هشدارهای سازمان هواشناسی و سازمان بهداشت جهانی در مورد گرمازدگی

مهمترین اقداماتی که در طول موج گرما باید انجام شود عبارتند از: اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرما یا کاهش آن، مواجه موثر با خطرات، مراقبت ویژه از گروه‌های آسیب‌پذیر جمعیت و مدیریت بیماری گرمایی خفیف و شدید.

اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در استان، هشدار سطح نارنجی را صادر کرد. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفته است: طبق بررسی نقشه‌های هواشناسی با استقرار توده هوای گرم روزهای دوشنبه و سه شنبه احتمال وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی و بخش‌هایی از شمال استان پیش بینی می‌شود.

محمد سبزه زاری عنوان کرد: با توجه به این پدیده احتمال گرمازدگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، آتش سوزی در مراتع و مزارع و خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش‌های کشاورزی و دامداری وجود دارد.

این در حالی است که به گزارش مهر، در ۲۴ ساعت گذشته میزان دمای هوای شهرهای شوش، آبادان و اهواز به ۵۰ درجه سانتی گراد رسید. همچنین در ۲۴ ساعت دمای ۴۹ درجه سانتیگراد در شهرهای رامهرمز، بهبهان، امیدیه و دزفول گذشته ثبت شده است و تهران و برخی از شهرهای دیگر نیز دمایی بالا ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند.

براساس نوشته سازمان بهداشت جهانی (WHO) در دمای بالای ۴۰ درجه، گرمازدگی ممکن است رخ دهد و باعث نارسایی اندام و حتی مرگ شود، اگر اقدامات پیشگیرانه، آمادگی، واکنش و بازیابی کافی به طور پایدار و به موقع انجام شود، می‌توان میزان قابل توجهی هزینه‌های انسانی ناشی از امواج گرما را کاهش داد.

این سازمان جهانی در بخش بهداشت برای تقویت حکمرانی، آمادگی و واکنش به امواج گرما، از طریق توسعه طرح‌های اضطراری که خطرات، جمعیت‌های آسیب‌پذیر، ظرفیت‌ها و منابع موجود را ترسیم کرده است. این طرح‌ها همچنین شامل سیستم‌های هشدار اولیه می‌شوند و اطمینان می‌دهند که جمعیت‌های آسیب‌پذیر، مانند افرادی که در مراکز بهداشتی، خانه‌های سالمندان و مدارس هستند، تجهیزات خنک‌کننده کافی را در اختیار دارند.

پیش از این در سایت‌ آتیه‌آنلاین توصیه شده بود با تصمیم در تغییرهای کوچک در سبک زندگی به خود کمک کنیم تا از موج گرمای تابستان امسال جان سالم به در بربریم، چون افزایش نسبی دما، وقوع دمای بالای ۴۹ درجه و پایداری جوی در اکثر استان‌ها پیش بینی شده است.

علائم گرمازدگی

تأثیر موج گرما بر سلامتی به شدت و مدت دما، سازگاری و سازگاری جمعیت و زیرساخت و آمادگی بستگی دارد. قرار گرفتن در معرض گرما علائم شدیدی مانند گرمازدگی و گرمازدگی ایجاد می‌کند - وضعیتی که باعث ضعف و همچنین خشکی و گرمی پوست می‌شود که به دلیل ناتوانی بدن در کنترل دمای بالا است. علائم دیگر گرمازدگی عبارتند از تورم در اندام تحتانی، بثورات حرارتی(عرق سوز شدن) گردن، گرفتگی عضلات، سردرد، تحریک پذیری، بی حالی و ضعف، همچنین گرما می‌تواند باعث کم آبی شدید، حوادث حاد عروق مغزی شود و به ترومبوژنز (لخته شدن خون) کمک کند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت افراد مبتلا به بیماری های مزمن که داروهای روزانه مصرف می کنند، مانند افراد مسن و کودکان در معرض خطر عوارض و مرگ در طول موج گرما هستند، بنابراین لازم است اطرافیان و افرادی که از آنها نگهداری می‌کنند بیشتر از قبل مراقبشان باشند، چون ممکن است آنها مثل قبل رفتار کنند اما در شرایط گرمای شدید شرایط مثل قبل نیست و مراقبت‌ها باید افزایش یابد.

واکنش به گرما بستگی به توانایی هر فرد برای انطباق دارد و اثرات جدی می تواند به طور ناگهانی ظاهر شود. به همین دلیل توجه به هشدارها و توصیه های مقامات محلی مهم است نیز جزو مواردی است که سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌های خود متذکر می‌شود.

آمارها و تلفات

امواج گرما یا گرما و هوای گرم که می تواند چندین روز طول بکشد، می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر جامعه از جمله افزایش مرگ و میر ناشی از گرما داشته باشد. امواج گرما یکی از خطرناک‌ترین مخاطرات طبیعی است، اما به ندرت توجه کافی را به خود جلب می‌کند، زیرا آمار تلفات و تخریب آن‌ها همیشه بلافاصله آشکار نمی‌شود. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷، بیش از ۱۶۶ هزار نفر به دلیل موج گرما جان خود را از دست دادند، از جمله بیش از ۷۰ هزار نفر که در طول موج گرمای سال ۲۰۰۳ در اروپا جان خود را از دست دادند.

بر اساس تخمین‌ها وپیش بینی‌های جهانی قرار گرفتن جمعیت در معرض گرما به دلیل تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است. در سطح جهانی، مشاهده شده است که رویدادهای دمایی شدید از نظر فراوانی، مدت و بزرگی در حال افزایش هستند، بنابراینت ما نیز باید اطلاعات و اقدامات خود را افزایش دهیم. بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، تعداد افرادی که در معرض امواج گرما قرار گرفتند حدود ۱۲۵ میلیون نفر افزایش یافت.

در حالی که اثرات گرما ممکن است در شهرهای مختلف جهان تشدید شود، به دلیل اثر جزیره گرمایی شهری (UHI)، معیشت و رفاه جوامع غیر شهری نیز می‌تواند به شدت در طول و بعد از دوره‌هایی از هوای غیرمعمول گرم مختل شود.

امواج گرما می‌تواند خدمات بهداشتی و اورژانسی را تحت فشار قرار دهد و همچنین فشار بر آب، انرژی و حمل و نقل را افزایش می‌دهد به نحوی که منجر به کمبود برق یا حتی خاموشی شود. آخرین گزارش ارسالی شرکت مدیریت شبکه برق ایران هم تاکیدی بر این پیش‌بینی است، چون مصرف برق کشور در روزهای گذشته به ۷۱ هزار و ۹۸۷ مگاوات رسید. این دومین بار است که میزان مصرف برق ایران در اولین ماه تابستان ۱۴۰۲ رکورد شکنی می‌کند و دلیا آن تشدید گرمای هوا در روزهای اخیر است.

در عین حال ممکن است کشاورزان و دامداران مناطقی که دچار گرمای شدید هستند محصولات یا دام های خود را از دست بدهند، به این ترتیب امنیت غذایی و معیشتی هم ممکن است دچار مشکل شود.

کد خبر: 62257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =