تعطیلات خود را هنری سپری کنید

بازار تئاتر این روزها داغ است و نمایش‌های متنوعی بر روی صحنه اجرا می‌شود. مخاطبان تئاتر نیز مثل همیشه پر و پا قرص در سالن‌های نمایش حاضر می‌شوند و به تماشا و بررسی آثار ارائه شده از سوی هنرمندان می‌پردازند.

معجون‌السلاطین

نمایش «معجون الاسلاطین» به نویسندگی پیام ‌سعیدی و محمود خسروپرست این روزها در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. کارگردان این کار سعید زارعی است. نمایش‌های تاریخی جزو آن دسته از روایت هاست که مخاطبان زیادی از آن استقبال می‌کنند. دوره‌های خاصی از تاریخ ایران نیز پتانسیل بالایی در تولید روایت نمایشی دارند. قاجاریه یکی از آن دوران است. ثادق برقعی, علی محمودی، نیما سیاری، رشاد معینی، عرفان محمودی و میثم نوروزی از بازیگران این تئاتر هستند.

خلاصه داستان: نمایش معجون‌السلاطین حکایت یکی از پادشاهان قاجار است که در بستر مرگ افتاده و اطرافیان او بر سر جانشینی شاه ماجراهایی را از سر می‌گذرانند. کارگردان این اثر در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر پیرامون این اثر توضیح داده بود: « این نمایش در حقیقت از یک سو ترکیبی از گونه‌های متفاوت نمایش‌های طنز تاریخ تئاتر از جمله فارس و نمایش ایرانی و از سوی دیگر وام‌دار ابزوردیسم است. در بخش‌های دیگر از تکنیک‌های سینمای طنز چون اسلپ استیک هم استفاده شده است. در حقیقت این گونه‌ها به قدری درهم تنیده شده‌اند که استخراج و ایجاد تمایز میان هر یک امری دشوار است.»

این نمایش هرشب ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه می‌رود. معجون‌السلاطین تا ۱۸ آذرماه بر روی صحنه است.

جامپ‌کات

نمایش «جامپ کات» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حامد نصرآبادیان این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود. جامپ کات درواقع یک پانتومیم است. جامپ کات اثری در ستایش صلح است و به بیان آسیب‌های ناشی از جنگ و تأثیرات مخرب آن روی زنان و کودکان می‌پردازد. مهران نعیمی اقدم، طیبه کریمی دولت آبادی، پانته‌آ کرمی دولت آبادی، ساناز خدایی، آیسان مرامی، زهره صادقیان، شهین مولایی بازیگران این نمایش هستند.

«جامپ کات» پیش از این با نام «پازل» به عنوان اثر تحسین‌شده یازدهمین دوره جشنواره ملی، غیررقابتی و دوستانه ادریمیت ترکیه شناخته شد.

خلاصه داستان: پنج زن همراه کودکانشان در میانه صحنه سؤالی را به پنج زبان مطرح می‌کنند: «توی دنیا کی از همه قوی‌تره! هرکی هست ازش میخوام جلوی جنگ رو نگه داره» سپس دلقکی به میانه صحنه پرتاب می‌شود و ...

ساعت اجرای این نمایش رأس ۱۸:۰۰ هررروز است و تا یازدهم آزدماه اجرای آن ادامه دارد.

موهوم

مهدی جنابی نویسنده و کارگردان نمایشی به نام موهوم است که هر شب در تالار ‌محراب، ‌سالن ‌استاد ‌جمیله ‌شیخی روی صحنه می‌رود. امین کاشفی، روناک جعفری، سجاد خباز، رامیار جنانی، سیاوش جعفری، شکیبا عسگری، محسن غلام‌نژاد و ملینا پولادوندی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. مهدی جنابی، کارگردان این نمایش اهمیت به معجزه عشق، تأکید در برقراری صلح بین انسان‌ها، تجمع نمادهای مختلف از عقاید گوناگون و نگاهی متضاد به رفتارهای ناشناخته در قالب وهم را ضرورت انتخاب این متن دانسته است.

خلاصه داستان: زمان برای سازی اسیر در مکانی موهوم معنایی دیگر پیدا می‌کند و عشق به خلق مادرانه‌اش آوای جهان را می‌سازد و چه می‌داند که این سودا.

این تئاتر هرشب ساعت۱۹:۳۰ اجرا می‌شود و تا ۲۵ آذر می‌توانید برای تماشای ان به تالار محراب مراجعه کنید.

شام خداحافظی

شام خداحافظی متنی نوشته ماتیو دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر است و اولین تجربه کارگردانی شیماه خاسب محسوب می‌شود. بازیگران محبوبی چون امیرغفارمنش، جوانه دلشاد و امیر کربلایی‌زاده در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

خلاصه داستان: کلوتید و پی‌یر تصمیم می‌گیرند بهترین دوستان‌شان را به صرف شام دعوت کنند و برای آن‌ها شام خداحافظی تدارک ببینند و از شرشان خلاص شوند ‌تا بتوانند با دوستان جدید آشنا شوند، با ورود آنتوان به این مهمانی اتفاقاتی رخ می‌دهد که این مهمانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

اگر به دیدن این نمایش علاقه‌مند هستید وقت را از دست ندهید چون این تئاتر تا سوم آذرماه بر روی صحنه می‌رود. شام خداحافظی در دو سانس ۱۹:۳۰ و۲۱:۳۰ در تماشاخانه ملک اجرا می‌شود.

دونه برف آرزو

این نمایش برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته شده است. تئاترهایی با قالب روانشناختی برای کودکان جذابیت های زیادی دارند و می‌توانند از دریچه نمایش کودکان را با مسائل سخت و سترگ زندگی آشنا کنند. دونه برف آرزو از این دست نمایش‌ها با رویکرد روانشناسی است. موضوع این نمایش مسئله‌ای است که معمولاً کودکان در زندگی به آن برخورد می‌کنند و اگر برخورد درستی یا آن ها نشود، ممکن است تا بزرگسالی آن‌ها را درگیر خود کند.

این نمایش را ماندانا عبقری نوشته و آن را کارگردانی می‌کند. خود او، فاطمه خراسانی، دیار باغی، فریبا خلیلی، نرگس مروتی، محمدرضا لطفی، سعید سلطانیان، سینا معینی و صبا هلالات در این نمایش بازی می‌کنند.

خلاصه داستان: خانواده آرایلی، دختر مهربانی که دوست منجوق (کلاغ زاغی باهوش) و سردک (آدم برفی بازیگوش) است، منتظر تولد نوزادی هستند؛ یک برادر کوچولو... اما آرایلی نگران این است که با تولد نوزاد دیگر مورد توجه خانواده نباشد، پس آرزو می‌کند که نی نی به دنیا نیاید. آرزویش برآورده می‌شود اما همه‌چیز در خانه به هم میریزد. آرایلی با کمک منجوق و سردک، دونه برف آرزو را پیدا می‌کند و به دنیای قبل از تولد می‌رود تا نی نی را با خودش به خانه بیاورد.

دونه برف آرزو هرروز ساعت ۱۷:۰۰ در تالار هنر اجرا می‌شود. ویژگی دونه برف آرزو اجرای صبح و ویژه مدارس و مهدهای کودک است که البته برای آن باید هماهنگی قبلی انجام شود.

دامبوبو

یکی دیگر از نمایش‌های دیگری که در حوزه کودک و نوجوان اکنون بر روی صحنه می‌رود، دامبوبو است. این نمایش شاد، موزیکال و عروسکی به نویسندگی و کارگردانی پویا شش‌پری تهیه شده است. بازیگران این کار مهدی رمضان‌زاده، پویا شش‌پری در نقش اوستا آهنگر، مرد اسب‌سوار، مرد چاق، قصاب‌باشی، پیرزن تپلی و گاوی و مرغ پرحنا هستند.

برای دیدن این نمایش می‌توانید هرشب ساعت ۱۸:۰۰ همراه با کودکان خود به فرهنگسرای ملل واقع در بوستان قیطریه بروید. نمایش دامبوبو تا ۱۷ آذرماه اجرا می‌شود.

خلاصه داستان: تئاتر درباره پسری ساده و خوش قلب به نام دامبوبو است که در مسیر بازگشت به خانه با اتفاقات و شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود و...

کد خبر: 65759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =