۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 67347

معجزه پوست شاداب با تغذیه سالم

الناز علی‌دوست، مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی بالینی
معجزه پوست شاداب با تغذیه سالم

امروزه داشتن پوست شاداب و سالم تقریباً دغدغه تمام افراد است. فرقی ندارد زن باشید یا مرد، داشتن پوست ناسالم حتماً ناراحت‌کننده است. با توجه به مشغله‌ زیاد در این روزها، فرصت رسیدگی منظم به پوست کمتر پیدا می‌شود. اما می‌توان با راهکار تغذیه پوست را ترمیم کرد و مواد لازم را به بافت‌های آن رساند.

در کنار عوامل ژنتیکی و محیطی، تغذیه سالم از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی سلامت و زیبایی پوست است. متأسفانه بیشتر افراد از اهمیت تغذیه برای داشتن پوست ساالناز علی‌دوست مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینیلم و تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست بی‌خبرند. سلامت پوست بازتابی از سلامت درون بدن انسان است. رژیم غذایی نامناسب می‌تواند ساختار پوست را تغییر داده و توانایی بدن در حفظ زیبایی و سلامت پوست را پایین بیاورد. ورزش، خواب کافی، نوشیدن آب زیاد و رژیم غذایی متعادل از فاکتورهای اصلی حفظ شادابی پوست هستند. پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن است که قسمت زیادی از زیبایی ظاهری ما را تشکیل می‌دهد. پوست سالم، شاداب و زیبا علاوه بر سلامتی و شادابی بدن، روی زیبایی ظاهری ما نیز تأثیر دارد و اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که بعضی مشکلات پوستی مثل اگزما، پسوریازیس یا حتی آکنه می‌تواند به رژیم غذایی مرتبط باشد. رژیم غذایی همچنین در روند پیری پوست اثر می‌گذارد. افتادگی پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی مربوط به کلاژن و فیبرهای الاستیک پوست هر دو تحت‌تأثیر رژیم غذایی‌اند. به عنوان مثال مصرف زیاد شکر علائم پیری را تسریع می‌کند.

البته تنها با تغذیه سالم نمی‌توان مشکلات پوستی را کامل برطرف کرد؛ چراکه آلودگی شدید هوا، محرک‌های محیطی مثل نور خورشید، استرس، لوازم آرایشی بی‌کیفیت و... همگی می‌توانند روی پوست اثرات نامطلوب داشته باشند. تغذیه اصولی و سالم می‌تواند در حل مشکلات پوستی تا حد زیادی تأثیرگذار باشد.

فهرستی از مواد غذایی که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند:

سبزیجات: به دلیل داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. سبزیجات سرشار از ویتامین c هستند که در ساخت پروتئین کلاژن (مؤثر در ساختمان پوست)، می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. سبزیجات چین و چروک را در پوست کاهش می‌دهند. علاوه بر این، به دلیل داشتن فیبر زیاد، می‌توانند با حفظ آب بدن آبرسانی بیشتری انجام دهند و سلامت پوست را تضمین کنند. سعی کنید هر روز از سبزیجات و میوه‌های تازه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. همچنین مصرف آب سبزیجات باعث شفافیت پوست شما می‌شود. سبزیجات را خام یا پخته مصرف کنید. برای مثال کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن و لوتئین برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.

ماهی‌های چرب: حاوی امگا 3 هستند که خاصیت ضدالتهابی دارد. حتی در بیماری‌های خودایمنی مانند پسوریازیس و لوپوس هم می‌تواند مفید باشد. همچنین امگا 3 به حفظ رطوبت‌رسانی و خاصیت ارتجاعی پوست ما کمک می‌کند. برای تأمین امگا ۳، خوردن ماهی حداقل یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود.

گردو: گردو حاوی چربی سالم، ویتامین و مواد معدنی است. گردو بیشتر از هر آجیل دیگری آنتی‌اکسیدان و امگا 3 دارد. همچنین حاوی مقداری زینک است که باعث تولید سلول‌های جدید پوستی و سلامت پوست می‌شود.

چای سبز: چای سبز به دلیل وجود خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی برای پوست به‌عنوان یک معجزه عمل می‌کند. چای سبز دارای ترکیباتی مانند کاتچین‌ها و فلاونوئیدهاست که سلامت پوست را به روش‌های مختلف بهبود می‌دهد. همچنین این ترکیبات علاوه بر کاهش التهاب در تنظیم چربی پوست نقش دارند. چای سبز دارای خواص ضدپیری است که می‌تواند بروز نشانه‌های پیری مانند چروک و لکه‌های پوستی را به تأخیر بیندازد.

روغن زیتون: روغن زیتون به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E جوانی پوست را تقویت می‌کند. همچنین این روغن با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در نهایت، این روغن پوستی درخشان را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته فراموش نکنید باید این روغن را در حد اعتدال مصرف کنید. مطالعات نشان داده افرادی که به‌طور منظم روغن زیتون را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند پوست‌شان چین و چروک کمتری دارد.

دانه چیا: چیا، به‌عنوان یک منبع غنی از ترکیبات مفید برای سلامتی است که می‌تواند برای پوست نیز مزایای بسیاری داشته باشد. دانه‌های چیا دارای سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان و امگا 3هستند که به محافظت پوست می‌پردازند. همچنین برای جلوگیری از مشکلات پوستی مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک و خطوط ریز بسیار مفید هستند. مصرف منظم دانه چیا به افزایش درخشندگی و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

آب کافی: مصرف آب یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌های سلامتی پوست است که اکثراً نادیده گرفته می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی آب و هیدراته نگه داشتن بدن برای داشتن پوستی مرطوب، درخشان و شفاف ضروری است. آب نه‌تنها به از بین بردن سموم از بدن کمک می‌کند، بلکه در جلوگیری از بروز چین‌ و چروک هم مفید است.

موارد دیگری هم پیشنهاد می‌شود که لازم است به آن‌ها دقت کنید: افرادی که در طی روز به میزان زیادی قهوه و نسکافه مصرف می‌کنند، اگر همراه با آن‌ها مایعات مصرفی‌شان افزایش پیدا نکند باعث خشکی پوست و تیره شدن زیر چشم‌شان می‌شود. برای داشتن پوستی شاداب از رژیم غیراصولی که باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود خودداری کنید. همچنین مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده مصرف نکنید.

در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که تأثیرات تغذیه بر سلامت پوست هیچ‌وقت در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود و در درازمدت نتایج خود را به وضوح نشان می‌دهد.

کد خبر: 67347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =