کمک به حفظ سلامتی در عصر ماشین و زندگی شهری

با توجه به ماشینی و آپارتمانی شدن زندگی بسیاری از ما که در نتیجه شهری شدن زندگی امروز در ایران و بسیاری کشورهای دیگر به وجود آمده، نیاز به فعالیت بدنی و فعالیت ورزشی بیش از پیش احساس می‌شود. این روند نتیجه به روز شدن وسایل زندگی روزمره مثل ریموت‌های مختلف، آسانسورها و پله برقی‌ها و حتی اپلیکیشن‌های جورواجور که در حمل و نقل از در منزل به ما خدمات می‌دهدند و سایر تکنولوژی‌ها و وسایل زندگی امروزی که هر روز کار را برای انسان راحت‌تر می‌کند اما سطح فعالیت روزانه، ماهانه و سالانه آدم‌ها روز به روز کمتر می‌شود.

این کم شدن سطح فعالیت فیزیکی و جسمانی رفته رفته باعث بروز معضلاتی مثل: اضافه وزن، پوکی استخوان، دیابت، بالا رفتن فشار خون و امراض دیگر می‌شود. همه اینها نیاز انسان امروزی را به انجام دادن فعالیت ورزشی مداوم در طول هفته بسیار بیشتر از قبل می‌کند. در عین حال تمام آمارهایی که سال به سال در کشور ما منتشر می‌شود، متاسفانه حکایت از این واقعیت دارد که با توجه به تمام تلاش‌هایی که در این زمینه شده آمار بیماری‌هایی چون دیابت، اضافه وزن، پوکی استخوان، امراض مرتبط با بیماری‌های قلبی و چاقی که مرتبط با کم تحرکی هستند روز به روز در حال افزایش است. بنابراین یکی از عمده‌ترین راهکارهای پیشگیرانه از این وضعیت فعلی انجام دادن مداوم فعالیت‌های ورزشی است. هفته تربیت بدنی و روز تربیت بدنی روزی است که ما و مسئولان و افرادی که در حوزه ورزش و سلامت کار می‌کنند معمولاً بیشتر از روزهای دیگر سال به این فکر می‌افتند که برای درست کردن وضعیت اقدامی انجام دهند.

اما سوال اساسی این است چه کاری باید کرد؟ و مهم‌تر از آن برای ایجاد یک تغییر و برای پیشگیری از بروز این مسائل در بزرگسالی و حتی پیری چگونه می‌شود عمل کرد؟

مربی ورزشی
میلاد میر موسوی
مربی ورزشی و دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی

پاسخ این است که در واقع این وضعیت به کمبود فعالیت با توجه به زندگی شرایط زندگی امروزی، کیفیت بد غذا، سبک زندگی غلط است همچنین تنش‌های اقتصادی که ممکن است مربوط به شغل و زندگی افراد باشد و سایر مسائل اجتماعی را باید به موارد شخصی اضافه کرد. به این ترتیب می‌بینیم که چنین شخصی در واقع از لحاظ بدنی تحت تنش‌های مختلفی قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی وظیفه فعالان این حوزه چه در سطح کلان چه در سطح فردی این است که به توسعه فعالیت بدنی و ورزشی در طول هفته برای اقشار مختلف جامعه و حتی تک تک اطرافیان خود با تبلیغ و البته عمل کمک کنند.

این در حالی است که شرایط فعلی برخلاف این پیشنهاد است. این باور غلطی است که فقط هفته تربیت بدنی و روز تربیت بدنی مختص این کار هست و حالا فکر کنیم چطور می‌توانیم در این روزها ورزش را گسترش دهیم. قاعدتا بر کسی پوشیده نیست که لازم است در طول سال افراد را تشویق کنیم و سعی در فرهنگسازی داشته باشیم تا به گسترش دانش و آگاهی در این زمینه کمک کنیم و به این ترتیب احساس نیاز در افراد و اقشار مختلف جامعه ایجاد شود تا با ایجاد چنین انگیزه‌ای سطح ورزش و سلامت جامعه افزایش یابد.

برای این مورد در حوزه کلان که به عهده مسئولین فعال در این مقوله است بهتر است شرایط و زیرساخت برای فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی و دویدن در سطح پارک‌ها و فضاهای سبز اطراف مناطق مسکونی مهیا شود.

در واقع مهیا کردن شرایطی آسان برای شهروندان جهت فعالیت‌های ورزشیی مثل پیاده‌روی و دویدن و فعالیت‌هایی که در فضای باز نزدیک خانه می‌شود انجام داد.

حتماً همه ما در خانواده درجه یک یا اقوام افرادی را داریم که پا به میانسالی گذاشته‌اند یا حتی بالای ۵۰ سال دارند. افرادی که موقع ناهار یا شام می‌بینیم به سراغ کیسه قرصی که همیشه همراه خود دارند می روند و دانه دانه قرص‌های رنگارنگ و مختلف را برای بیماری‌های مختلف باز و استفاده می‌کنند.

بیماری‌هایی که ریشه اکثرشان در واقع کم تحرکی است که منجر به استفاده از این قرص‌ها و داروها شده است. این در حالی است که برای پیشگیری راهکارهایی وجود دارد، ‌ راهکارهایی برای جلوگیری از به وجود آمدن بسیاری از این بیماری‌ها و چنین شرایطی که سلامت افراد وابسته به داروهایی شود که در میانسالی و سنین بالاترهمواره باید همراهشان باشد. بدون شک یکی از این راهکارها انجام دادن ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی و ورزش‌های قدرتی با وزن بدن یا ورزش‌هایی مثل دویدن است.

که اگر شرایطش برای شهروندان در نزدیکی منزل و محل سکونتشان وجود داشته باشد و آنها نسبت به وجود امکان آگاه باشند و از ضرورت و فواید ورزش‌های ساده مطلع شوند، تا حد زیادی می‌شود جلوی بیماری‌ها را که در سنین بالا سلامتشان را به خطر می‌اندازد گرفت. در نتیجه آن هم می‌توان آمار چنین بیماری‌هایی را که ناشی از کم تحرکی شایع در بین شهروندان را کاهش داد.

علاوه بر تاثیرات جسمی مثبتی که ورزش‌های ساده و قابل انجام برای اکثر افراد جامعه دارد، ورزش‌هایی شبیه به مواردی که در بالا گفته شد از لحاظ روحی هم در پیشگیری از افسردگی و بالا بردن اعتماد به نفس افرادی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند می‌توان بسیار کمک کننده باشد.

نکته حائز اهمیت در این باره این است که برای پیشگیری از امراض، بیماری‌ها و مشکلاتی که به واسطه کم تحرکی اتفاق می‌افتد در نظر گرفتن چند فاکتور آمادگی جسمانی حائز اهمیت بالایی است که از انعطاف، قدرت عضلانی و استقامت قلبی و تنفسی‌ به عنوان مهمترین فاکتورها می‌توان نام برد، البته فاکتورهای دیگری هم هستند که در درجه بعدی اهمیت قرار دارند.

در این بین فعالیت‌های هوازی مثل پیاده‌روی و دویدن خیلی می‌تواند به بالا بردن سطح استقامت قلبی تنفسی شهروندان کمک کند.

همچنین این فعالیت‌ها به پایین آمدن قند خون و سطح کلسترول خون و ال دی ال که به اصطلاح به عنوان چربی بد در خون شناخته می‌شود از دیگر مزایای فعالیت‌های هوازی مثل پیاده‌روی و دویدن یا دوچرخه‌سواری است که در واقع ارتباط این فعالیت‌ها با سلامتی را مشخص می‌کند.

اما اگر بخواهیم به طور خاص اگر در مورد دویدن صحبت کنیم این ورزش هم مثل خیلی از ورزش‌های دیگر دارای اصولی است و شهروندان و عزیزانی که به این ورزش علاقه دارند می‌توانند با مراجعه به مربیان این رشته از مزایایش بهره‌مند شوند.

در این بین نیز یکی از شاخصه‌هایی که دویدن دارد این است که نیاز به یک کفش ورزشی مناسب داریم و همینطور یک لباس مناسب. غیر از این‌ها دویدن تجهیزات خاصی نمی‌خواهد بنابراین اگر زیرساخت‌هایی که پیش‌تر در موردشان صحبت شد، فراهم باشد هر یک از ما در نزدیک‌ترین پارک محل زندگی خود می‌توانیم این ورزش و مزایای آن بهره‌مند بشویم.

کد خبر: 64781

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =