رابطه سبک زندگی و اهدای عضو

سبک زندگی سالم و پرهیز از عوامل خطرزا می‌تواند تاثیر مثبتی بر اهدای عضو داشته باشد، اما اهمیت واقعی اهدای عضو براساس وضعیت فردی است که مرگ مغزی شده است و عضو اهدایی باید با نیاز فرد مبتلا به بیماری تطابق داشته باشد. به عبارت دیگر، اهدای عضو بیشتر براساس مرگ مغزی و سلامت اعضا تعیین می‌شود تا سبک زندگی افراد.

اما افرادی که سبک زندگی سالم دارند ممکن است به عنوان افراد مناسب‌تری برای اهدای عضو تلقی شوند، زیرا عواملی مانند مصرف نکردن دخانیات، رژیم متعادل غذایی و فعالیت بدنی منظم علاوه بر این که به هریک از ما کمک می‌کند زندگی بهتر و راحت‌تری داشته باشیم، می‌توانند به سلامتی عضوهایی کمک کنن که در صورت مرگ مغزی قابل اهدا و پیوند هستند. بنابراین سبک زندگی سالم ممکن است تاثیر مثبتی بر کیفیت عضوها داشته باشند.

با این حال، اصلی‌ترین عامل برای انتخاب اهدا کنندگان عضو، تطابق عضوها با نیاز فرد مبتلا به بیماری است. این تطابق شامل عواملی مانند گروه خونی، نوع عضو، وضعیت سلامت عامل و سایر معیارهای پزشکی می‌شود. بنابراین، هر کسی می‌تواند مناسب برای اهدای عضو باشد، بدون توجه به سبک زندگی، اگر عضوهایش تطابقی با نیاز فرد مبتلا به بیماری داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبسایت رسمی مرکز اهدای عضو کشور اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید،‌ چون فردی که دچار مرگ مغزی شده، فقط به کمک دستگاه‌های مختلف پزشکی زنده است و در نهایت جسمش به خاک سپرده خواهد شد. پس چه بهتر که با داشتن کارت اهدای عضو داوطلب کمک به نیازمندانی شویم که اعضایمان پس از مرگ مغزی برای نجات جان آنها اهمیت بسیار زیادی دارد و به سبک زندگیمان هم وابسته نیست.

اهدای عضو یک عمل انسانی است که به نجات و بهبود زندگی افرادی که به اعضا نیاز دارند کمک می‌کند. این عمل می‌تواند برای افرادی که در انتظار اعضای ترمیمی مانند کلیه، قلب یا کبد هستند، فرصتی دوباره برای زندگی باشد.

بیشتر مردم می‌توانند اعضای خود را پس از مرگ مغزی اهدا کنند، بدون توجه به سبک زندگی. بنابراین، اهدای عضو یک عمل انسانی مهم است که باید به عنوان وظیفه اجتماعی در نظر گرفته شود و افراد باید آمادگی داشته باشند تا در صورت مرگ مغزی عضوهای خود را اهدا کنند تا زندگی دیگران را نجات دهند.

درهمین حال به دلیل اهمیت و یادآوری ضرورت اهدای عضو تفاهم‌نامه بین مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با سازمان بهشت زهرا انجام شد و از تندیس و کتیبه اهدای عضو در قطعه ۳۰۷ بهشت زهرا رونمایی شد.

با امضای این تفاهم‌نامه بر توسعه همکاری‌های مشترک میان این دوسازمان تاکید شد و در جریان امضای آن محمدجواد تاجیک رئیس سازمان بهشت زهرا، ساناز دهقان، مسئول اداره پیوند و فراهم‌آوری وزارت بهداشت و مسئولین واحدهای فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی نیز حضور داشتند به مسائلی همچون اهمیت فرآیند اهدای عضو،‌ ارتقای سرمایه انسانی با هدف حفظ جان بیماران نیازمند به پیوند اعضا، ارج نهادن به مقام اهداکنندگان اعضا و جایگاه بسیار خاص خانواده‌هایی که در بدترین شرایط روحی و عاطفی، تصمیمی حیات‌بخش گرفته‌اند اشاره شد.

رابطه سبک زندگی و اهدای عضو

توسعه همکاری‌های مشترک بین سازمان بهشت زهرا و مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اموری همچون زیبا سازی، رفاهی و بهره مندی از امکانات و ظرفیت‌های بهداشت زهرا به قبور اهدا کننده عضو و ارائه خدمات به خانواده اهداکنندگان در این تفاهم‌نامه آمده است.

در خلال برنامه امضای تفاهم طی مراسمی از تندیس اختصاصی اهدای عضو ‌و کتیبه سنگی جان‌آفرینان در قطعه ۳۰۷ و با حضورخانواده‌های اهداکننده رونمایی شد.

در این مراسم رونمایی، ساناز دهقانی، مسئول ادراه پیوند و فراهم آوری وزارت بهداشت در سخنان خود به خانواده‌های اهداکننده‌ای که حضور داشتند گفت: ما در لحظاتی که شما تصمیم گرفتید اعضای بدن عزیزتان را اهدا کنید کنارتان بودیم. شاهد اشک‌هایتان بودیم، شاهد بودیم که چه طور از عزیزتان دل کندید و اجازه دادید چند بیمار نیازمند فرصت دوباره ای برای ادامه زندگی پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: اگر امروز اینجا هستم ، حامل پیام تشکر از طرف گیرندگان و خانواده‌های آنها هستم. آنها گفته‌اند؛ به خاطر گذشتی که از خودن نشان داده‌اید، سپاسگزاریم.

مسئول ادراه پیوند و فراهم آوری وزارت بهداشت ادامه داد: طبق آمار در هر سه ساعت، یک نفر از عزیزانی که در لیست انتظار منتظر دریافت عضو هستند به دلیل نرسیدن عضو پیوندی جانش را از دست می دهد و اگر شما خانواده‌های عزیزی که اهدای عضو انجام داده‌اند، نبودید خانواده‌های بیشتری بیمارشان را از دست می دادند.

دهقانی گفت: خوشبختانه همکاری خوبی با سازمان بهشت زهرا در طی سالیان گذشته داشتیم. این همکاری در چندماهه گذشته بیشتر هم شده و امروز با امضای این تفاهم‌نامه شاهد هستیم در قطعه ۳۰۷ بهشت زهرا تغییراتی را برای بهبود شرایط رفاهی و امکانات بهتر خانواده‌های محترم اهدا کننده ایجاد شده است.

کد خبر: 65262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =