چطور با تغذیه مناسب دوران بیماری‌های فصلی را کاهش دهیم؟

در این روزها در اطرافمان افراد زیادی را می‌بینیم که به بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می‌شوند و بیشترشان بدون مشکل جدی از این بیماری‌ها رهایی می‌یابند. اما در این بین چنین بیماری‌های پیش پا افتاده‌ای تنها برای تعدادی از افراد جامعه که اکثرشان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند پر عارضه‌ و طولانی‌ می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود در کنار مصرف داروها و مکمل‌هایی که پزشکان تجویز می‌کند، با رعایت اصول سبک زندگی که تاثیر بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن هم دارد برای پیشگیری، مقابله و بهبودی سریع‌تر این بیماری‌ها تغذیه صحیح را در پیش بگیریم.

هنگام ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

اگرچه در دوره بیماری، اشتهای بیمار کاهش می‌یابد، اما توصیه می‌شود در این دوران حتی با اشتهای کم، مواد غذایی موثر برای بهبودی سریع‌تر و تقویت سیستم ایمنی مصرف کنید.

  1. سبزیجات : سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی، کدو حلوایی، اسفناج، کاهو، فلفل دلمه ای و انواع سبزی خوردن مصرف کنید. سبزیجات نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.
  2. سوپ : سوپی که حاوی آب مرغ و گوشت مرغ است از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند و در تسکین درد گلو و سرفه موثر است و همچنین مرغ منبع بسیار خوب پروتئین است و کمک می‌کند تا برای گذراندن دوره‌ درمان انرژی کافی داشته باشیم.
  3. مصرف پروتئین‌ها: در زمان بیماری مصرف بیشتر پروتئین‌ها یکی نیازهای بدن است که نسبت به روز های غیر بیماری، اهمیت دارد و در روند بهتر درمان و کاهش شدت بیماری نقش بسیار موثری دارد. به همین دلیل تخم‌مرغ، حبوبات، گوشت‌ها (مخصوصا گوشت‌های سفید) توصیه می‌شود.
  4. میوه‌ها به‌ویژه میوه‌های حاوی ویتامین C: ویتامین ث نقش بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن به‌ویژه در زمان ابتلا به بیماری دارد. می‌توانید ویتامین ث مورد نیارتان را از میوه‌های سرشار از این ویتامین مانند: پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش، گریپ فروت ، کیوی، خرمالو، توت فرنگی، آناناس و گوجه فرنگی تامین کنید.
  5. سیر و پیاز: مصرف سیر و پیاز در دوران بیماری باعث کاهش شدت علائم شده و همچین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  6. ماست‌های کم چرب پروبیوتیک: این ماست‌ها حاوی باکتری‌های مفید هستند و در تسکین گلودرد و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.
  7. مصرف مایعات فراوان: مصرف آب، آبمیوه‌ها، عصاره گوشت، دمنوش‌های مانند: دمنوش زنجبیل، دم‌نوش نعنا، نوشیدنی لیموترش تازه و عسل به رفع گرفتگی گلو و سرفه کمک کرده و از کم آبی بدن هم جلوگیری می‌کند. همچنین با مصرف مقدار کافی مایعات می‌توان دفع سموم، ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا از بدن با سرعت بیشتری کمک کرد.
  8. مصرف جودوسر: جو دوسر حاوی کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم بدن در هنگام سرماخوردگی است. جو دوسر همچنین حاوی پروتئین است، که برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

همچنین توجه داشته باشید به طور کلی رژیم غذایی کم‌نمک در سلامت و سبک زندگی سالم مهم است در زمان سرما خوردگی و آنفولانزا هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کاهش مصرف قهوه و چای پررنگ، کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و سرخ‌شده، خواب کافی و استراحت کامل، مصرف زنجبیل، زردچوبه، چای سبز و بادام خام در این دوران توصیه می‌شود.

کد خبر: 65099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =