دقایقی کوتاه اما تأثیرگذار

در میان ژانرهای مختلف سینمایی فیلم کوتاه از جذابیت خاصی برخوردار است و مخاطبان زیادی هم دارد. فیلم کوتاه، همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، زمان کوتاه‌تری نسبت به فیلم سینمایی بلند دارد. این فیلم‌ها نباید بیش از ۴۰ دقیقه زمان داشته باشند. از دیگر خصوصیات فیلم کوتاه این است که با هزینه کمتر و امکانات محدودتری نسبت به فیلم بلند ساخته می‌شود. از این‌رو این ژانر مورد علاقه دانشجویان و فیلمسازان مستقل است که بودجه زیادی در اختیار ندارند، اما می‌خواهند ایده خود را بیان کنند. اگر به این ژانر سینما علاقه‌مند هستید، فیلم‌های کوتاه جذابی را مرور می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را برای تماشا در ایام تعطیلات آخر هفته انتخاب کنید.

نواختن با درد

جنگ و آثار آن همواره سوژه‌ای مورد توجه هنرمندان و فیلمسازان بوده است. در فیلم «نواختن با درد» نیز جنگ را از دریچه دوبین فیلمساز می‌بینیم. حامد شایسته کارگردان این فیلم به سراغ گروه تروریستی داعش رفته و آن را دستمایه فیلم کوتاه خود کرده است. حمید شاهی، مرضیه شاملو، رضا آزاد، حسین رفیعی و بهروز دینیاریان در نواختن با درد به ایفای نقش می‌پردازند.

خلاصه داستان: کژال دختری اهل کردستان عراق است که از یک حمله شیمیایی جان سالم به در برده و تنها بازمانده قبیله خود است. کژال موسیقی می‌داند و فکر می‌کند اگر عضو گروه داعش موسیقی بنوازد، او متأثر می‌شود. البته فکر او درست است و داعشی تحت‌تأثیر نت‌های آرام‌بخش موسیقی قرار می‌گیرد...

نواختن با درد فیلمی ضد جنگ است و سعی دارد این ایده را مطرح کند که هنر می‌تواند کینه و نفرت و جنگ را بشوید. زمان این فیلم ۱۹ دقیقه است. فیلم مذکور در چندین جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمده و جوایزی را از آن خود کرده است. دیدن این فیلم به افراد زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود.

این فیلم را می‌توانید از پلتفرم‌های مجاز فروش فیلم در فضای مجازی تهیه و تماشا کنید.

چهره زنی در دوردست

حسین خامی، کارگردان فیلم کوتاه «چهره زنی در دورست» است. او در نوشتن فیلمنامه هم همراه افشین صوفیان دیگر نویسنده این اثر بوده است.

مهسا حجازی، مجید یوسفی، احسان معجونی از بازیگران این فیلم هستند. محور اصلی این فیلم تکرار تاریخ و نوسان بین امید و ناامیدی است. گشتن لابلای کوچه پس‌کوچه های تاریخ به جذابیت این فیلم افزوده و مخاطب را همراه خود می‌کشاند.

خلاصه داستان: سهند برای تکمیل مجموعه عکس خود به یک عکس نیاز دارد. او توسط تصاویر ذهنی خود احاطه شده است. این مرد در برهه‌ای از تاریخ ایران با معشوقه خود ملاقات می‌کند، اما وقایع بد و اتفاقات ناگوار تاریخی مانع از ملاقات‌شان می‌شود. تا زمانی که می‌خواهد در روزهای ناامیدی، لحظه‌ای امیدوارکننده و معجزه‌وار را برای تکمیل مجموعه عکس خود انتخاب کند…

این فیلم در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه تهیه شده و از پلتفرم‌های مجازی فروش فیلم قابل تهیه است.

گوشه‌ها و زاویه‌ها

کارگردانی و نوشتن فیلمنامه «گوشه‌ها و زاویه‌ها» را دو نفر به عهده دارند. مجتبی حیدری و جبار اوجاقلو، با همکاری یکدیگر این اثر را به عرصه رسانده‌اند.

نادر فلاح، محمود نظرعلیان، سامان میرحسینی و بهزاد علوی در این فیلم بازی می‌کنند. این فیلم محصول مشترک حوزه هنری استان زنجان و انجمن سینمای جوانان ایران است. فیلم در تعقیب یک سوژه اجتماعی است که گاهی اوقات افراد با آن درگیر می‌شوند و رنگ و روی زندگی‌شان را تغییر می‌دهد. جامعه بی‌رحم است یا انسان‌ها؟ که خطای کسی را هرگز نمی‌بخشند. افرادی که مرتکب عمل خلافی می‌شوند و بعد از آن با حس پشیمانی سعی می‌کنند اوضاع را به حالت قیل بازگردانند. اما در خیلی مواقع جامعه دیگر روی خوش به آن‌ها نشان نمی‌دهد و به اصطلاح جامعه‌شناختی به آن‌ها انگ یا برچسب می‌زند. این فیلم نیز به چنین موضوعی پرداخته و سمت‌وسوهای متفاوت آن را واکاویده است که تماشای آن خالی از لطف نیست.

خلاصه داستان: گوشه ها و زاویه‌ها روایت زندگی مردی است که از گذشته تیره و تارش روی گردانیده و شخصیت باطن خود را تغییر داده، اما دیدگاه مردم همچنان نسبت به او مانند سابق است.

ما مقصریم

امیرمحمد نصیری دهقان کارگردان فیلم «ما مقصریم» است. همچنین تهیه‌کننده این اثر مریم نصیری دهقان است. ففیلم حول‌وحوش موضوع اعتباد می‌چرخد و مسائل جوانانی را که با این معضل اجتماعی درگیر می‌شوند روایت می‌کند. این فیلم یک درام اجتماعی و در دقایقی یک کمدی سیاه است. اعتیاد همواره پدیده‌ای ترسناک و غیرقابل گریز در جوامع بوده و تهدید زندگی‌سوزی برای جوانان محسوب می‌شود. در ما مقصریم چند جوان را می‌بینیم که گرفتار ماریجوانا شده‌اند و با خواب و خیال می‌خواهند آینده‌ای طلایی برای خود بسازند، غافل از اینکه زندگی برای ان‌ها خواب‌های تلخی دیده است.

خلاصه داستان: فرید، عباس و محمد سه رفیق‌اند که تصمیم دارند از فردی به نام شاهین مواد مخدر بخرند و در همان محل که تحت سیطره شاهین است بفروشند. شاهین متوجه این اقدام از طرف آن‌ها می‌شود و... امیرحسین بابائی، علی برنگی، آرش میناگر و سجاد احمدپور نقش‌آفرینان این فیلم کوتاه هستند.

کد خبر: 67774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =