چه غذاهایی برای حافظه مفید است؟

اینکه چطور می‌توانیم حافظه‌امان ‌را تقویت کنیم، موضوعی است که برای بسیاری از ما مهم است و روزانه کارهای زیادی از جمله حل جدول و سدوکو، حفظ شعر و.... انجام می‌دهیم. در این بین خورد و خوراک هم یکی از عواملی است که در حفظ سلامت از جمله حافظه مهم است.

غذای مناسب علاوه بر تاثیر بر عملکرد جسمی، تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد روانی و مغزی هم انسان دارد. حافظه بخشی از عملکرد مهم مغز است که به سهم خود از تغذیه مناسب سود می‌برد. اهمیت تغذیه مناسب برای مغز و حافظه آنقدر زیاد است که محققان خوردن غذای مقوی به ویژه در ساعات پیش از امتحان و مسابقات فکری را توصیه می‌کنند. حتی برخی از تحقیقات حکایت از آن دارد که غذای مقوی می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده که سوء تغذیه دوران خردسالی با کاهش بهره هوشی (IQ) در دوره‌های بعد زندگی همراه است. بنابراین تامین مواد مغذی کافی حاوی پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها، مواد معدنی،

الناز علی‌دوست؛ مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی (کارشناس تغذیه) کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی - گرایش سلامت و تندرستی
الناز علی‌دوست
مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی

ویتامین‌ها به علاوه آب برای عملکرد مناسب فعالیت‌های ذهنی و بدنی لازم است و همچنین خوردن صبحانه و حتی نوع صبحانه بر روی قدرت تمرکز و حافظه کودکان تاثیر مثبتی دارد.

غذاهای موثر بر بهبود حافظه:

آنتی اکسیدان ها: مصرف آنتی اکسیدان‌ها، سبب حفاظت مغز در برابر تاثیر مخرب و کشنده رادیکال‌های آزاد می‌شود.

انگور (مخصوصا انگور سیاه) و کشمش (بویژه مویز هسته‌دار)، آلبالو و زغال اخته، اسفناج ، سیر، تربچه، گوجه فرنگی و انواع توت (توت سیاه، توت فرنگی و تمشک) و منابع ویتامین C و ویتامین E حاوی آنتی اکسیدان هستند.

ویتامین C، خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و کمبود آن علاوه بر مشکلات جسمی، علائمی شامل افسردگی، خستگی بیش از حد، بروز ناگهانی رفتارهای عصبی و هیجان‌های زیاد را بروز می‌دهد. مرکبات از قبیل پرتقال، لیمو، نارنج و نارنگی؛ انواع فلفل مثل فلفل دلمه‌ای، فلفل سبز و قرمز؛ انواع کلم از قبیل گل کلم و کلم بروکلی؛ کیوی، توت فرنگی، تمشک، گوجه‌فرنگی و ... حاوی این ویتامین هستند.

همچنین منابع غذایی مهم که ویتامین E دارند هم آنتی‌اکسیدان دارند که عبارت‌اند از: دانه‌های روغنی، جوانه گندم، آجیل، غلات سبوس‌دار و سبزی‌های برگ سبز.

ویتامین های گروه B: ویتامین‌های گروه B از جملهB6 ، B12 و اسید فولیک بر عملکرد حافظه و تمرکز بسیار تاثیر دارند.

از منابع غذایی ویتامین B6 می‌توان به انواع گوشت، جوانه گندم و گندم کامل، جو و آرد جوی دو سر، آجیل (مخصوصا گردو) و بادام زمینی، حبوبات (سویا، عدس، لوبیا)، آووکادو، موز اشاره کرد.

ویتامین B12 در گوشت قرمز و گوشت مرغ و ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی وجود دارد.

از منابع غذایی اسید فولیک می‌توان به سبزیجات (مخصوصا اسفناج، چغندر، کلم، کلم بروکلی)، ذرت، پرتقال، حبوبات (بویژه نخود، لوبیا و عدس)، بادام، گردو، جو دوسر، گوشت گاو، تخم مرغ و مرغ اشاره کرد.

امگا3 و امگا6: اسیدهای چرب ضروری مانند امگا3 و امگا6 می توانند باعث بهبود حافظه، تمرکز، انگیزه و حتی کاهش علائم افسردگی شوند.

در بین مواد غذایی که دارای امگا ۳ هستند، می‌توان؛ ماهی‌هایی همچون سالمون، ساردین،انواع دانه‌ها و مغزها همچون شاهدانه، دانه‌ی کتان و سویا، زیتون، کانولا، گردو و حبوبات را نام‌برد.

چربی‌های امگا ۶ به طور عمده در روغن‌های گیاهی از جمله روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن سویا، تخمه آفتاب‌گردان، تخم کدو، گردو و … وجود دارد.

مواد معدنی: مواد معدنی مانند آهن، روی ، منیزیوم، فسفر نقش مهمی در عملکرد سلولهای عصبی دارند. مواد غذایی غنی از مواد معدنی به هوشیاری ذهن فرد کمک می‌کند.

فراموش نکنید آهن ازجمله مواد معدنی بسیار مهم و موثر در تقویت حافظه است. وقتی آهن بدن کم باشد، قدرت یادگیری، تمرکز و توجه کاهش می‌یابد و فرد خیلی زود احساس خستگی می‌کند یا با سردرد و بیحالی مواجه می‌شود.

کمبود دریافت روی کافی در برنامه غذایی منجر به کم شدن تمرکز و ضعف حافظه کوتاه مدت می‌شود و لازم است مواد غذایی حاوی روی مثل غذاهای دریایی، حبوبات، غلات و نان های سبوس‌دار هم در برنامه غذایی گنجانده شود.

کد خبر: 63423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =