۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 65928
خواص بی‌نظیر لبو

هیچ زمانی بهتر از فصل پاییز برای خرید میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ نیست،‌ چون این موادغذایی نه تنها مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند؛ بلکه مواد مغذی بسیاری هستند که خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی زیادی دارند.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی
الناز علی‌دوست
مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی

بسیاری از متخصصان مردم را تشویق می‌کنند که چغندر مصرف کنند، بنابراین به تازگی به عنوان یک ماده غذایی فوق‌العاده، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. احتمالا بدانید چغندر در زمان‌های قدیم به دلیل خواص بسیاری که داشته به عنوان دارو مصرف می‌شده است و در درمان بیماری‌هایی مثل یبوست و تب استفاده داشته است.

امروزه هم پس از آزمایش مواد غذای مشخص شده لبو سرشار از فیبر، اسیدفولیک، منیزیم، ویتامین B6، فسفر، مس و آهن است، از این رو مصرف لبو و آب لبو فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قبل از آن اجازه دهید در مورد خود لبو بیشتر توضیح دهیم،‌ لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است و چغندر یکی از سبزیجات ریشه‌ای به شمار می‌رود.

لبو علاوه بر اینکه یک ماده‌ غذایی کم‌کالری محسوب می‌شود، مواد مغذی و ویتامین‌های مهمی را در خود جای داده است و بافت سفت و محکمی دارد که آن را هم به‌صورت خام و هم پخته می‌توانیم استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم از آب لبو نیز استفاده کنیم، چون آب لبو هم خوشمزه است و هم سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی.

هرچند استفاده از لبو به‌صورت خام در سالاد فایده بیشتری دارد اما خواص لبو پخته نیز فراوان است ولی به این نکته دقت کنید که هنگام پخت لبو، خواص آن وارد آب می‌شود؛ به همین دلیل از نوشیدن آب لبوی پخته غافل نشوید. همچنین سعی کنید از تبخیر بیش از حد آب لبو جلوگیری کنید و در هنگام پخت به لبو عسل یا شکر نزنید.

هشدارهایی در مورد مصرف لبو

  • در نظر داشته باشید که ممکن است پس از مصرف لبو رنگ ادرار و مدفوع تغییر کند، که برای بدن خطری ندارد، پس با دیدن به رنگ قرمز یا مایل به‌صورتی ادرار و مدفوع نگران نشوید.
  • از آنجایی که چغندرها دارای اگزالات زیادی هستند ممکن است تشکیل سنگ‌های اگزالات کلسیم را تشدید کند، بنابراین کسانی که سابقه سنگ‌های کلیوی از نوع اگزالات کلسیم دارند نباید در مصرف لبو زیاده روی کنند.
  • در صورت ابتلا به دیابت هیچ خطری برای خوردن لبو وجود ندارد مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید،‌البته توصیه می‌شود قبل از قرار دادن آن در رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید.

بهبود سلامت قلب و فشار خون

بیماری‌های قلبی از جمله حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ایجاد آن‌ها است. لبو سرشار از ماده‌ای به نام نیترات است که با مصرف آن، این نیترات در بدن تبدیل به اکسیدنیتریک می‌شود و باعث گشاد شدن عروق بدن و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می‌شود که کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کاهش خطر سکته مغزی و سکته قلبی را در پی دارد.

نتیجه تحقیقات پزشکی نشان داده است که لبو می‌تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی طی چند ساعت کاهش دهد و این اثر هنگام مصرف لبوی خام نسبت به لبوی پخته بیشتر است، همچنین آب لبو نیز بیشتر از لبوی پخته باعث کاهش فشار خون می‌شود. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که مصرف منظم لبو برای کاهش طولانی مدت فشار خون ضروری است. برای مثال مصرف روزی 2 عدد چغندر متوسط بدون شکر در طول روز برای کاهش فشار خون توصیه می‌شود.

تنظیم قند خون

لبو دارای نوعی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش سطح گلوکز خون و افزایش حساسیت‌ به‌ انسولین کمک کند، در نتیجه در بیماران مبتلا به دیابت مصرف لبو در حد تعادل پیشنهاد می‌شود.

پیشگیری از سرطان

لبو دارای گروه بسیار قوی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که از بهترین مواد غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها، کمک به درمان بیماری و افزایش سیستم ایمنی و همچنین جلوگیری از سرطان هستند. پژوهش‌های زیادی خواص ضد سرطانی و ضد التهابی لبو را تایید کرده‌اند.

بهبود عملکرد ورزشی و افزایش سطح انرژی

دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون و بهبود اکسیژن‌رسانی به عضلات کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در بهبود عملکرد ورزشی و توانایی فیزیکی افراد نقش دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و بطور کلی انرژی بدن و استقامت بدن را بالا می‌برد. در نتیجه کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود 2 تا 3 ساعت قبل از ورزش از لبو یا آب لبو استفاده کنید. همچنین مصرف لبو در افراد مسن نیز باعث بهبود عملکرد و بهبود فعالیت فیزیکی می شود.

بهبود عملکرد مغز

لبو می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند،‌زیرا نیترات موجود در آن کمک می‌کند میزان گردش خون در مغز افزایش یابد و از این طریق می‌تواند باعث تقویت حافظه، افزایش تمرکز و توجه شود. به عنوان مثال پژوهشگران دریافته‌اند افزایش میزان مصرف لبو در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود حافظه در سالخوردگان کمک نماید.

کد خبر: 65928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =