خوردنی‌هایی که آثر آلودگی هوا را بر بدن کم می‌کند

هر ساله با سرد شدن هوا، معضل آلودگی هوا در شهر های بزرگ مطرح می‌شود. متاسفانه کسی مسئولیت بروز این پدیده را گردن نمی‌گیرد و ظاهرا کاری از دست مسئولان مربوطه هم برنمی‌آید پس در این شرایط بهتر است حداقل خودمان برای سلامتی خود و خانواده‌هایمان دست به کار شویم و با یک تغذیه درست از بدنمان در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم. در ادامه به طور خلاصه به نکات مهم تغذیه‌ای می‌پردازیم که در شرایط آلودگی هوا به سلامت ما کمک می‌کند.

متاسفانه افزایش خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسم، برونشیت، اضطراب و بیماری‌های روانی در اثر در معرض آلودگی هوا ثابت شده است و تخمین زده می‌شود که سالانه یک هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. ذرات سمی موجود در هوا در روزهای آلوده باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود، این رادیکال‌های آزاد باعث التهاب و افزایش خطر بیماری‌ها شده و بطور کلی به سلول های بدن آسیب می‌زنند. اما آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب این رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که بدن ما مقدارکمی آنتی‌اکسیدان تولید می‌کند که این میزان برای دفع خطرات ذرات آلاینده هوا کافی نیست. بنابراین ما باید آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی تامین کنیم تا بتوانیم با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کنیم. در نتیجه تغذیه مناسب در چنین مواقعی می‌تواند دست کم میزان اثر گذاری مخرب آلاینده‌ها را در بدن کاهش دهد و مانند سپر دفاعی از ما در برابر آلودگی‌ها تا حدی محافظت کند.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی
الناز علی‌دوست
مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی

چطور از خودمان با تغذیه و سبک زندگی سالم در برابر آلودگی هوا محافظت کنیم:

  • بطور کلی لبنیات (شیر کم چرب، ماست کم چرب، پنیر کم چرب...) حاوی کلسیم، پروتئین و ترکیبات مفیدی است که می‌تواند در دستگاه گوارش تا حد زیادی از جذب یکسری فلزات سنگین به علت دارا بودن کلسیم جلوگیری کند. همچنین پروتئین‌های موجود در لبنیات می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. ولی سعی کنید از لبنیات کم چرب استفاده کنید و توجه داشته باشید محصولات لبنی که از مغازه‌هایی که به لبنیاتی‌ معروف هستند تهیه می‌شود، چربی بسیار بالایی دارند و آثار مفید لبنیات را مخصوصا در این روزها کم می‌کند.
  • در روزهایی که هوا آلوده است حتما سعی کنید یک عدد مکمل مولتی ویتامین مینرال را بعد از وعده‌های غذایی مانند صبحانه یا ناهار یا شام و قبل از خروج از منزل استفاده کنید. آلودگی هوا در طولانی مدت مشکلات بسیاری را در بدن ایجاد خواهد کرد اما زمانی که سلول‌هایمان از لحاظ آنتی اکسیدان غنی باشند، سیستم ایمنی تقویت خواهد شد و از آثار مخرب جلوگیری خواهد کرد.
  • در فصل‌هایی که آلودگی هوا زیاد است مانند پاییز و زمستان، سعی کنید وزنتان را به سرعت (بیشتر از 5 کیلوگرم در ماه) کاهش ندهید. زیرا وقتی هوای آلوده را استنشاق می‌کنیم، این آلودگی‌ها داخل بدن و داخل بافت‌های چربی بدن ذخیره می‌شوند و پس از مدتی به آرامی در خون آزاد شده و از بدن ما دفع می‌شوند. اگر فردی که اضافه وزن دارد بصورت ناگهانی در یک ماه 9 الی 10 کیلوگرم و یا بیشتر وزن کم کند، احتمال اینکه این ترکیبات به صورت ناگهانی و سریع داخل خون آزاد شوند بسیار زیاد است و این اتفاق مشکلات بسیاری در عروق به‌وجود می‌آورد.
  • در این روزها مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات، به‌ویژه لیموترش به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن‌ها بسیار مناسب است. سعی کنید روزانه یک عدد لیموترش تازه میل کنید. قوی‌ترین آنتی اکسیدان برای بدن ویتامین سی است. از مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و رنگارنگی که اکثرا حاوی این ویتامین هستند می‌توانید: پرتقال، کیوی، نارنگی، نارنج، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی، گریپ فروت را استفاده کنید. زیرا ویتامین سی موجود در آنها التهاب‌های ناشی از آلودگی هوا را در بدن خنثی می‌کند و سیستم ایمنی را هم تقویت می‌کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 به بهبود عملکر ریه‌ها در برابر آلودگی هوا کمک می‌کند و اثرات آلودگی هوا بر بدن را کاهش می‌دهد. ماهی‌ها، روغن زیتون، روغن ماهی، گردو، آووکادو، دانه‌های چیا سرشار از امگا 3 هستند و پیشنهاد می شود در روزهای آلوده تا حد امکان حداقل از یک یا دو مورد از موارد ذکر شده مصرف کنید.
  • بتا کاروتن‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات با رنگ زرد و نارنجی و سبز در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شوند و خاصیت ضد التهابی و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، به همین دلیل تا حد زیادی از مشکلات تنفسی پیشگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. سبزیجات و میوه‌هایی مانند کدو حلوایی، انبه، هویج، زردآلو، گوجه‌فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی حاوی بتا کاروتن هستند. در روزهای آلوده سعی کنید حتما از میوه‌ها و سبیزجان به‌ویژه کدوحلوایی که یک ماده غذایی معجزه آسا است در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید.
  • ویتامین E هم یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامتی است که نقش بسیار اساسی در رژیم غذایی دارد. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند عمل می‌کند و از سلول‌ها و بافت‌های بدن شما محافظت می‌کند. منابع ویتامین E شامل: تخمه آفتابگردان، گردو، جوانه گندم، روغنهای گیاهی، بادام، زیتون، سبزیجات برگ سبز است.
  • نوشیدن آب و مایعات نیز تاثیر بسزایی در دفع سموم از بدن دارد. شاید در فصل سرد سال احساس تشنگی نداشته باشید، اما برای دفع این سموم در این روزهای آلوده مصرف مایعات فراوان ضروری است. چای سبز نیز سرشار از آنتی اکسیدان است و تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی شما دارد، سعی کنید در روزهای آلوده در حد تعادل از چای سبز مصرف کنید.
  • در این روزها از مصرف سیگار و دخانیات به شدت پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی را به سرعت بالا ببرد و سلامتی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: 66577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =