سینما تِک و فیلم‌های دیدنی این هفته

حالا ۸۸ سال از تأسیس اولین سینما تک در فرانسه توسط آنری لانگولا می‌گذرد. او یک مجموعه‌دار فرانسوی و سینمادوست بود که در روزهای سیاه سلطه نازی‌ها و منع نمایش فیلم به فکر افتاد تا مکانی را برای دوستداران سینما و تماشای فیلم مهیا کند و از نسخه‌های باقیمانده فیلم‌ها محافظت کند و آن‌ها را آرشیو کند. این سنت تا امروز ادامه پیدا کرده و اکنون در کشورهای مختلف علاقه‌مندان به سینما به سینما تک‌ها می‌روند و از آرشیو خوب آنجا استفاده می‌کنند، فیلم می‌بینند و نقد می‌شنوند. در ایران نیز این نوع سینما رواج دارد و گالری‌ها و خانه فرهنگ‌ها و موزه‌ها به کار اکران فیلم‌های تاریخ سینما مشغول‌اند. اگر دوست دارید به جای سینما در فضایی کوچک‌تر و خلوت‌تر فیلم ببینید برنامه سینما تک‌های این هفته را دنبال کنید.

دوره فیلم داریوش مهرجویی

گالری رج با هدف یادبود زنده‌نام داریوش مهرجویی، اقدام به اکران سه فیلم این کارگردان بزرگ ایرانی در باشگاه فیلم خود کرده است. پستچی، دایره مینا و مدرسه‌ای که می‌رفتیم فیلم‌هایی است که در سینما تک رج به نمایش درمی‌آید. اکران این فیلم‌ها از ۱۳ تا ۱۷ دی ماه در گالری رج انجام می‌شود.

رج در توضیحی آورده: «می‌خواهیم به منظور یاد و خاطره‌ داریوش مهرجویی، سه فیلم از ستوده‌شده‌ترین آثار پیش از انقلاب او را اکران کنیم. در این دوره می‌کوشیم به‌واسطه‌ همین فیلم‌ها چند ایده‌ مشترک در سینمای داریوش مهرجویی از قبیل ازخودبیگانگی، روان‌گسیختگی، تخاصم سوژه با محیط پیرامون خود و میل وافر فیلمساز به مفاهیمی از قبیل بازگشت به خویشتن و غرب‌زدگی را مورد بررسی و گپ‌وگفت قرار دهیم. مهرجویی این فیلم‌ها را حدفاصل سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۸ ساخت. بین این چهار فیلم، دومی دو سال توقیف بود و سپس اکران شد و سومی هرگز به سالن‌های سینما نرسید و بایگانی شد. تکلیف چهارمی هم که مشخص است. فیلمی که بدون اغراق از معدود فیلم‌های کالت تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود و حرف‌وحدیث و مناقشات فراوانی برانگیخته است.» اگر به سینمای مهرجویی فقید علاقه‌مند هستید، این فرصت برای بررسی جهان‌بینی و مرور آثار او غنیمت است. گالری رج در خیابان بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه‌حکیمی، شماره۴، زنگ۳ واقع شده است. ورود اافراد زیر ۱۶ سال برای دیدن این فیلم‌ها ممنوع است.

آناتومی سقوط

این فیلم سه شنبه سوم بهمن ماه در سالن سیمولیشن برج آزادی به نمایش درمی‌آید. این فیلم از فیلم های سال ۲۰۲۳ محصول مشترک فرانسه و آلمان است که برنده نخل طلای کن ۲۰۲۳ شد. فیلم امتیاز عالی ۸۷ از ۱۰۰ منتقدان را دریافت کرده و بدون شک از بخت های اصلی فصل جوایز پایان ۲۰۲۳ و آغاز ۲۰۲۴ است. آناتومی سقوط اثر خانم ژوستین تریه، کارگردان فرانسوی سینماست. زاندرا هولر، سوان آرلوند و میلو ماکادو گرانر نیز از بازیگران این فیلم هستند. داستان فیلم حول محور زنی متهم به قتل همسرش می‌گردد که تنها شاهد آن پسر که نابینای‌شان است و حالا بین یک دوراهی قرار گرفته. بعد از دیدن این فیلم جلسه نقد و بررسی با حضور پریسا ساسانی، مجری و روزنامه‌نگار و شاهپور عظیمی، مترجم و منتقد سینما برگزار می‌شود.

برای دیدن آناتومی سقوط باید به میدان آزادی، طبقه زیرین برج آزادی، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی مراجعه کنید. همچنین ورود افراد زیر ۱۶ سال در اکران این فیلم ممنوع است.

ناپلئون

ناپلئون با کارگردانی ریدلی اسکات، کارگردان نام‌آشنای سینما ساخته شده که در موزه تاریخ معاصر نمایش داده می‌شود. زمان اکران این فیلم ۲۰ تا ۲۲ دی ماه است. بنابراین اگر برنامه تماشای آن را دارید همین یکی دو روزه برای دیدنش اقدام کنید.

ناپلئون یک درام تاریخی حماسی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ریدلی اسکات و نویسندگی دیوید اسکارپاست. این فیلم مبتنی بر زندگی ناپلئون بناپارت است که عمدتاً به قدرت رسیدن این رهبر فرانسوی و نیز رابطه او با ملکه ژوزفین را به تصویر می‌کشد.

واکین فینیکس و ونسا کربی به‌ترتیب نقش ناپلئون و ژوزفین را در این فیلم ایفا می‌کنند. زمان اکران این فیلم ساعت ۱۹:۰۰ است. برای دیدن آن نیز باید کافه تاریخ به نشانی خیابان وصال شیرازی، نرسیده به بلوار کشاورز، بالاتر از ایتالیا، کوچه شیرین بیانی (مریم)، پلاک ۵ بروید.

جاماندگان

این فیلم یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در سینما تک برج آزادی اکران می‌شود. زمان اکران آن نیز سه‌شنبه ۲۶ دی ماه است. جاماندگان را الکساندر پیسن ساخته و پل جیاماتی، دومنیک سسا و بردلی هپنر بازیگران آن هستند.

فیلم داستان یک معلم بدعنق و کج خلق (پل جیاماتی) در یک دبیرستان غیرانتفاعی در نیوانگلند را دنبال می‌کند که مجبور می‌شود در طول تعطیلات کریسمس در محیط مدرسه بماند تا از تعداد کمی از دانش‌آموزانی که جایی برای رفتن ندارند، مراقبت کند. در نهایت او با یکی از آن‌ها، یک دانش‌آموز باهوش دردسرساز و آسیب‌دیده (با حضور دومینیک سسای تازه‌وارد) و سرآشپز مدرسه (داواین جوی رندالف) که به‌تازگی پسرش را در جنگ ویتنام از دست داده، پیوندی غیرمنتظره ایجاد می‌کند. جاماندگان از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ است که برای ربودن گلدن گلوب کمدی ۲۰۲۴ شانس زیادی دارد. فیلم هم از نظر مخاطب امتیاز خیلی خوب ۸ گرفته هم ۹۸ درصد نقد مثبت منتقدان را دریافت کرده تا تازه‌ترین اثر خالق فرزندان و راه‌های فرعی که دو اسکار را در کارنامه دارد در تمام محافل مهم سینمایی نامزد جایزه شود.

تهرانِ سیمین

این فیلم درباره قصه زندگی فاطمه معتمدآریا، بازیگر سرشناس ایرانی است و از کودکی تا امروز او را روایت می‌کند. داستان براساس طرح و ایده مصطفی کاظمی اسفه و کارگردانی هادی آفریده تعریف می‌شود. منیژه حکمت و امین کاظمی نیز تهیه‌کنندگان این کار هستند.

تهران سیمین در سینما تک خانه هنرمندان ایران، سالن استاد ناصری نمایش داده می‌شود. نقد و بررسی فیلم با حضور آنتونیو شرکا، منتقد سینما انجام می‌شود. زمان نمایش فیلم ۲۴ دی ماه است. برای دیدن تصاویبر زندگی خانم معتمدآریا و قصه هنرمندی‌هایش این فیلم جذاب را از دست ندهید.

محل نمایش فیلم تهران سیمین خانه هنرمندان ایران خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت سابق)، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه هنرمندان، تالار استاد ناصری است. همچنین زمان اکران این فیلم ساعت ۱۷:۰۰ است.

کد خبر: 67274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =