راه‌اندازی سیستمی جدید برای ارتقاء کیفیت آموزشی معلمان

بنا به گزارش ایسا (اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی) اجماع گسترده‌ای در میان محققان، سیاست‌گذاران و خانواده‌ها وجود دارد که آموزش و مراقبت‌های اولیه‌ای که افراد در دوران کودکی دریافت می‌کنند با عملکردها و رفتارهای اجتماعی آتی برای کودکان و خانواده‌های آنها مرتبط است. در عین حال آموزش با کیفیت به مربیان تحصیل‌کرده و واجد شرایط بستگی دارد. هرچه مدارس و پیش‌دبستانی‌ها متنوع‌تر می‌شوند، داشتن معلمان و کارکنان آموزش‌دیده بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. معلمان باید بتوانند موقعیت‌های تدریس روزمره را ارزیابی کرده و آن دسته از راه‌حل‌های آموزشی را تولید کنند که می‌تواند برای همه کودکان تحت شرایط مختلف موثر باشد.

با توجه به داده‌های مرکز سنجش آموزش و یادگیری بین‌المللی تالیس (TALIS) در سال ۲۰۱۸، مربیانی که در «فعالیت‌های مستمر ارتقاء حرفه‌ای» با تمرکز بر تدریس در کلاس‌های درس گوناگون شرکت نموده‌اند، سطح بالایی از کارآمدی فردی برای ادامه آموزش موفق در این محیط‌ها داشته‌اند. با این حال، فعالیت‌های مستمر ارتقاء حرفه‌ای، بدون متخصصین خبره که این آموزش‌ها را به مربیان منتقل کنند امکان‌پذیر نیست. علیرغم نقش ویژه و مهمی که این متخصصین در جامعه دارند، مدتهاست در سیاست‌های آموزشی و تحقیقات مربوط به آن از تاثیر آنها بر فعالیت‌های مستمر ارتقاء حرفه‌ای غفلت شده است.

اصولی برای کیفیت در آموزش معلمان وجود دارد و برای دستیابی به این هدف، موسسه‌ تحقیقات آموزشی با نام «دانشگاه باز گام به گام» در کرواسی و انجمن بین‌المللی گام به گام (Step by Step Association) در هلند، اتحادیه‌ای را برای اشاعه مجموعه‌ای از «اصول کیفیت در آموزش معلمان» ایجاد کرده‌اند که به طور مخفف آن را PIQET می‌نامند. پروژه PIQET که از برنامه اراسموس (یک برنامه تبادل دانشجو در اتحادیه اروپا) تامین مالی می‌شود، به مدت سی و شش ماه - از ژانویه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۵ اجرا خواهد شد. در این مدت، این پروژه در جهت تقویت ظرفیت‌های سازمانی سازمان‌های همکار خود جهت بهبود گزینش، استخدام و ارتقاء حرفه‌ای مربیان عمل خواهد کرد. هدف این اتحادیه، ایجاد معیاری برای فعالیت‌های مستمر ارتقاء حرفه‌ای با کیفیت بالا و درک متقابل میان آموزش‌دهنده و آموزش‌گیرنده، از طریق تاکید بر عدالت اجتماعی، تنوع فرهنگی و حقوق بشر در قلب پروژه آموزشی است. به‌علاوه، این پروژه به منظور افزایش ارتقاء حرفه‌ای معلمان مهدکودک‌ها و مدارس برای رفع نیازهای چندگانه جمعیت متنوع کودکان تنظیم شده است.

به منظور اجرای اصول آموزش با کیفیت معلمان در پروژه PIQET، این اتحادیه منابع یادگیری مختلفی را ایجاد خواهد کرد که به اعضا و مربیان کمک نموده تا تعریفی از آموزش با کیفیت بالا را ایجاد کنند. سپس به صورت آزمایشی از طریق ترکیبی از رویدادهای آنلاین و آفلاین در کرواسی و اسلوونی برپا خواهد شد. این اتحادیه دوره‌های آموزشی سه‌روزه مختلفی را برای مربیان ایجاد خواهد کرد تا آنها را با مهارت‌های لازم جهت عملی کردن اهداف PIQET مجهز کند. همچنین اتحادیه یک کتابچه راهنما حاوی نمونه‌هایی از اشکال استفاده از روش‌های کیفیت در آموزش مورد تایید PIQET برای آموزش‌دهندگان را ارائه و یک سنجه آزمایشی برای آزمون تاثیرگذاری این روش‌ها معرفی خواهد نمود.

کد خبر: 54150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =