با "هنر" یک تیر و دو نشان کنیم

هنر یکی از بزرگترین و کهن‌ترین ابداعات بشر است که تاثیر قابل توجهی در سبک زندگی و سلامت جسم و روان افراد دارد.

هنر یعنی خلق و خوی زیبا و خلاقانه به نحوی که هر کسی می‌تواند احساسات و تجربیات خود را از طریقش بیان کند. مثلاً با نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی، فیلم‌سازی، عکاسی و... و. معمولا با هنر می‌توان احساس خوبی را در افراد ایجاد کرد و آن‌ها را به آرامش رساند.

با شرکت در فعالیت‌های هنری هم می‌توانید خلاقیت و تفکر نوآورانه خود را تقویت کنیم و شخصیتمان را بهبود بخشیم، از این رو هنر یک چیز بسیار مهم است و می‌تواند زندگیمان را بهتر کند یا بهبود بخشد. هنر به صورت گسترده در انواع اشکال و رشته‌ها وجود دارد، از نقاشی و مجسمه‌سازی گرفته تا موسیقی، نمایشنامه‌نویسی و... و. ‌گاهی هنر می‌تواند چیز پیچیده‌ای نباشد و بسیار هنرمندان خود آموز هستند که بدون تحصیلات آکادمیک یا حتی سواد خواندن و نوشتن به شهرت جهانی رسیده‌اند.

شروع نقاشی در ۶۷ سالگی

مکرمه قنبری یکی از هنرمندان ایرانی بود که به صورت خود آموز نقاشی را در سنین پیری شروع کرد. او با نام هنری ننه

با "هنر" یک تیر و دو نشان کنیم
مکرمه قنبری (معروف به ننه مکرمه)، نقاش خودآموز

مکرمه شناخته می‌شود و به شهرتی جهانی رسید. مکرمه تحصیلات دانشگاهی و حتی سواد خواندن و نوشتن نداشت، ‌ بنابراین دوره علمی هم نگذرانده بود، متولد ۱۳۰۷ هجری شمسی در دری‌کنده بابل ایران بود و پس از ۱۰ سال فعالیت هنری در۲ آبان ۱۳۸۴ درگذشت و در حیاط خانه اش به خاک سپرده شد.

ننه مکرمه که در سن ۶۷ سالگی نقاشی را شروع کرد، نقاش سبک پست مدرنیسم بود و به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. نخستین نمایشگاهش در سال ۱۳۷۴ در گالری سیحون بر پا شد و نقاشی‌هایش موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. البته اولین بار در سال ۱۹۹۸ فیلمی از مکرّمه و آثارش توسط مجید ماهیچی ساخته شد.

نمایشگاه‌های بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیا برگزار شده و هر ساله برگزار می‌شود. مکرمه که خانه‌اش جزء میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده، هر ساله پذیرای بازدیدکنندگان فراوانی از سراسر دنیاست. خانه موزه مکرمه همکاری‌های بسیاری با موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا داشته که ماحصل آن برپایی نمایشگاه‌هایی در کالیفرنیا بوده و سایر کشورها بوده‌است.

شروع کنید؛ شاید جهانی شدید

هنرمند خودآموز؛ فردی است که با تلاش، پشتکار و علاقه شدید به هنر، بدون داشتن آموزش رسمی، فعالیت‌های خود را در زمینه‌های هنری توسعه داده است. آن‌ها برخلاف هنرمندانی که تحصیلات

علیخان عبداللهی، ‌ مجسمه ساز خودآموز
علیخان عبداللهی، مجسمه‌ساز خودآموز

رسمی در زمینه هنر داشته‌اند، با استفاده از تجربه، مشاهده و تمرین به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.

داود کوچکی، نقاش خودآموز
داود کوچکی، نقاش خودآموز

هنرمندان خودآموز ایرانی در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و با تلاش و پشتکار خود توانسته‌اند آثاری بی‌نظیر را خلق کنند که تحسین و تعریف‌های فراوانی را به دنبال داشته است. از جمله این افراد که بدون آموزش آثار هنریی حلق کردند و به نمایش گذاشتند می‌توان
داود کوچکی؛ نقاش، حسینعلی شعبانپور؛ پیشکسوت آواز، سارا محمدی و کلثوم تمیزیان؛ ‌مجسمه ساز، علیخان عبداللهی؛ مجسمه‌ساز، اکرم سرتختی؛ نقاش، رضا بخشی؛ نقاش را نام برد.

هنرمندان خودآموز در سراسر دنیا نمونه‌های برجسته از استعداد، خلاقیت و تلاش بی‌وقفه در راستای تحقق هدف‌های هنری خود هستند که با خلاقیت و تفکر نوآورانه خود، از محدودیت‌ها عبور کرده و آثاری بی‌نظیر خلق کرده‌اند که همچنان در ذهن و قلب مخاطبانشان زنده است و اعتباری جهانی برایشان رقم زده ونسان ون گوگ، هانری روسو، فریدا کالو از مشهورترین هنرمندان خودآموز جهان در حوزه نقاشی هستند.

ونسان ون گوگ
ونسان ون گوگ، نقاش خودآموز هلندی

بنابراین پیشنهاد می‌شود شما هم اگر به یکی از انواع هنر علاقه دارید فعالیت خود را شروع کنید، شاید جهانی شدید و نامتان در تاریخ هنر ماندگار شد.

هنر برای اصلاح و تفریح

همچنین در ادامه به بررسی تاثیر و اهمیت هنر در سبک زندگی و سلامت جسم و روان خواهیم پرداخت که علاوه بر تاثیرات مثبت می‌تواند تفریحی موثر برای اوقات فراغت باشد، چه خلق اثر هنری و چه دیدن هنر که ممکن است در نگاه هنری هر یک از ما تاثیرگذار باشد.

اعتبار و زیبایی: هنر توانایی خلق آثاری با اعتبار و زیبایی بالا دارد که قادر است افراد را درگیر کند و روحیه و انگیزه آن‌ها را افزایش دهد. زیبایی در هنر می‌تواند احساس خوبی در افراد ایجاد کند و تاثیر مثبتی بر روانشان بگذارد.

بیان هنری: بیان هنری متفاوت به افراد امکان می‌دهد احساسات و تجارب خود را به صورت خلاقانه و منحصربفرد به دیگران انتقال دهند. این بیان هنری می‌تواند فرصتی برای تجربه احساسات عمیق و خلاقیت بیشتر فراهم کند تا جایی که فرد از ایجاد ارتباط عمیق‌تر با خود و دیگران نیز برخوردار شود.

تاثیرات آرامش‌بخش: هنر می‌تواند آسایش و آرامش را در زندگی افراد فراهم کند. موسیقی، نقاشی و مجسمه‌سازی می‌توانند به عنوان یک نوع درمان طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب عمل کنند و روحیه را بهبود بخشند. هنر به عنوان یک تجربه راهبرد معنوی هم ممکن است مورد استفاده قرار ‌گیرد و به افراد کمک می‌کند پس از بازنشستگی، خلق و خوی خود و معنویت را تجربه کنند.

تحول شخصی: شرکت در فعالیت‌های هنری می‌تواند به افراد کمک کند تا خلاقیت و تفکر نوآورانه خود را تقویت کنند. هنر می‌تواند راهی برای خلق و خوی مثبت و بهبود کیفیت زندگی باشد. ارتباط با هنر و خلق آثار می‌تواند باعث توسعه شخصیت، افزایش اعتماد به نفس و تجربه احساس پیشرفت شود.

هنر برای درمان

با "هنر" یک تیر و دو نشان کنیم به طور خلاصه، هنر به عنوان یک جنبه مهم در زندگی انسان‌ها، تاثیر قابل توجهی در سبک زندگی و سلامت جسم و روان دارد. علاوه بر اینکه هنر از طریق بیان هنری، ایجاد زیبایی، ایجاد آرامش و تحول شخصی به افراد کمک می‌کند و توجه به هنر با شرکت در فعالیت‌های هنری می‌تواند بهبودی چشمگیری در کیفیت زندگی و سلامت روان و جسمی فرد داشته باشد. به نحوی که برخی از جنبه‌های هنر در درمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، هنر به واسطه نیاز روانشناختی مغز و کارگردان در سازگاری و ارتقای معرفت جوامع در همه جوانب زندگی و در همه دوره‌ها و اعصار حضور و نفوذ داشته است. هنر درمانی به عنوان یکی از شیوه‌های کاربردی از برنامه‌های هنری در تقویت سلامت و بهداشت روانی عمومی و پیشگیری از مشکلات بهره می‌گیرد و برای ارتقای کیفیت زندگی مردم، هنر را به گونه‌ای سودمند دستمایه درمان قرار داده و در واقع اثر جان بخش آن را در ارتقاء روحیه بشر نیز نشان می‌دهد.

در نهایت پیشنهاد می‌شود برای بهبود سبک زندگی، ‌ تفریح و رسیدن به سلامت که همه اینها مایه آرامش است به تماشای هنر بروید و حتی بهتر است هنری را هرچند به صورت خود آموز شروع کنید. در مطالب بعدی پیشنهاداتی در این حوزه نیز برای شما خواهیم داشت.

کد خبر: 61612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =