۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 61729
اضطراب منزلت

اضطراب منزلت نام کتابی است که آلن دوباتن در آن یکی از ملموس‌ترین و کنار مانده‌ترین تصاویر ذهنی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. موضوع کلی این کتاب درباره اضطراب موقعیت و منزلت فرد است. ترس از چگونه بودن بین افراد جامعه؛ این ترس در بسیاری موارد تعیین‌کننده مسیر زندگی آدمی است، شاید بدون اینکه خودش متوجه باشد.

آلن دوباتن بیشتر با رویکرد فلسفی‌اش در مورد زندگی روزمره شناخته می‌شود. دوباتن، نویسنده و فیلسوف فرانسوی یکی از کسانی است که با بیان ساده و روان خود توانست فلسفه را از پوسته سخت‌خوانی جدا کند و آن را به میان مردم بیاورد. دغدغه او مخاطب عام است؛ یعنی من و شما. دوباتن از درون آدمی مسائلی را که شاید هرگز به آن فکر نکرده بیرون می‌کشد و پیش روی او قرار می‌دهد. اضطراب منزلت نام کتابی است که آلن دوباتن در آن یکی از ملموس‌ترین و کنار مانده‌ترین تصاویر ذهنی انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. موضوع کلی این کتاب درباره اضطراب موقعیت و منزلت فرد است. ترس از چگونه بودن بین افراد جامعه؛ این ترس در بسیاری موارد تعیین‌کننده مسیر زندگی آدمی است، شاید بدون اینکه خودش متوجه باشد. گاهی آدم نمی‌داند که به‌خاطر نگاه دیگران و تصور و قضاوت آن‌ها، از علاقه‌مندی‌هایش یا چیزهایی که برای زندگی‌اش مفید هستند، دست می‌کشد و راه دیگری را می‌پیماید.

داشتن شناخت نسبت به این تصور و آشنایی با زیر و بم‌های آن کمک می‌کند تا بتوانیم بر ترس و اضطراب خود غلبه کنیم و در واقع برای دیگران زندگی نکنیم. فرصت کوتاه زندگی اگر با ندانم‌کاری و اما و اگر همراه شود، خیلی زود انسان را دچار حسرت و پشیمانی خواهد کرد؛ روزی فرا می‌رسد که دیگر برای جبران گذشته وقت تنگ است. در این کتاب دوباتن این شناخت را به مخاطب خود می‌دهد و او را با زوایای ذهنی خود آشنا می‌کند.

عناوینی که در این کتاب مطرح شده‌ شامل دوبخش علت‌ها و راه‌حل‌هاست. در بخش علت‌ها مباحث نیاز به عشق، اسنوبیسم، توقع، شایسته‌سالاری و وابستگی مطرح شده است. در قسمت راه‌حل‌ها به فلسفه، هنر، سیاست، مذهب و بوهمیا پرداخته شده است. به این ترتیب ابتدا علت این اضطراب برای مخاطب روشن و ریشه‌یابی می‌شود. سپس برای هر نوع واهمه‌ای روشی و راهکاری ارائه می‌شود تا بتوان به تصویر مستقل‌تر و واضح‌تری از خود رسید، بدون ترس از نگاه دیگری.

کتاب اضطراب منزلت در رسانه‌های معتبر دنیا این‌گونه توصیف شده است:

لس‌آنجلس تایمز: «ترغیب‌کننده به تفکر، دوباتن مردی با سلیقه‌ای عالی است. مطالبی عالی از آدام اسمیت، ویلیام جیمز، فردریش انگلس و دیگران انتخاب کرده است.»

سان‌فرانسیسکو کرونیکل: «کتابی سخاوتمند و انسانی که راه‌حل‌هایی برای اضطراب موقعیت پیشنهاد می‌دهد. راه‌حل‌هایی که انسان را به فکر وامی‌دارد. پاسخ دوباتن که با نقل‌قول‌هایی روشنگر و آثار هنری شگفت‌انگیز محکم شده است، به همان اندازه که متقاعدکننده است، زیرکانه هم بیان شده. اکتشافی خواندنی و باارزش در مورد ترس ما از جایگاه‌مان در جامعه و اینکه چگونه می‌توانیم نگرانی‌هایمان را کاهش دهیم.»

اگر در مسیر توسعه فردی گام برمی‌دارید و برای بهبود اوضاع زندگی خود وقت می‌گذارید، حتماً نیاز خواهید داشت که دانش گسترده و قابل‌استفاده‌ای هم در این زمینه کسب کنید. کتاب اضطراب منزلت یک پله از نردبانی است که شما به سمت توسعه و تکامل شخصیت خود برمی‌دارید. آن را بخوانید، به ذهن بسپارید و در مواجهه با جهان پیشِ‌رو از نکات مفیدش استفاده کنید.

کتاب اضطراب منزلت را نشر چترنگ با ترجمه زهرا باختری روانه بازار نشر کرده است.

کد خبر: 61729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =