جلوه‌گری هنر از دریچه واقعیت

جهان تصویر و سینما از بدو پیدایش شکل‌های مختلفی را از سینمای صامت تا داستانی و مستند تجربه کرده است. به‌طور کلی ظهور ژانر در سینما در جهت سهولت دسترسی به علاقه‌مندی‌های فیلمسازان و مخاطبان پیش می‌رود. با انتخاب ژانر مخاطب امکان این را دارد که خط سیر علاقه خود را دنبال کند و در پراکندگی موضوعات مختلف گرفتار نشود.

مستند در این میان ژانری بسیار جذاب و مورد توجه است. مستند گونه‌ای فیلم و اطلاعات مبتنی بر واقعیت است. در این ژانر نیمی از صورت واقعیت در کنار نیمه‌ای از هنر فیلمسازی رخ می‌نماید. بیشتر مستندها پژوهش‌محور و در بستر گفت‌وگو ساخته می‌شوند تا اطلاعات دقیق و درستی از واقعیت مورد نظر به دست آید.

امروزه سینمای مستند مخاطبان فراوانی دارد و البته فیلمسازان زیادی عطش فعالیت در این زمینه را دارند. مستند در زمینه مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زندگینامه کارکردهای فراوانی دارد. تاکنون آثار زیادی در سینمای جهان به این امر اختصاص یافته و جاودانه‌هایی نیز خلق شده‌اند. اگر طرفدار سینمای مستند هستید و دنبال کردن اتفاقات از دریچه واقعیت برای شما جالب است، با هم به مرور مستندهای مطرح روز می‌پردازیم.

کودکی ناتمام

بچه‌های دهه شصت در ایران معروف‌اند؛ کودکی آن‌ها در فضایی خاص و عجیب از شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ایران گذشته که اثرات ویژه‌ای بر تربیت و شخصیت آن‌ها داشته است. دوران پر تلاطم پس از انقلاب و جنگ شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که کودکی کردن در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد. چالش‌هایی که شاد فرصت کودکی کردن برای بچه‌های دهه شصت دیگرگونه رقم زد. فیلم مستند «کودکی ناتمام» به این دوره و شعر کودک در آن می‌پردازد. افرادی چون مصطفی رحماندوست، علی‌اصغر سیدآبادی، شکوه قاسم‌نیا، ناصر کشاورز، بیوک ملکی، علی‌اکبر زین‌العابدین و ناصر صفاریان در این فیلم به بیان مسائل آن دهه و شعر کودک در آن روزها می‌پردازند. ناصر صفاریان، کاگردان این فیلم تجربه موفقی در زمینه ساختن فیلم‌هایی با مضمون شاعرانه دارد. او فعالیت فیلمسازی خود را در سال 1378 با ساخت فیلم «سرد سبز» که اولین قسمت سه‌گانه‌ای در مورد شعر و زندگی فروغ فرخزاد بود آغاز کرد. «جام جان» و «اوج موج» دو قسمت دیگر این تریلوژی هستند. او بعدها فیلم‌های بسیاری در زمینه ادبیات ایران و شاعران آن ساخت. کودکی ناتمام فیلمی است که با بازنمایی فضاهای دهه شصت و بررسی شعر آن دوره، اطلاعات و زاویه دید خوبی به مخاطب می‌دهد. این فیلم را می‌توانید از پلتفرم‌های فیلم آنلاین تهیه کنید و آخر هفته به تماشای آن بنشینید.

سمفونی حمید

این فیلم مستند درباره زندگی حمید علیدوستی ساخته شده ‌است. علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران بوده که بیشتر از فعالیت‌های ورزشی‌اش با شخصیت محبوب خود در بین مردم شناخته می‌شود. رویکگرد عامه مردم و صاحبنظران نسبت به او شخصیتی محبوب و دور از حاشیه است. از دوران فوتبال علیدوستی تصاویر زیادی در دست نیست، اما در فیلم مستند «سمفونی حمید» تصاویری از زمان بازی او که در زیرزمین خانه‌اش پیدا شده به نمایش درمی‌آید و فیلم را فوق‌العاده جذاب می‌کند. علیدوستی علاوه بر فوتبال به ادبیات و شعر و سینما نیز علاقه وافری دارد و همین موضعات دستمایه ساخت مستند زندگی اوست. ترانه علیدوستی بازیگر سینمای ایران و دختر حمید علیدوستی، پیمان معادی، عادل فردوسی‌پور، علی پروین، پژمان جمشیدی، امیر حاج‌رضایی، بهتاش فریبا، ناصر محمدخانی، ناصر ابراهیمی، بهمن فروتن، مهدی دادرس، مرتضی فنونی‌زاده، نعیم صفری، پژمان راهبر، هادی نراقی، محمد توانایی و احمد سنجری در این فیلم حضور دارند و درباره ارتباطات خود با علیدوستی و شخصیت این بازیکن و مربی فوتبال صحبت می‌کنند.

دیدن فیلم سمفونی حمید به کارگردانی جعفر صادقی را از دست ندهید. این فیلم در جشنواره بین‌المللی میلان عنوان بهترین مستند را کسب کرد.

سیدنی

سیدنی پوآتیه، از شخصیت‌های برجسته عرصه بازیگری، کارگردانی و فیلمسازی در سینمای جهان است. علاوه بر این‌ها او وجهه‌ای اجتماعی نیز دارد که از دیگران متمایزش می‌کند. پوآتیه در زمانی که باهاما مستعمره بریتانیا بود در آن سرزمین به دنیا آمد. اما از نوجوانی به بعد در آمریکا زندگی کرد. بازی او در فیلم‌هایی که محوریت نژادپرستی داشتند، او را در نهایت به یک فعال حقوق مدنی سیاهپوستان تبدیل کرد. سیدنی پوآتیه، اسطوره‌ای است که بارها از جانب بنیادهای مختلف مورد تقدیر قرار گرفته؛ بیش از یک بازیگر و فیلمساز به عنوان یک انسان. مستند زندگی به کارگردانی رجینالد هودلین را ببینید و با شخصیت بی‌نظیر او آشنا شوید. هلی بری، مورگان فریمن، رابرت ردفورد، باربارا استرایسند، اسپایک لی، لوئیس گوست جونیور و کوئینسی جونز از جمله مورخان، بازیگران و کارشناسانی هستند که در این فیلم به سخن گفتن در مورد پوآتیه بزرگ می‌پردازند.

نوکیسه‌ها

مسائل اجتماعی همواره ظرفیت‌های بالایی برای تبدیل شدن به آثار هنری دارند. این مسائل از چشم تیزبین فیلمسازان و هنرمندان دور نمی‌مانند و جرقه‌ای برای بیان موضوعات مختلف می‌شوند. نوکیسگی یکی از پدیده‌هایی است که در جوامع در حال توسعه به چشم می‌خورد. نوکیسگان یا به اصطلاح تازه به دوران رسیده‌ها، قشری هستند که بدون گذراندن سیر رشد عرفی در جامعه به مقامی رسیده‌اند. این گروه رفتارهای نامتناسب با جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اند بروز می‌دهند. معمولاً هم قشر ناموجه و منفوری در جامعه تلقی می‌شوند. فیلم مستند «نوکبسه‌ها» این مسئله را محور خود قرار داده و از مسائل این گروه اجتماعی و پیادمهای حضور و کنش های آن‌ها صحبت می‌کند. عطا پناهی این فیلم را تهیه کرده و علیرضا خوشنویس، نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده دارد. این مستند در پلتفرم هاشور به مخاطبان ارائه شده و بهای آن پنج هزار تومان است.

در اعماق قلب

یکی از زیرگونه‌های فیلم مستند که در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد، حیات وحش است. بررسی و تماشای زندگی و رفتار حیوانات مناطق مختلف کره زمین، آن‌قدر دیدنی و قابل تأمل است که افراد بسیاری را پای صفحه نمایش میخکوب می‌کند. فیلمسازان زیادی در جهان نیز به کاوش در این زمینه مشغول‌اند. مستند «در اعماق قلب» در این‌باره ساخته شده و حیات وحش تگزاس را پیش چشم مخاطب به تصویر می‌کشد. حیات وحشی منحصربه‌فرد که نمونه آن در دنیا نیست. متیو مک‌کانهی، بازیگر مشهور سینما در این اثر مستند به روایتگری می‌پردازد و جاذبه این فیلم را دوچندان می‌کند. در اعماق قلب مستند جالبی ساخته بن مسترز است که برای طرفداران حیات وحش صحنه‌های بدیعی به ارمغان می‌آورد.

کد خبر: 67479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =