۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 64154
روی صحنه تئاتر چه خبر است؟

تئاتر یکی از جذاب‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌توان برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کرد. توصیه ما هم به خودمان و حتی شما خوانندگان این مطلب در مورد تئاترهایی است که می‌توانید آخر این هفته و حتی در روزهای هفته‌ای که پیش رو داریم برای تماشا به سراغ‌شان بروید. پس اگر قصد دارید اوقات فراغت خود را طعم فرهنگی هنری بدهید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

محاکات قبر

این روزها تماشاخانه ایرانشهر میزبان نمایشی به نام «محاکات قبر» است. این نمایش را فرزاد امینی نوشته و کارگردانی کرده است. اقتباس از داستان‌های نویسندگان ایرانی و به صحنه آوردن آن‌ها جذاب و دیدنی است. نویسنده محاکات قبر هم به سراغ یکی از نویسندگان برتر ادبیات داستانی ایران یعنی صادق هدایت رفته و درباره یکی از آثار این نویسنده تئاتری را به اجرا درآورده است. مهدی ابراهیم‌زاده، نازنین زهرا برومند، بهاره زمانی، رها ساکی، علی ‌شیرپی، شیرین علیشاهی، یاسمن ‌مومنی و مونا کریمی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خلاصه داستان: محور این نمایش اقتباسی از قصه‌های کوتاه صادق هدایت در مجموعه داستان سه قطره خون است.

‌محاکات قبر از 4 تا 21 مهرماه در تماشاخانه ایرانشهر، سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی به روی صحنه می‌رود. ساعت اجرای این نمایش هر شب ساعت 20:15 و مدت اجرای آن نیز یک ساعت‌ونیم است. اگر به ادبیات داستانی ایران علاقه دارید از دیدن آن لذت می‌برید.

زیرزمینی‌ها

نمایش زیرزمینی‌ها نوشته مرتضی شاه‌کرم و به کارگردانی حامد وکیلی از 8 تا 30 مهرماه به روی صحنه می‌رود. طبقه فرودست جامعه و مسائلی که این طبقه با آن دست به گریبان هستند، یکی از سوژه‌های مهم و اثرگذار اجتماعی در سراسر دنیاست. چالش‌هایی که از پس مشکلات اقتصادی و شرایط بد فرامی‌رسند و مردمی که با آن درگیر می‌شوند، محوریت بسیاری از آثار مکتوب و مصور هنری را تشکیل می‌دهند.

زیرزمینی‌ها نیز موضوعی دارد در مورد آن دسته از افرادی که توان مالی محدودی دارند و مسائل زیادی حول این موضوع برایشان رخ می‌دهد. مرضیه صدرایی، سیروس همتی، حامد وکیلی، حنیف مظفری، شیوا جوانمرد، هانیه کریمی و آرمیتا لطفی بازیگران زیرزمینی‌ها هستند.

نمایش زیرزمینی‌ها از تاریخ 8 مهر هرشب ساعت 18:30 در پردیس تئاتر شهرزاد، سالن 1 اجرا می‌شود. زمان اجرای این نمایش یک ساعت و ده دقیقه است.

بنگاه تئاترال

اجرای نمایشی که حدود چهل سال قبل به روی صحنه رفته، امروز حال‌وهوای خاصی دارد. عنصر خاطره‌انگیزی و تداوم قصه‌های زمان پشت سر، هنوز هم دیدنی و پرجاذبه است. «بنگاه تئاترال» را علی نصیریان نوشته و هادی مرزبان کارگردانی کرده است. در اولین اجرای چهار دهه قبل کارگردان این اثر خود نصیریان بود. بنگاه تئاترال نمایشی کمدی-انتقادی است. این نمایش به سبک و سیاق نمایش‌های قدیمی ایرانی مانند تخت‌حوضی و سیاه‌بازی اجرا می‌شود. بازیگران زیادی در این تئاتر ایفای نقش می‌کنند. از جمله مجید ‌مظفری، علی ‌فتحعلی، رسول ‌نجفیان، داوود ‌فتحعلی ‌بیگی، محمود بصیری، محمدهادی ‌عطایی، کوروش رخشنده پی، سامان ‌تیرانداز، آیه قبادیان، محمدرضا ‌میرحسینی، حاتم ‌میرزایی، علی یارلو، مهراد ابریشم کار، آرزو ‌صرّاف ‌رضائی، نگار ‌مقدسی، لیدا ‌معتمد، زهره رستگار مقدم، کسری ریاحی وفا، مریم حسینی، محمدحسین ‌بلوکات، رضا ‌منصوری، مسعود میرزایی خالدی، علی بیکی، نیما مهدی اوقلی، علی صادقی، دانیال ابراهیمی ارجمند، طه نیک زاد، مانی نوری آق قلعه، مهدی کریمی، مهسا ابراهیمی کیا، یاسمین سلگی و آوا نظری.

نمایش بنگاه تئاترال از 9 تا 30مهرماه ساعت 21:30 در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

خلاصه داستان: پهلوان جوانی به سحر و دام افسون جادوگری بنام «وروره جادو» اسیر شده است. دختر قصه که بسیار به او علاقه‌مند است سعی در نجات و رهایی اش دارد. همچنین یک مرد جوان که خواهرش به نام نوش‌آفرین به دام وروره جادو اسیر است برای نجات خواهرش از طلسم او دست به دامن یک پهلوان کهنه کار بنام «پهلوان کچل» می‌شود که در این مسیر پهلوان و همراه او سیاه در جنگ با وروره جادو با مسائلی روبه‌رو می‌شوند.

کسوف

اگر در کاشان ساکن هستید این نمایش برای شماست؛ ایوب آقاخانی نویسنده «کسوف» و سید جواد دارینی کارگردان این اثر نمایشی است. آقاخانی نمایشنامه‌نویس و بازیگری پرکار در عرصه تئاتر ایران است. از او ده‌ها داستان و نمایشنامه‌ منتشر شده و در نمایش‌های بسیاری نیز نقشآفرینی کرده است. این نمایش را آقاخانی با محوریت جنگ و مهاجرت و عشق به نگارش درآورده است.

خلاصه داستان: «کسوف» درباره زندگی مردی افغان است که هم‌زمان با جنگ افغانستان و آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق به ایران می‌آید و با دختری کولی به نام ثریا ازدواج می‌کند و پس از مدتی که کارت اقامت او در ایران باطل می‌شود، تصمیم می‌گیرد به همراه همسر خود به افغانستان بازگردد، اما در بین راه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و...

کسوف از ششم مهرماه هر شب ساعت 19:00 در تماشاخانه ماه فرهنگسرای مهر کاشان به روی صحنه می‌رود.

هیدن

اگر می‌خواهید نمایش هیدن را ببینید باید در همین هفته برنامه آن را ترتیب دهید، چراکه هیدن تا دهم مهرماه به روی صحنه است و تمدید نخواهد شد. هیدن اثری متفاوت و مدرن است. بیان خلاقانه درگیری‌های ذهنی انسان معاصر درباره زندگی و روابط انسانی از هیدن اثری آلترناتیو ساخته است که دیدن آن خالی از لطف نیست. ریحانه رضی نویسنده این تئاتر و کوروش شاهونه کارگردان آن است. هیدن در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا می شود و هر شب ساعت 18:00 و 20:00 به روی صحنه می‌رود.

خلاصه داستان: در هیدن جست‌وجو برای یافتن حقیقت از دریچه چشم فردی نابینا دنبال می‌شود. حقیقتی که همه افراد بینا از آن غافل مانده و به مسیر انحرافی می‌روند.

چه

نمایش «چه» به کارگردانی و نویسندگی مهران رنجبر از نهم مهر تا دهم آبان به روی صحنه می‌رود. این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد ناظرزاده ‌کرمانی اجرا می‌شود. بازیگران این اثر مهران رنجبر و مهدی یگانه هستند.

خلاصه داستان: ارنستو چگوارا یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های معاصر دنیاست. زوایای مختلف زندگی فرمانده چه، بارها و بارها زیر ذره‌بین هنرمندان و نظریه‌پردازان و سیاستمدران رفته و درباره آن تألیفات متعددی انجام شده است. مهران رنجبر نیز یک برداشت از زندگی چه را با رویکرد خاص خود به روی صحنه تئاتر برده است. در توضیح داستان این نمایش آمده: « آیا تا به حال رسانه به شما دروغ گفته؟»...

تئاتر «چه» هر شب ساعت 18:30 به روی صحنه می‌رود.

کد خبر: 64154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =