۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 61972
برای روزهای گرم زرد چه کنیم؟

پس از هشدار زرد سازمان هواشناسی کشور در مورد گرما، پیشنهاد می‌شود با تصمیم برای سبگ زندگی در هفته جاری به خود کمک کنیم تا جان سالم به در بربریم. افزایش نسبی دما، وقوع دمای بالای ۴۹ درجه و پایداری جوی در اکثر استان‌ها پیش بینی شده است.

سازمان هواشناسی با اعلام افزایش نسبی دما و پایداری در جو در اکثر استان‌ها، برای وقوع دمای بالای ۴۹ درجه در برخی مناطق به‌ویژه در جنوب غرب کشور تا پایان هفته هشدار سطح زرد صادر کرد که ناخواسته تغییراتی را در سبک زندگی، مصرف انرژی و... ایجاد می‌کند.

همچنین براساس این هشدار در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران و گلستان، با افزایش نسبی دما مواجه‌ایم که در این استان‌ها بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

در این هشدار در مورد اثر مخاطره نوشته شده است، وقوع دمای بالای ۴۹ درجه در برخی مناطق به‌ویژه در جنوب غرب کشور، احتمال گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مزارع و احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در کشاورزی، دامداری و پرورش زنبور عسل وجود دارد.

همچنین توصیه شده، احتیاط در فعالیت در فضاهای باز به ویژه در ساعات اوج گرما، مصرف بهینه انرژی، خودداری از رها کردن زباله‌های براق در طبیعت، در صورت روشن‌کردن آتش در مراتع اطمینان از خاموش کردن کامل آن پیش از ترک محل و انجام تمهیدات پیشگیرانه لازم فراموش نشود.

در روزهای گرم چه می‌شود کرد؟

به دلیل احتمال گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و مزارع و احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در کشاورزی، دامداری و پرورش زنبور عسل هشدار سطح زرد صادر شده است، بنابراین بهتر است دردر روزهای پیش رو که ممکن است گرما به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد برسد بهتر است با تغییر در، برخی از راه‌ها و تدابیر زندگی خود از آسیب و خسارت به جان و مالمان جلوگیری کنیم. بهترین شیوه برای جلوگیری از آسیب بدنی نرفتن زیر آفتاب سوزان روزهای پیش رو است اما هرکدام از ما بنا به دلیلی ممکن است مجبور شویم در روزهای گرم بیرون از خانه یا باد کولر باشیم، پس لازم است با انجام کارهایی برای مراقبت از خود در برابر خطر گرمازدگی را پایین بیاوریم، در زیر به بخی ازآنها اشاره می‌شود:

برای روزهای گرم زرد چه کنیم؟

  1. هیدراسیون: بیشتر از حد معمول آب بنوشیم. برای جبران آب از دست‌رفته بدن که در شرایط گرما ناشی از تعریق و آفتاب شدید است باید حفظ میزان آب بدن را در اولویت تغییر سبک زندگی قرار دهیم. پیشنهاد می‌شود حتماً به میزان کافی آب بنوشیم. در کنار مصرف آب و مایعات سرد، خوردن آبمیوه تازه هم مفید است، چون ممکن است تغییر عادت مصرف بیشتر آب دشوار باشد، نوشیدنی‌های طبیعی و شیرین می‌تواند به خنک شدن بدن کمک کند.
  2. معجزه شربت آبلیمو و خاکشیر: علاوه بر شربت آبلیمو و خاکشیر تخم شربتی هم از نوشیدنی‌های خنک و مناسبی است که می‌تواند در مقابله با گرما و جلوگیری از گرمازدگی موثر باشند. علاوه بر این، می‌توانیم از نوشیدنی‌های دیگر هم برای مقابله با گرما استفاده کنیم. آب لیموترش با مزه تازه و خنکی که دارد، می‌تواند در مقابله با گرما مفید باشد. می‌توانیم آب لیموترش را با ترکیب آب، آبلیمو و شکر به مقدار دلخواه تهیه کنیم. گلاب، تخم شربطی و خاکشیر هم می‌توانند مکمل این معجزه باشند.
  3. آب هندوانه: هرچند پیشنهاد می‌شود خود هندوانه را به صورت خنک مصرف کنیم، اما آب هندوانه هم برای خنکی و حفظ به مایعات بدن، یکی از بهترین گزینه‌ها در روزهای گرم است،‌چون حمل آن از حمل خود هندوانه راحت‌تر است.
  4. نوشیدنی‌های میوه‌ای: میوه‌های تازه و سرد را با هم مخلوط کنیم و به صورت اسموتی بخوریم، می‌توان میوه یخ‌زده را در مخلوط‌کن ریخت و بعد نوشید یا برای راحتی حمل، میوه را با مخلوط‌کن به شکل اسموتی در آورده و بعد در فریزر بگذاریم مانند آبمیوه‌ها، شیک‌ها و اسموتی‌ها که می‌توانند در مقابله با گرما و تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن کمک کنند.
  5. لباس مناسب: با پوشش مناسب هم می‌توان از تعریق بیش از اندازه جلوگیری کرد. در روزهای گرم، ترجیحاً لباس‌های سبک و راحت که از پارچه‌های نفس‌پذیر مانند پنبه تهیه شده‌اند را انتخاب کنیم. همچنین مهم است لباس‌های تیره نپوشیم تا از گرم‌شدن بدنمان جلوگیری کنید. بهتر است به جای لباس‌های تیره از رنگ‌های روشن و خنک استفاده شود.
  6. محافظت از پوست: کلاه نقاب‌دار یکی دیگر از پیشنهادهایی است تا پوست خود را از تابش مستقیم آفتاب محافظت کنیم. در عین حال از استفاده از کرم‌ها و لوازم ضدآفتاب که عامل حفاظتی مناسب محسوب می‌شونداستفاده کنید. هنگام خرید گرم ضد آفتاب حواسمان باشد که کرمی که انتخاب می‌کنیم از میزان حفاظت کافی برخوردار باشد و همین‌طور مهم است که کرمی ضد آفتابی استفاده کنیم که تغییر رنگ مشهودی در پوستمان ایجاد نکند تا شهر شبیه شهر ارواح نشود. البته همانطور که پیش‌تر گفته شد بهتر است از گذراندن زمان طولانی در آفتاب،‌ به‌ویژه در ساعات اوج آفتاب (ظهر تا عصر) خودداری کنیم،‌ اما اگر چاره‌ای نداریم حواسمان باشد که ضد آفتاب خود را تمدید کنیم.
  7. محافظت از سر و چشم‌ها: اگر در شهرهایی که در ارتفاع هستند مانند: شهرهای استان‌های‌ آذربایجان غربی و شرقی، زنجان یا شهرهایی که آفتاب تیزی دارند زندگی می‌کنید استفاده از کلاه ضرورت بیشتری دارد تا سر و صورت خود را از تابش مستقیم آفتاب محافظت کنیم. اگر در مزرعه کار می‌کنید هم کلاه حصیری خیس می‌تواند در خنک نگه‌داشتن سرمان موثر باشد. همچنین، پیشنهاد می‌شود از عینک آفتابی با فیلتر محافظتی مناسب استفاده کنیم.
  8. کاهش فعالیت‌های فیزیکی: در صورت تمایل به فعالیت‌های ورزشی خارج از خانه و فضای بسته که تهویه و خنک‌کننده دارند، سعی کنیم در ساعات خنک روز مانند صبح زود یا شب به ورزش برویم. حتی فعالیت‌های ورزشی خانگی هم در سردترین بخش خانه می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. اگر برای فعالیتی غیر از ورزش بیرون از خانه هستیم بهتر است مقدار حضور خود زیر آفتاب را مدیریت کنیم و آن را کاهش دهیم.
  9. مصرف غذای سبک: پیشنهاد می‌شود در روزهای گرم، مصرف غذاهای سبک، خنک و با ارزش غذایی بالا مانند سالادها، میوه‌ها، سوپ‌های سرد و غذاهایی که سنگین و چرب نیستند را در اولیوت سبک رژیم غذایی قرار دهیم، یکی از گزینه‌های مناسب در چنین روزهایی آب دوغ خیار است که یخ و نعنا هم دارد. در کل بهتر است مصرف غذاهای سنتی و سنگین را در این روزها به حداقل برسانید، مثلا صبح‌ها خیار و گوجه را در کنار پنیرمان داشته باشیم.
  10. استراحت کافی: اگربه ناچار در ساعات گرم روز بیرون بودیم به بدن د استراحت کافی بدهیم و در صورت لزوم به حضور در گرما پس از آن بیش از روزهای معمول استراحت کنیم. همه می‌دانیم بهتر است در ساعات گرم استراحت کنیم، مثلا به دقت به ساعت کار مغازه‌داران در استان یزد می‌توان از تجربه و سبک زندگی آنها پیروی کرد اما وقتی ناچار باشیم لازم است ساعاتی از روز که هوا خنکتر است، بیشتر استراحت کنیم.

از همه مهمتر، به نیازهای بدن خود گوش کنید و در صورت حس ناراحتی یا علائم غیرعادی، به پزشک مراجعه کنیم و در کنار مصرف نوشیدنی‌ها و رعایت توصیه‌های ایمنی برای حفظ سلامت قطعا مصرف آب به میزان کافی و مرتب ضروری است. همچنین، در صورت داشتن هرگونه مشکل یا بیماری خاص، بهتر است با پزشک خود مشورت کنیم و قبل از حضور در گرمای طاقت فرسای روزهای آینده از خطراتی که ممکن است شرایط غیر عادی برای ما و بیماریمان ایجاد کند مطلع شویم.

کد خبر: 61972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =