اجرای رایگان نمایش عروسکی«قهرمان کوچک»

نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» کاری به نویسندگی انوش معظمی، ویژه کودک و نوجوان اجرا می‌شود. این نمایش که افشین ناظری آن را کارگردانی کرده است، از ۲۰ مرداد ماه اجراهای خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز شده و تا ۳۰ مرداد ادامه دارد.

سجاد عباسی تهیه کننده این نمایش در مورد تازه‌ترین تجربه باشگاه هنرهای نمایشی حوزه هنری کودک و نوجوان در تولید این نمایش گفت: اجرای نمایش عروسکی «قهرمان کوچک» دومین تجربه جدی و حرفه‌ای حوزه هنری کودک و نوجوان است که از ۲۰ مرداد اجرای آن در تماشاخانه مهر حوزه هنری به کارگردانی افشین ناظری در حال اجرا است.

عباسی افزود: پیش از این نیز حوزه هنری کودک و نوجوان در باشگاه هنرهای نمایشی نوجوانان خود نمایش «قول و قرار» را با موضوع امام زمان (عج) تولید و اجرا کرد.

او در ادامه گفت: نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» نیز با موضوع عاشورا و حضور حضرت علی اصغر در واقعه کربلا اجرا می‌شود، این نمایش ۱۲ شخصیت عروسکی دارد که این شخصیت‌ها توسط ۸ عروسک گردان اجرا می‌شود.

به گفته او: این نمایش از ۲۰ مرداد به مدت ۱۰ شب میزبان مخاطبان خود خواهد بود و پس از آن با همکاری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در مسیر پیاده روی اربعین حسینی از نجف اشرف تا کربلای به دو زبان عربی و فارسی و به صورت سیار از زائران اربعینی پذیرایی فرهنگی و هنری خواهد کرد.

عباسی ادامه داد: از آنجایی که این نمایش برای سنین کودک و نوجوان اجرا می‌شود سعی شده است تا علاوه بر اینکه به حوادث کربلا پرداخته شود، به سوی محتوا و مفاهیم ایثار، از خودگذشتگی و شجاعت نیز حرکت کنیم تا تاثیرات معرفتی و خودسازی را هم در مخاطبان گروه سنی الف بر جا بگذاریم. به این ترتیب در طراحی‌های نمایش، افشین ناظری طراحی اجرای عروسکی سایه، سعی شده حوادث کربلا و قهرمانی‌های شخصیت‌های آن به ویژه حضرت علی اصغر (ع) به نرمی و به دور از خشونت به نمایش در آیند.

عباسی افزود: نویسند نمایشنامه این اثر انوش معظمی است اما با تغییرات جدی بازنویسی و بازتولید شده است که در خلال آن برخی شخصیت‌های تازه به آن اضافه و عروسک‌های اثر بروز شده است.

تهیه کننده نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» تاکید کرد: این نخستین تجربه باشگاه هنرهای نمایشی حوزه هنری کودک و نوجوان است که هسته مرکزی آن با حضور سنین گوناگون در کنار عروسک گردانان حرفه‌ای و با اهداف بلند مدت به اجرای نمایش می‌پردازند.

همچنین افشین ناظری طراح و کارگردان این نمایش عروسکی هم در مورد این اثر گفت: از یک طرف امام حسین (ع) و یارانش به سمت کربلا در حرکت بودند و از طرفی عمر سعد با چهارهزار سرباز در راه کربلا بود، از یک طرف شور و شوقی در یاران امام بود و از طرفی ولوله‌ای در سپاهیان یزید. در بین یاران امام، کودکان در آغوش مادران آرام بودند و از طرفی مردانِ تا بن دندان مسلح سپاه عمرابن سعد در میان سپاهیان رجز خوانی می‌کردند.

ناظری در ادامه با بیان اینکه اجرای نمایش برای کودکان کار دشواری است، گفت: هرچه سن کمتر، تعهد و پاسخگویی گروه اجرایی بیشتر می‌شود، چون کودکان مانند لوح‌های سپیدی‌ هستند که آمادگی نقش بستن هرگونه تصویری را دارند.

کارگردان این اثر افزود: حال اگر شما بخواهید برای این مخاطب نمایشی با موضوع مذهبی کارکنی به مراتب کار دشوارتر است، زیرا سنگ بنای مفاهیم عمیق دینی و مذهبی را در این لوح سفید گذاشته‌ای. بنابراین دقت در بیان مفاهیم بلند دینی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است و همین امر کار برای کودکان را به کاری بسیار سخت و پر استرس تبدیل می‌کند.

بر اساس این گزارش، نمایش زنده عروسکی «قهرمان کوچک» یک نذر فرهنگی است و تماشای آن رایگان است. این نمایش به همت حوزه هنری کودک و نوجوان، این نمایش از ۲۰ تا ۳۰ مرداد، هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به نشانی تقاطع خیابان حافظ و خیابان سمیه روی صحنه خواهد رفت.

علاقه‌مندان برای هماهنگی جهت تماشای این نمایش می‌توانند با شماره‌های ۰۹۳۵۱۰۳۹۰۲۸ و ۰۲۱۹۱۰۸۸۴۱۱ تماس یا به سایت‌های تیوال و گیشه۷ مراجعه کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با زدن روی این لینک برای رزرو رایگان بلیط اقدام کنند.

کد خبر: 62956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =