قدرت شگفت‌انگیز کلمات

همه ما گاهی وقت‌ها دچار اشتباه می‌شویم. اگر اشتباه نمی‌کردیم، هیچ‌گاه نمی‌توانستیم کاری را به پایان برسانیم اما نگاه ما به چنین اشتباهاتی است که تعیین می‌کند تسلیم خواهیم شد یا آن اشتباه فرصتی برای پیشرفت بیشتر ما خواهد بود. آنچه بیش از هر چیز در کاهش میزان اشتباهات‌مان تأثیر دارد، تغییر نگرش است و در این میان کلماتی که می‌گوییم شکل‌دهنده نگرش ماست، بنابراین برای ایجاد شرایط مناسب رسیدن به موفقیت، باید آگاهانه زبانی را به کار بگیریم که ما را به این هدف برساند.

زمانی که اشتباهی می‌کنیم، اگر به خود بگوییم: «من هیچ‌وقت کاری را درست انجام نمی‌دهم» این احتمال که در تلاش‌های بعدی‌مان هم شکست بخوریم بالا می‌رود. در حالی ‌که وقتی پی می‌بریم دچار اشتباهی شده‌ایم اگر به خود بگوییم: «من تصمیم‌های درستی می‌گیرم و از هر تصمیم، مطلب تازه‌ای می‌آموزم» آن‌گاه به مرور و با کسب تجربه‌های تازه، در زندگی قوی‌تر خواهیم شد. اگر متوجه تأثیر کلماتی که در زندگی روزانه‌ استفاده می‌کنیم باشیم، به‌جای استفاده از کلمات و واژگانی که نیرو و انگیزه را تحلیل می‌برند، از کلمات نیروزا و قدرت‌آفرین استفاده می‌کنیم و زمانی‌ که از چنین کلمات پرقدرتی استفاده می‌کنیم، کم‌کم شروع به خلق همان زندگی‌ای خواهیم کرد که آرزویش را داشتیم. بله، کلمات به‌ تنهایی راهنمای رسیدن به موفقیت می‌شوند.

اثرات نگرش‌ مثبت و منفی

نگرش صحیح، یکی از کلیدهای اصلی زندگی موفق است. توجه داشته باشید که نگرش شما همه واکنش‌ها و پیامدهای آنچه را انجام می‌دهید، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه، نگرش مثبت به شما یاری خواهد کرد که راه زندگی‌ را با موفقیت انتخاب و طی کنید. در حالی ‌که نگرش‌های منفی، شما را به مسیرهای ویرانگری می‌کشاند که در پایان باعث شکست خواهند شد. نگرش روشی است که شما برای رسیدن به هدفی انتخاب می‌کنید. وقتی طرز فکر و نگرش باز و مثبت داشته باشید قادر هستید تمام احتمالات شرایط را در نظر بگیرید، اما زمانی که فکری بسته و منفی داشته باشید، تجربیات‌تان به شدت محدود خواهد شد. مثبت‌نگری قلمرو احتمالات را باز می‌کند، در حالی که منفی‌نگری تمامی درها را می‌بندد. لزوماً این واقعیت نیست که ما را شکل می‌دهد، بلکه لنزی که ما توسط آن به دنیای اطراف نگاه می‌کنیم، واقعیت ما را شکل می‌دهد. ۹۰ درصد از شادی‌های طولانی‌مدت ما توسط فرایندهای ذهنی خودمان و نه دنیای اطراف، پیش‌بینی می‌شوند. اگر فرمول شادی و موفقیت خود را تغییر دهیم، می‌توانیم بر واقعیت زندگی‌مان نیز تأثیرگذار باشیم. از آنجا که‌ نگــرش‌ منشأ تمام رفتارهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌ است،‌ ناگزیریم برای‌ دگرگون‌ کردن‌ نگرش‌ها ابتدا آن‌ها را بشناسیم. نگرش و رفتار در زندگی روزمره در هم تنیده شده‌اند. تغییر نگرش‌ها می‌تواند منجر به تغییراتی در رفتار شود و به عکس، تغییر در رفتار می‌تواند بر نگرش‌های فرد تأثیر گذارد.

گفت‌وگوی ذهنی را کنترل کنید
کلمات در ارتباطات ما و بهبود وضعیت نگرش، نقش مهم و اساسی به عهده دارند. کلمات نیرومندند؛ می‌توانند کمک‌کننده و یا بازدارنده باشند، موجب خشم و دلخوری و یا مساعدت و همکاری شوند، به صراحت پیام کمک کنند و یا به گیجی و سردرگمی دامن بزنند. چیزی که ما به خودمان می‌گوییم، همان چیزی است که ذهن ما باور می‌کند. درک ما واقعیت ما را شکل می‌دهد و اعتقاد ما، نتایج را خلق می‌کند.
جمله «من... هستم» را هر کدوم از ما ممکن است در طول روز چندین‌بار به خودمان بگوییم. معمولاً پس از اینکه کاری را خراب می‌کنیم یا اشتباه انجام می‌دهیم از قدرت و انرژی کلمات به ضرر خود استفاده می‌کنیم و گفت‌وگوهای درون ذهن ما به این شکل است؛ من چقدر خنگم، من کُندم، من دست‌وپاچلفتی‌ام، من بی‌استعدادم، من باهوش نیستم و جملاتی از این قبیل. برعکس وقتی از کلمات مثبت استفاده می‌کنیم، نگرش ما در مورد خودمان و دیگران تغییر می‌کند. با نگرشی بهتر خودمان و دیگران را و در هر فردی نکات مثبت و ویژگی‌های خوب اخلاقی‌اش را خواهیم دید. در حالی که کلمات منفی دید ما را در طول زمان، بد خواهد کرد و سوءظن، شکاکی و بدبینی حاصل این نگرش خواهد بود. علت این موضوع این است که با به‌کارگیری کلمات و عبارات مثبت، ساختار تالاموس مغز با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. قسمت تالاموس مغز، وظیفه کنترل هورمون‌های عصبی را برعهده دارد و درک ما از واقعیت به عملکرد این قسمت مهم از مغز بستگی دارد. پس وقتی خوب صحبت می‌کنیم، خوشبین‌تر خواهیم شد. گفتار روی فکر تأثیر می‌گذارد و فکر وارد ذهن‌ می‌شود و زندگی و شخصیت انسان را تغییر می‌دهد. پس تأثیر کلمات را باید جدی‌تر گرفت.

چگونه جملات منفی را کاهش دهیم؟
ابزاری ساده و کارآمد وجود دارد که کمک می‌کند با استفاده از قدرت کلام استفاده از جملات منفی را کاهش داده و کم‌کم آن را از بین ببرید. هر بار چنین جمله‌ای از دهان‌تان خارج شد یا از فکرتان عبور کرد، از خودتان بپرسید: «به راستی، من چه می‌خواهم؟» در پاسخ به این سؤال، جمله‌ای جدید با واژگانی جدید خلق می‌شود. با تغییر واژگان، ارتعاش نیز تغییر می‌کند. بهترین خبر این است که شما در آن واحد تنها می‌توانید یک ارتعاش را آزاد کنید؛ چه بهتر که این ارتعاش
مثبت باشد.
وقتی عبارت یا جمله‌ای را با پیشوند یا پسوندهای منفی مانند نکن، نه و... به کار می‌برید، توجه و تمرکز خودتان را به سمت آنچه دوست ندارید و نمی‌خواهید، معطوف کرده‌اید. اگر در مواجهه با مشکلات از کلمه غیرممکن استفاده می‌کنید، شک نکنید که آن کار غیرممکن خواهد شد. اما اگر از کلمات برای ساختن استفاده کردید، شک نکنید که نتیجه همان چیزی خواهد بود که در نظر دارید. قدرتمندترین کلمات همان‌هایی هستند که در طول روز مدام با خود تکرار می‌کنید و مرتب آن‌ها را در ذهن مرور می‌کنید. این کلمات بیشترین تأثیر را در ذهن شما بر جای می‌گذارند. وقتی کلمه‌ای را به کار می‌برید، در واقع باور شما بر اساس آن کلمه شکل می‌گیرد و سپس همان باورها به‌صورت تجربه‌های زندگی خودشان را به شما نشان می‌دهند. اگر باور دارید که همیشه دچار مشکل خواهید بود، پس شک نکنید که تجربه شما در زندگی نیز نشان‌دهنده همین موضوع خواهد بود.

کد خبر: 62581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =