بازی بساز و جایزه بگیر

آیا تا به حال تجربه‌ بازی در یک اتاق فرار یا یک بازی محیطی را داشته‌اید؟ آیا خواسته‌اید که با ایجاد تغییراتی بازی را جذاب‌تر کنید یا حتی به فکر ساخت بازی‌ جدیدی افتاده باشید که خود و دوستانتان را سرگرم کنید؟اکنون مقدمات چنین تجربه‌ای برای نوجوانان فراهم است تا ایده‌های خود را اجرایی کنید، نشست خبری رویداد ملی بازی نامه نویسی (بازیستا) در حوزه هنری برگزار شد و اگر نوجوانی هستید که فکر می‌کنید؛ توان ساخت بازی‌های رومیزی، اتاق فرار و بازی‌های محیطی را دارید دست به کار شوید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در این نشست خبری مسعود مهرداد، مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان از اجرایی شدن طرح‌های برگزیده خبر داد و گفت: طرح‌های منتخب وارد «باشگاه بازیستا» می‌شوند.

او درباره اولین رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی ویژه نوجوانان (بازیستا) گفت: هدف از طراحی بازی، بازی‌سازی و کنش در مصرف است. سعی داریم روی یکسری محصولات فرهنگی جریان‌سازی کنیم. یکی از این محصولات، بازی‌نامه‌نویسی بازیستاست، که مختص نوجوانان برگزار می‌شود.

به گفته مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان؛ اساس بازی‌نامه، گفتن قصه‌ای‌ است که براساس یکسری مفاهیم بازی‌سازی نوشته شده باشد. در حال حاضر می‌خواهیم از طریق کنشگری مخاطب، ‌«بازی‌نامه‌نویسی» را به «بازی‌سازی» تبدیل کنیم. از آنجایی که دنیای امروز دنیای روایت‌هاست و نوجوان امروز، نیاز به روایت‌هایی از جنس خودشان دارد، این رویداد کلی طراحی شده است. بنابراین بازی، نیاز به بازی‌نامه دارد تا بتواند خودش را توسعه دهد و بازی‌نامه نیاز به قصه دارد که به روایت، شکل‌گیری و شناخت شخصیت‌های بازی کمک می‌کند.

به باور مهرداد قرار نیست اعضایی که در رویداد بازیستا حضور پیدا می‌کنند، به حال خودشان رها شوند و این استمرار با دبیرخانه برقرارخواهد بود. بنابراین پس از راه اندازی «باشگاه بازیستا»، در ادامه طرح‌های برگزیده رویداد بازیستا، وارد «باشگاه بازیستا» می‌شوند و اعضا تبدیل به هسته‌هایی می‌شوند که در تولید بازی وارد میدان خواهند شد.

بازی بساز و جایزه بگیر

در بخشی از این نشست «محمدرضا امامقلی» رئیس حوزه هنری استان قزوین که دبیرِ رویداد ملی بازیستا است، پیش از آنکه جزئیات این رویداد را شرح دهد گفت: بازی به نوعی یک بازوی تربیتی به شمار می‌آید چون وجود تعامل و فضای اجتماعیی که بازی ایجاد می کند، وجه تربیتی بالایی دارد. از طرفی امروزه بازی از پرتراکنش‌ترین فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود. ما هم در حال تجربه‌اندوزی در این حوزه هستیم و سعی داریم بازی را به عنوان یک تجربه جدید گردشگری معرفی کنیم. در این رویداد، نوجوانان قرار است نسبت به مفاهیم دینی، ملی و هویتی و همچنین محصولات رسانه‌ای و فرهنگی کنشگری داشته باشند. به همین خاطر موضوعات رویداد طوری انتخاب شده‌اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند. ایران من، قهرمان من، آیین من و بخش‌های ویژه از جمله عرصه‌های مهم این رویداد است. به این ترتیب نوجوانان در رویداد بازیستا در سه حوزه به طراحی بازی بپردازند که عبارتند از:

  • بازی رومیزی: بازی‌هایی که شامل صفحه بازی، مهره‌ها، کارت‌ها، تاس و ... باشند و عموما به صورت گروهی و در جمع‌های دوستانه و خانوادگی بازی می‌شود و تعامل افراد با بازی و بین افراد، از طریق همین ابزارها انجام می‌شود.
  • بازی محیطی: انواعی از بازی‌ها که در یک محیط نسبتا وسیع و گسترده بازی می‌شود. تعامل افراد با بازی از طریق معماها، چالش‌ها، پیدا کردن وسایل و ... در محیط بازی انجام می‌شود.
  • اتاق فرار: یک نمونه خاص و ویژه از بازی‌های محیطی که محیط بازی آن، به یک یا چند اتاق محدود می‌شود. در این بازی‌های محیطی افراد باید ماموریت اتاق را در زمان مشخص شده انجام دهند و از طریق وسایل، معماها، راهنمایی‌ها و چالش‌ها بازی کنند و در نهایت به موفقیت برسند.

دبیر رویداد بازیستا در مورد شرکت در این رویداد نیز گفت: بازیستا در بخش ایران شامل موضوعاتی همچون تاریخ انقلاب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اماکن تاریخی، بخش قهرمان من شامل موضوعاتی همچون اساطیر شاهنامه، دانشمندان و اندیشمندان، قهرمانان ملی، شهدا و فرماندهان، بخش آیین من شامل موضوعاتی همچون غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور و بخش ویژه شامل موضوعاتی همچون پیشرفت و هیستوری (در بخش هیستوری بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز شرکت کرده‌اند) است.

این رویداد از ۱۶ آبان ماه شروع شده و تا پایان دی ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای ثبت نام به سایت www.baazista.ir مراجعه کنند. همچنین در ماه‌های آذر و دی رویدادهای استانی در مراکز استان‌هایی چون تهران، گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد برگزار می‌شود. قرار است بهمن ماه مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شود. ۲۰ عنوان جایزه در این رویداد در نظر گرفته شده است که به سه نفر اول در هر بخش ۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود، جزئیات ۱۷ عنوان جایزه دیگر نیز بزودی اطلاع رسانی می‌شود.

همچنین مسعود حسنلو، رئیس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی در مورد ادامه روند بازی‌سازی پس از آنکه طرح‌های منتخب رویداد بازیستا، وارد باشگاه بازیستا شدند، گفت: بازی و بازی‌نامه‌نویسی مهمترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی است. در حال حاضر هم در حوزه سیاست‌گذاری کسب‌وکارها به بازی توجه شده است. به همین دلیل طراحی بازی به عنوان الگوی سیاست‌گذاری مطرح است. در دنیای امروز آموزش‌ها، هویت‌یابی و کسب و کارها از طریق بازی انجام می‌شود.

به باور او در رویداد بازیستا دست روی نقطه درستی گذاشته شده است تا نوجوانان با بازیستا، آینده روشن‌تر، بهتر و کارآمدتری را برای کشور رقم بزنند. یکی از کارکردهای رویداد بازیستا تمرکز بر سرگرمی‌های نوظهور همچون اتاق فرار، بازی‌های محیطی و «گلد گیم‌»هاست. هرچند ممکن است یک فیلم سینمایی اثری خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستری است که خانواده‌ها به آن احتیاج دارند و بازی نامه‌نویسی بستری است که باید تبدیل به کسب و کارهای پایدار شوند. در عین حال برای حل مسائل اجتماعی در جامعه نیازمند فناوری‌های نرم هستیم، برای مثال مسائلی چون محیط زیست را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نرم و ابزارهایی که سبب تغییرات اجتماعی می‌شوند، حل کرد.

در پایان نشست اولین رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی، پوستر این رویداد رونمایی شد.

کد خبر: 65224

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =