چه کنیم به دیابت مبتلا نشویم و در صورت ابتلا چه کنیم؟

دیابت یک بیماری مزمن است که بر اثر افزایش میزان گلوکز (قند) در خون ایجاد می‌شود. این بیماری ممکن است بدون علائم و دردورانی طولانی زمانی پیشرو برود، اما برخی علایم ممکن است نشانگر وجود دیابت باشند.

در زیر، برخی از علائم شایع دیابت آورده شده‌اند که پیشنهاد می‌شود افراد در صورت داشتن چند مورد از این علایم به پزشک متخصص غدد مراجعه کنند یا قبل از آن با مراجعه به پزشک داخلی بخواهند برایشان آزمایشات مربوطه را بنویسد.

  • عطش و گرسنگی مداوم: افراد مبتلا به دیابت ممکن است احساس عطش شدید و گرسنگی پیوسته داشته باشند.
  • افزایش تشنگی و مداوم پیدا کردن نفس: افراد دیابتی ممکن است بیش از حد تشنگ باشند و نیاز به آب نامتناسبی داشته باشند.
  • افت وزن ناگهانی: با وجود افزایش اشتها، برخی از افراد ممکن است به دلیل افزایش ادرار و افت کالری، وزن خود را ناگهانی از دست دهند.
  • خستگی و ضعف: افراد با دیابت ممکن است احساس خستگی مداوم و کاهش انرژی داشته باشند.
  • اختلال در دید: افراد دیابتی ممکن است مشکلات دیدی نظیر شبابی ابراز کنند.
  • *شکستگی و زخم‌های دیر خوابیدن: به دلیل مشکلات در پروسه‌های بهبود زخم و شکستگی، زخم‌ها و آسیب‌ها در افراد دیابتی دیرتر بهبود می‌یابند.
  • علائم ادراری: افراد مبتلا به دیابت ممکن است فراوانی ادرارزدایی بیش از حد و یا نداشتن کنترل موثر بر ادرار را تجربه کنند.

در صورت تجربه هر یک از این علائم، توصیه می‌شود که به پزشک متخصص مراجعه و تست‌های لازم را انجام دهید. شناخت زودرس علائم دیابت و درمان به موقع، می‌تواند از تأثیرات جدی این بیماری جلوگیری کند.

مراقبت‌های پیشگیرانه از دیابت

در بین بیماری‌ها پیشگیری از دیابت از اهمیت بسزایی برخوردار است چون بیماری دیابت ممکن است زمینه سازی بیماری‌های قلب و عروق، کلیه و چشم شود. اما سبک زندگی سالم می‌تواند نقش مهمی در پیشکیری از این بیماری را ایفا کند. در ادامه تعدادی از کارهای ساده‌ای که می‌توانید انجام دهید تا احتمال ابتلا به دیابت کاهش یابد آورده شده‌اند، چون در غیر این صورت ممکن است به بیماری دیابت دچار شوید. در آن زمان است که حتما باید کارهای زیر را با دقت و شدت بیشتری انجام دهید.

1.فعالیت بدنی منظم: ورزش منظم باعث کاهش میزان گلوکز خونی می‌شود و به افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند. تلاش کنید حداقل 30 دقیقه در روز، 5 روز در هفته فعالیت بدنی معتدل انجام دهید.

2. مواظبت از وزن: حفظ وزن سالم و کاهش وزن در صورت لزوم، میزان قند خون را کنترل کرده و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

3. تغذیه سالم: مصرف مواد غذایی با انرژی کم، میوه‌ها، سبزیجات و محصولات غذایی با فیبر بالا می‌تواند به کنترل گلوکز خون و پیشگیری از دیابت کمک کند.

4. کنترل فشار خون: نظارت منظم بر فشار خون و در صورت نیاز، مصرف داروهای توصیه شده توسط پزشک می‌تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

5. کنترل کلسترول و چربی خون: حفظ سطح نرمال کلسترول و چربی‌های خونی نیز می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت مؤثر باشد.

6. مدیریت استرس: تا حد ممکن سعی کنید با استفاده از روش‌های مدیریت استرس مثل مدیتیشن و ورزش ذهنی، استرس روزانه خود را کاهش دهید.

7. ترک عادت سیگاری: سیگار زیان‌های زیادی به سلامتی ایجاد می‌کند، از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت.

8. ممنوعیت مصرف میزان زیاد قند و شکر: مصرف مقدار زیاد قند و شکر در غذا و نوشیدنی‌ها را محدود کنید.

توجه به این موارد و ادامه‌ی مشاوره با پزشک می‌تواند به شما در حفظ سلامتی و پیشگیری از دیابت کمک کند. همچنین، برنامه‌های سنجش سلامت مثل تست قند خون و فشار خون را به صورت منظم انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاسل کنید.

روتین‌هایی که با ابتلا به دیابت تغییر می‌کند

اکثر افرادی که با آنها صحبت شد ابتلا به بیماری دیابت را در ابتدا به عنوان شوک و تغییر زیادی در روزمره خود معرفی کردند. چون نا مدتها نمی‌دانستند چه بخورند و چه نخورند. ولی بعد از مدتی فهمیدند که با تغییرات کوچک در روزمره و توجه به تغذیه می‌توانند خود را با شرایط وفق دهند.

آنها گفتند به مرور به شدت رژیم غذایی جدید عادت کردند هرچند مجبور بودند به ناگاه شکر و غذاهای پرقند را از رژیم غرایی خود حذف کنند و در حال حاضر بیشتر به میوه و سبزیجات روی آورده اند و البته، ورزش هم به روزهایشان اضافه کرده است

اما موضوع مشترک همه چند نفری که با آنها صحبت کردیم این بود که نگرانی چاشنی روزهایشان شده است چون در صورت ابتلا به دیابت دایم باید نگران این بود که قند خون بالا نرود یا قند خون افت نکند.

برخی افرادی که با آنها گفتگو کردیم گفتند: نصف شب‌ها به خاطر افت قند از خواب بیدار می‌شوند، البته این دسته از بیماران با دریافت رژیم مناسب و مصرف میان وعده اخر شب حل مشکلشان قابل حل بوده است. برای دریافت رژیم مناسب که احتمالا فرد به فرد تفاوت داشته به پزشک تغذیه مراجعه کرده‌اند.

در بعضی از افراد مبتلا به بیماری دیابت کاهش وزن شدید اتفاق می‌افتده که خودشان از داشتن این بیماری آگاهی نداشتند و فقط به دلیل کاهش وزن شدید به پزشک مراجعه کرده‌اند و وقتی قندشان را چک شده قد خون خیلی بالایی نتیجه تست بوده است که خودشان پس از معاینات دقیق‌تر فهمیدند بیماری دیابت دارند.

افرادی که دیابت دارند مراجعه به پزشک متخصص غدد و تغذیه پزشک قلب و عروق، چشم پزشک و متخصص کلیه را نیز باید در روتین درمانی خود داشته باشند.

برخی از بیماران مبتلا به دیابت علارقم میلی که به برنج دارند مجبور به تغییر دایم رژیم غذایی خود هستند و حتی تعدادی از آنها در مورد خوردن برنج تا مدتها اطلاع نداشتند که می‌تواند باعث افزایش قند خون شود به همین منظور مشورت به متخصص تغریه و دریافت رژیم اختصاصی با توجه به شرایط را به هم دردان خود توصیه کردند.

برخی از افراد که خودشان مانند بسیاری از ایرانی‌ها عادت به تجویز یا تغییر سرخود دوز دارو و انسولینشون را داشتند به بیماران دیگر هشدار دادند که جابه جا کرده زمان و دوز دارو ممکن است عوارضی چون سرگیجه و افت قند خون را به همراه داشته باشد که خودشان هم بعد از مراجعه به پزشک فهمیده‌اند کار اشتباهی کرده اند وافت قند خون ممکن است از افزایش قند خون خطرناک‌تره باشد.

کد خبر: 65534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =