چند وسیله ساده برای داشتن محیط کار لذت‌بخش

همه ما در محل کار به‌نوعی با آسیب‌هایی مواجه هستیم. این آسیب‌ها کم یا زیاد، می‌تواند در سلامت آینده ما مؤثر باشد. در این مقاله تلاش شده تا به معرفی وسایل تسهیل‌گری هنگام کار پرداخته شود. وسایلی که مکان کار ما را برای مدت بیشتری مناسب‌سازی می‌کند.

1ـ زیرپایی: اکثر کارمندان ادارات و شرکت‌های مختلف موظف‌اند زمانی طولانی را پشت میز خود بگذرانند. با توجه به این امر، آسیب اندام‌های مختلف واقعیتی انکارضا ابرام- فیزیوتراپ انجمن ضایعات نخاعی ایرانرناپذیر است؛ اندام‌هایی مثل کمر، گردن، مچ پا، زانو و... در معرض بیشترین آسیب فیزیکی به نسبت سایر اندام‌ها هستند. این وسیله مچ پا را در وضعیت استانداردتری قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا حدودی خستگی مچ پا گرفته شود. انواع مختلف زیرپایی‌ها برای فروش موجود است که زاویه قرارگیری مچ پا را به راحتی تنظیم می‌کند.

2- استفاده از کوسن جهت پر کردن گودی کمر: به‌طور کلی کمر در معرض آسیب‌های مختلفی در محیط کار است. نشستن باعث فشار جبران‌ناپذیری به کمر می‌شود. نباید منکر کارکرد مثبت وسایل کمک‌ارتوپدی مانند کوسن شد. کوسن ترجیحاً نازک باشد، به حدی که گودی کمر را پر کند.

3- استفاده از بالش گردن: یکی از مهم‌ترین اعضای آسیب‌پذیر در محیط کارمندی، گردن است. وضعیت قرارگیری سر و گردن تأثیر مهمی در سلامت ستون فقرات دارد. این‌گونه بالش‌ها با پرکردن قوس گردن و تکیه با پشتی صندلی می‌تواند حامی خوبی برای مهره‌های گردن ما باشد.

4- میز و صندلی ساخته شده با تکیه بر اصول ارگونومی: میز و صندلی، تکیه‌گاه مهم کارکنان ادارات است. اگر میز و صندلی مناسبی ندارید بهتر است آب دست‌تان است زمین بگذارید و به فکر تغییر یا تعویض آن باشید، قبل از آن که بخواهید از متخصص مربوطه برای خود وقت اضطراری بگیرید. میزی مناسب که باعث درد گردن و کمر نشود، به مچ شما آسیب نرساند و دست های کاربر به راحتی روی میز قرار بگیرند.

5- قرار دادن باکس زیر لپ‌تاپ محیط کار: این تکنیک به ظاهر ساده می‌تواند بار زیادی را از روی گردن ما بردارد. با انجام این تکنیک لطف بزرگی به سر و گردن خود می‌کنید. قرارگیری نمایشگر در سطح چشم شما می‌تواند سهم زیادی از فشار مربوطه را روی اعضای قید شده کم کند.

6- استفاده از کول‌پک و کیسه‌های آب‌گرم: از قدیم تمام خانه‌ها با کیسه‌های قرمزرنگ گرم مزین می‌شد. مادربزرگ‌هایی که همیشه در دستان خود این پک‌ها را داشتند و یار آن‌ها در روزهای دردمندی بود. امروزه ثابت شده استفاده از کول‌پک‌ها خستگی را کاهش می‌دهد. انواع زیادی از کول‌پک‌ها با قرار دادن در فریزر آماده استفاده‌اند؛ فقط توجه داشته باشید بیشتر از ده دقیقه با آن تماس نداشته باشید، چون ممکن است در معرض سوختگی ناشی از سرما قرار بگیرید.

7- کشش: از تکنیک‌های ساده کشش اندام‌ها به سادگی غافل نشوید. کشش در اندام‌ها می‌تواند گردش خون را دوباره در بدن جاری کند و عمر تازه به ما ببخشد. کشش گردن، کتف و کمر می‌تواند از لذت‌بخش‌ترین تجارب در محیط کار باشد.

8- پمپ عضلات ساق پا: این عضلات تأثیر مهمی در بازگشت وریدی به قلب دارند. با بالا و پایین آوردن مچ خود پمپ این عضله را فعال کنید و گردش خون تازه‌ای به قلب خود هدیه دهید. این امر به ظاهر ساده می‌تواند از ابتلا به امراضی مثل واریس، لخته شدن خون در رگ‌ها، آرتروز و... پیشگیری کند.

9- استفاده از قانون سی پنج: سی دقیقه نشستن، 5 دقیقه تغییر وضعیت. این قانون به طرز غیر قابل باوری در سلامت فیزیکی اندام‌های ما مؤثر است. اگر سی دقیقه یا بیشتر شده که نشسته‌اید همین حالا برای بهانه‌ای کوچک مثل آب خوردن از جا برخیزید و خون را در بدن خود بیش از پیش به گردش بیندازید. با همکار خود راجع به لباس جدیدش و مدل مویی که عوض کرده صحبت کنید و بگذارید حداقل 5 دقیقه این مشغولیت‌ها به طول بینجامد!

10- صاف کردن زانوها: مشغولیت ذهن باعث فراموشی و حواس‌پرتی از اطراف می‌شود. گویی اطراف برای مدتی نامرئی شده، ما می‌مانیم و دنیای روبه‌رو! این خیالات تا جایی قشنگ است که باعث آسیب فیزیکی ما نشود! نباید به خودمان بیاییم و ببینیم چند ساعت است ممتد، روی صندلی نشسته‌ایم و جز برای قضای حاجت از آن فاصله نگرفته‌ایم. بهتر است هر چند دقیقه زانوها را خم و راست کنیم و این قانون را فراموش نکنیم که زانو بهتر است صاف باشد تا خم.

11- استفاده از کنترل کننده‌های الکترونیکی: امروزه با پیشرفت علم، اتفاقات خارق‌العاده‌ای بین مردم رخ داده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساعت‌های هوشمند اشاره کرد. ساعت‌ هوشمند در نقش مادر مهربانی، علائم حیاتی را برای ما به شکل برخط نمایش می‌دهد! گاه بعد از مدت‌زمانی سکون به صدا در می‌آید و هشدار پا شدن می‌دهد.

برای انجام این کارها به آسمان و ریسمان بافتن نیازی نیست. کافی است از همین امروز شروع کنید به تغییر محل کار خود. از میز خود شروع کنید. مطمئن باشید سخت‌ترین مشکل‌ها با برداشتن کوچک‌ترین قدم‌ها حل می‌شود. هر کاری به ذهن‌تان خطور کرده قطعاً برای شما مناسب بوده، پس برای انجام این عملکردهای تغییر دهنده بیش از پیش تلاش کنید.

کد خبر: 67346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =