسته است و در عین حال امکان کار برای چهار روز در هفته را دارند، عدم مشارکت فعال کمتر است و رفاه کلی بالاتری را تجربه می‌کنند. این یعنی یک هفته کاری چهار روزه ممکن است برای کسانی که گزینه‌هایی برای کار از راه دور ندارند، مزایایی ایجاد کند. هرچند این انتخاب احتمال تغییر شغل را کاهش نمی‌دهد، اما فرصت و امکان موفقیت کارمندان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که کارمندان احساس بهتری در محیط کاری خود داشته باشند.

ترکیبی از انتخاب‌ها
این سؤال اما همچنان وجود دارد که در نهایت چگونه رهبران می‌توانند تصمیم بگیرند کدام گزینه‌های انتخابی برای کارکنان سازمان‌شان بهترین کارآمدی را دارد؟ بر اساس نتایج گالوپ، یکی از راه‌ها می‌تواند این باشد که شرکت‌ها، کارمندان را درگیر فکرکردن به این مسئله کنند که کدام گزینه‌های انتخاب می‌تواند زندگی کلی و عملکرد تیم‌شان را بهبود بخشد. فراهم‌کردن مزایا و آزادی‌ انتخاب برای کارمندان ممکن است باعث جذب بیشتر کارمندان جدید شود، اما تعهد و بهره‌وری بالا را در آن‌ها تضمین نمی‌کند. این روحیه عمدتاً از مدیران بزرگی الهام گرفته می‌شود که از نزدیک با کارمندان برای تعیین اهداف و اولویت‌های روشن صحبت و با ارائه‌ بازخورد مداوم و معنادار بر توسعه کارکنان و ایجاد فرهنگ مسئولیت‌پذیری بالا تمرکز می‌کنند. ارائه‌ آزادی‌ انتخاب بدون مدیریت قوی، به‌سادگی کارساز نیست. صرف‌نظر از اینکه کارها در محل کار انجام می‌شوند یا از راه دور، مهم است که کار به‌صورت سازنده و مشارکتی، ارزش بالایی برای مشتریان ایجاد کند و زندگی کلی کارکنان را بهبود بخشد.

کد خبر: 61489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =