تاثیر حیوان خانگی در زندگی انسان

دیدن یک گربه بامزه که با حرکات لوند خود انسان را محو تماشا می‌کند همواره لذتبخش است.اما پشت این ناز و کرمشه لذت بخش، داستانی پردردسر نهفته است.

داشتن حیوان خانگی می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامت روحی و روانی داشته باشند. پیاده روی روزانه با حیوان خانگی موجب کاهش کلسترول و سطح گیلیسیرید خون می‌شود همچنین در مدیریت افسردگی و بهبود ارتباط اجتماعی مؤثر است. اما یکی از معضلات همزیستی با حیوانات بیماری‌های مشترک میان انسان است. بیماری‌های عفونی که بطور طبیعی قابلیت انتقال از حیوانات مهره‌دار به انسان را داشته باشد بیماری زئونوز گفته می‌شود. انواع باکتری، ویروس، انگل و غیره می‌توانند از طریق تماس مستقیم و یا از طریق غذا آب یا محیط به انسان انتقال یابد.

تاثیر حیوان خانگی در زندگی انسان
صبا علوی طالقانی- کارشناس ارشد انگل‌شناسی دامپزشکی

از انواع بیماری‌های زئونز، می‌توان به تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد.فرهنگ نگه داری از حیوان خانگی یکی از مواردی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. اما توجه و رعایت آن می‌تواند تأثیر بسزایی در کنترل بیماری‌های مشترک داشته باشد.

بسیاری از افراد بدون دانش قبلی و مطالعه تنها به پیروی از قشر مرفه جامعه اقدام به نگه داری از حیوان خانگی می‌کنند که کم ضررترین حالت بعد از مدتی منصرف شده و خود و حیوان خانگی را در معرض آسیب روحی قرار می‌دهند. در موقعیت‌های بدتر این موضوع می‌تواند سبب درگیری شدید به بیماری‌های عفونی در انسا ن و یا حیوان شود، رهاسازی حیوان در طبیعت پس از ایجاد عادات روزمره زندگی با انسان قدرت ذاتی حیوان را در تغذیه و مقابله با عوامل بیرونی تحت تأثیر قرار می‌دهد. حیوان خانگی نیاز به توجه، آموزش دارد و این امر زمانی زیادی می‌طلبد.

حیوان خانگی، دست آویز تجمل گرایی

یکی از پدیده‌های نوظهور و بسیار خطرناک نگه داری از حیوانات غیر متعارف( خزندگان، سنجاب، ماهی‌های گوشتخوار و... ) به عنوان حیوان خانگی است. بنابراین اگر تمایل به خرید این حیوانات دارید موارد ذیل را در نظر بگیرید.

۱. تحقیقات گسترده‌ای بر روی بیماری‌های مشترک این حیوانات با انسان در دسترس نمی‌باشد در نظر داشته باشید امور بهداشتی و پروتکل سلامت این حیوانات در دسترس نیست.

۲. عوامل محیطی جهت رشد مناسب این گونه‌ها به شدت به اقلیم منطقه وابسته است

۳. خرید و فروش حیوانات کمیاب موجب رونق بازار قاچاق غیر قانونی حیوانات می‌شود.

مطالعه قبلی

اگر مایل به نگه‌داری از حیوان خانگی هستید، قبل از هرگونه اقدام سؤالات زیر را مورد توجه قرار دهید.

عمر مفید حیوان چند سال است؟

برنامه غذایی حیوان چگونه است؟

حیوان خانگی چقدر به ورزش نیاز دارد؟

هزینه مراقبت‌های دامپزشکی چقدر خواهد بود؟

آیا زمان کافی برای مراقبت و تمیز کردن مناسب بعد از حیوان خانگی دارم؟

این حیوان خانگی برای سالم بودن به چه نوع زیستگاهی نیاز دارد؟

آیا حیوانات خانگی در خانه، آپارتمان یا آپارتمان من مجاز هستند؟

آیا کودکان خردسال، افراد مسن یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف هستند که از حیوان خانگی مراقبت کنند یا در اطراف آن باشند؟

افراد پر ریسک برای نگه داری از حیوان

کودکان کمتر از ۵ سال، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افراد بالای ۶۵ سال و بانوان باردار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی هستند که بین حیوانات و افراد پخش می‌شود.

افرادی که باردار هستند باید از پذیرش گربه جدید یا دست زدن به گربه‌های ولگرد، به ویژه بچه گربه‌ها خودداری کنند. گربه‌ها می‌توانند حامل انگلی باشند که باعث توکسوپلاسموز می‌شود - بیماری که می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود. اگر باردار هستید، لازم نیست گربه فعلی خود را رها کنید، اما باید از دست زدن به خاک گربه خودداری کنید.

افرادی که باردار هستند برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس کوریومننژیت لنفوسیتی که می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود، باید از تماس با جوندگان خانگی خودداری کنند. اگر باردار هستید و یک جونده حیوان خانگی دارید، از تماس مستقیم خودداری کنید و از شخص دیگری بخواهید زیستگاه آن را تمیز کند.

سبک زندگی مناسب با حیوان خانگی

شست و شو دست‌ها: بعد از بازی، غذا دادن و تمیز کردن حیوان خانگی حتماً دستان خود را با آب و صابون بشویید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده نگران بیماری هستید، با پزشک صحبت کنید و حیواناتی را که اخیراً با آن‌ها تماس داشته‌اید را ذکر کنید.

ویزیت منظم: ویزیت منظم دامپزشکی برای سلامت حیوان خانگی ضروری است. با دامپزشک حیوان خانگی خود در مورد چگونگی حفظ سلامت حیوان صحبت کنید. به حیوان خانگی خود رژیم غذایی مناسب، آب تازه، بستر تمیز و ورزش فراوان بدهید. برنامه‌ی استفاده از ضد انگل، واکسن و داروهای حیوان خود را بکاملاً منظم انجام دهید.

برخی از حیوانات خانگی می‌توانند حامل کنه‌هایی باشند که می‌توانند بیماری‌های جدی مانند بیماری لایم و تب خالدار را به مردم منتقل کنند.

بهداشت حیوانات خانگی را رعایت کنید: علاوه بر شستن دست‌ها، رعایت بهداشت حیوانات خانگی می‌تواند به جلوگیری از انتشار میکروب‌ها بین حیوانات خانگی و افراد کمک کند. حیوانات خانگی و لوازم آن‌ها را خارج از آشپزخانه نگه دارید و در صورت امکان محل زندگی و لوازم حیوانات خانگی را در خارج از خانه ضد عفونی کنید. هرگز وسایل را در سینک آشپزخانه، قسمت‌های آماده‌سازی غذا یا سینک حمام تمیز نکنید. حیوانات خانگی می‌توانند سطوح خانه شما را با میکروب آلوده کنند.

مدفوع سگ خود را همیشه با استفاده از یک کیسه از حیاط و اماکن عمومی خارج کرده و در مکان‌های مناسب دور بریزید. مدفوع سگ و گربه می‌تواند حاوی انگل‌ها و میکروب‌هایی باشد که می‌تواند برای افراد مضر باشد. کودکان را از مناطقی که ممکن است حاوی مدفوع سگ یا گربه باشد دور نگه دارید تا از ابتلای آن‌ها به کرم‌های گرد و قلاب‌دار جلوگیری کنید. برای کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض انگل‌های مضر، جعبه خاک گربه را روزانه تمیز کنید. به یاد داشته باشید، افرادی که باردار هستند باید در صورت امکان از تعویض جعبه خاک گربه خودداری کنند.

کد خبر: 61862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =