در موزه‌ها به سفری در زمان و مکان بروید

موزه گردی، حتی ممکن است سبک زندگی ما را هم تحت تأثیر قرار دهد، چون در ارتباط با ارزش‌های فرهنگی و تاریخی، به دیدگاه جدیدی نسبت به زندگی و ارزشمندی‌های آن دست می‌یابیم. هنر، تاریخ و فرهنگ به عنوان منابع الهام بخش می‌توانند خلاقیتمان را تحریک کنند و تأثیر مثبتی بر زندگی روزمره‌مان داشته باشند.

تفریحی جذاب که امکان می‌دهد در دنیای تاریخ، هنر و فرهنگ گمشده، بگردیم "موزه گردی" نام دارد، در این تفریح به شاهکارهای هنری، آثار باستانی، تمثیل‌های تاریخی و اشیاء معنوی روبرو خواهیم شد که تصورش را هم نمی‌کردیم.

با گشت و گزار در موزه‌ها به سفرهایی باستانیی هدایت می‌شویم که به عنوان منابع تغذیه روحی عمل می‌کنند و فرصتی را برای یادگیری و درک عمیق‌تر از جوانب تاریخی و فرهنگی جوامع ارائه می‌دهند.

از طرفی، موزه گردی یک فعالیت تفریحی بسیار دلپذیر است، چون می‌توانیم به راحتی از روزمرگی فرار کنیم و با غرق شدن در جهان هنر، تاریخ و زیبایی‌های دیگر موزه‌ها، لحظاتی سرشار از هیجان را تجربه کنیم.

موزه چیست؟

156722217.jpg

موزه‌ها مؤسساتی فرهنگی هستند که برای جمع آوری، حفظ، نگهداری و نمایش اشیاء و آثار هنری، تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایجاد شده‌اند و معمولاً مجموعه‌هایی از اجسام، نمونه‌ها، آثار هنری، آثار باستانی، سنگ‌نگاره‌ها، اسناد تاریخی، اشیاء طبیعی و ... که مرتبط با جوامع و فرهنگ‌های مختلف هستند و ارزش مادی و معنوی دارند در موزه‌ها نگهداری می‌شوند.

هدف اصلی موزه‌ها، حفظ و نمایش میراث فرهنگی و تاریخی است تا به عنوان محلی برای یادگیری، تحقیق و آشنایی با تاریخ، هنر، علم و جوامع گذشته و حال عمل موثر باشند. همچنین، موزه‌ها می‌توانند نقشی در آموزش و تفریح داشته باشند و فرصتی را برای تعامل و ارتباط بین بازدیدکنندگان و محتواهای موجود فراهم کنند،‌ در این مورد می‌توان موزه حیات وحش دارآباد در تهران را نام‌برد،‌ که البته مشابه آن در شهرهای دیگر هم وجود دارد اما ممکن است از شهر خود خبر نداشته باشیم.

به موزه شهرهای خود رفته‌ایم؟

62127715.jpg

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود موزه‌های شهرهای دیگر را ببینیم، اما موزه‌های شهر خود را ندیده‌ایم، دلایلی مانند: عدم آگاهی که باعث می‌شود برخی از ما خبر نداشته باشیم چه موزهایی در شهرمان وجود دارد، همین عدم آگاهی از موزه‌های محلی باعث می‌شود تا وقتی به شهرهای دیگر می‌رویم در جستجوی فرصتی باشیم تا دیدن موزه ان شهر را در برنامه خود قرار دهیم.

معماری و تاریخگذاری که به نوعی ناشی از نشناختن و توجه کم به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی محل زندگیمان است یا به دلیل عادت و غفلت از موزه‌های شهر خود با توجه کمتری می‌گذریم. بعضی از ما به عنوان ساکنان شهر، احتمالاً به تدریج به معماری و تاریخگذاری شهر خود عادت کرده‌ایم و از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی محل خود غافل شده‌ایم و فکر کنیم همیشه این اماکن در دسترس هستند و برای دیدن آنها همیشه فرصت هست. مثلا چند نفر از نهرانی‌ها هر روز از کنار موزه ملی رد می‌شوند بدون اینکه حتی بدانند موزه ملی چه عظمت و گنجینه‌ای را در خود جای داده یا کلیسا ونک برای اصفهانی‌ها، موزه آذربایجان تبریز، موزه آستان قدس رضوی در مشهد و.... شهرهای دیگر هم قطعا موزه‌هایی دارند که در نوع خود کم نظیر هستند.

عدم علاقه یا اهمیت‌ ندادن به موزه‌های محلی چیز عجیبی نیست، برخی از ما ممکن است علاقه کافی به فرهنگ و هنر محلی خود نداشته باشنیم و در نتیجه، از دیدن موزه‌های محلی صرف نظر می‌کنیم. گاهی هم ممکن است به دنبال تجربه‌های جدیدتر و موزه‌های معروف در شهرهای دیگر باشنیم.

البته بسیاری اوقات ممکن است موزه‌های محلی در تبلیغات و ترویج خود ناکارآمد باشند و نتوانند جذابیت و ارزش خود را به جامعه محلی منتقل کنند. این می‌تواند باعث شود که ساکنان آن شهر اطلاع کافی نداشته باشند، اما در جستجوی فرصت‌های ‌دیدن موزه در شهرهای دیگر باشند غافل از اینکه در شهرخودشان موزه‌ای کامل و جذاب در انتظار آنها است.

احتمالا می‌دانید؛ موزه‌ها به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، از موزه‌های عمومی بزرگ گرفته که ممکن است گنجینه‌های ملی را در خود جای داده باشند تا موزه‌های کوچک محلی مانند موزه روستای سوباتان که ارزش محلی دارد. بازدید از موزه‌ها به عنوان یک فعالیت فرهنگی و آموزشی می‌تواند ما را به دنیای جدیدی از هنر، تاریخ و فرهنگ آشنا کند و درک عمیق‌تری از جوامع و تمدن‌های گذشته و نقش آنها در تشکیل جهان معاصر را به ما بدهد، شاید الان که در مورد آن می‌خوانید خیلی برایتان جذاب نباشد اما وقتی به یک موزه بروید و ظروف غذاخوری،‌ آب و شانه‌ها و زیورآلات باستانی و قدیمی را ببینید نظرتان عوض شود.

جذابیت‌های موزه گردی

90a1cef5b0222fd0fcea5baaa8585b9d.jpg

به هر حال موزه گردی یک تفریح بسیار جذاب و متنوع است که جذابیت‌های زیادی را می‌توان برایش شمرد، به نحوی که بسیاری برای آشنایی با عناصر فرهنگی، تاریخی و هنری هر منطقه و کشوری پس از سفر به آنجا موزه‌ها را از قلم نمی‌اندازند. اگر از توریست‌های خارجی و داخلی که به شهرمان سفر کرده‌اند دلایل مختلفی دارند برخی از جذابیت‌های موزه گردی عبارتند از:

۱. کشف تاریخ و فرهنگ: با بازدید از موزه‌ها می‌توانید با تاریخ و فرهنگ یک منطقه، یک کشور یا حتی یک دوره زمانی آشنا شد. موزه‌ها از طریق نمایشگاه‌های دائمی و موقت، مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، آثار باستانی و اسناد تاریخی این امکان را می‌دهند تا با سیر تاریخی جوامع و فرهنگ‌ها آشنا شویم.

۲. هنر و صنایع دستی: موزه‌ها مکانی عالی برای دیدن واقعیت‌های هنری و طراحی هستند. می‌توان اثرهای هنرمندان مشهور در موزه‌ها دید و با فرهنگ و تکنیک‌های مختلف هنری آشنا شد. همچنین می‌توانیم نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی را که صنایع دستی محلی را نشان می‌دهند، ببینیم.

۳. طبیعت و علوم طبیعی: موزه‌های طبیعت علاوه بر آثار هنری، به فرصتی فراهم می‌کنند تا درک عمیق‌تری از علوم طبیعی و تنوع زیستی دنیای پیرامون خود پیدا کنیم. می‌توان در این موزه‌ها نمونه‌های فراوانی از حیات وحش، سنگ‌ها، مواد معدنی و امور مرتبط با طبیعت بیاموزید.

۴. سرگرمی و تفریح: یکی از دلایل مهم رواج موزه گردی، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های تفریحی متنوعی است که ارایه می‌دهند و برای بسیاری جذاب است که برای لذت بردن و سرگرم شدن به موزه بروند. این موارد می‌تواند شامل تئاترهای تاریخی، کنسرت‌ها، فیلم‌نما، کارگاه‌ها و فعالیت‌های تعاملی باشد که البته در ایران کمتر رواج دارد.

۵. آموزش و یادگیری: یکی دیگر از جنبه‌های موزه‌ها این است که به عنوان منابع آموزشی مهم عمل می‌کنند و امکان می‌دهند تا با تاریخ، هنر، علوم طبیعی و موضوعات مختلف دیگر آشنا شویم. اینجا می‌توانید تاریخچه‌ها، تفصیلات فنی، داستان‌های جالب و اطلاعات عمیق‌تر را بیاموزیم و سیر تکامل بعضی ابزارها را در موزه‌ها دنبال کنیم.

با موزه گردی می‌توانید به عنوان یک تفریح آموزشی و پرمعنا به عناصر مختلف فرهنگی، تاریخی و هنری شهر، کشور و جهان دسترسی پیدا کرد و لحظاتی خاص و متفاوت را تجربه کنیم.

کد خبر: 62251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =