به گزارش آتیهآنلاین، بنابر این قانون، سیستمهای هوش مصنوعی باید در آینده به گروههایی با درجات مختلف «خطر» تقسیم شوند. هرچه خطرات احتمالی یک برنامه بیشتر باشد، باید الزامات بالاتری بر آن حاکم شود. به گفته تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا این اولین قانون در جهان در زمینه هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی معمولاً به برنامههایی اطلاق میشود که در آن نرمافزار مقادیر زیادی از دادهها را برای مطابقت غربال و از آنها نتیجهگیری میکند.
این برنامهها در حال حاضر استفاده گستردهای در جهان دارند. به عنوان مثال، چنین برنامههایی میتوانند تصاویر را از توموگرافی کامپیوتری سریعتر و با دقت بیشتری نسبت به انسان ارزیابی کنند. خودروهای خودران نیز سعی میکنند رفتار سایر کاربران جاده را پیشبینی کنند. چتباتها و لیستهای پخش خودکار از سرویسهای استریم نیز با هوش مصنوعی کار میکنند.
اساس قانون فعلی، پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ است که میگوید سیستمهایی که بهویژه پرخطر ارزیابی میشوند و برای مثال در زیرساختهای حیاتی یا در آموزش و مراقبتهای بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرند، باید الزامات سختگیرانهای را برآورده کنند.
برخی از برنامههای کاربردی هوش مصنوعی که ارزشهای اتحادیه اروپا را نقض میکنند، باید به طور کامل ممنوع شوند. این برای مثال شامل ارزیابی رفتار اجتماعی (امتیاز اجتماعی) است مانند آنچه در چین جریان دارد، برنامههایی که شهروندان چین را به دستههای رفتاری تقسیم میکند. اتحادیه اروپا با هرگونه دستهبندی از این دست در محل کار یا مؤسسات آموزشی مخالف است.
تشخیص چهره در مکانهای عمومی و به عنوان نمونه از طریق نظارت تصویری نباید مجاز باشد. با این حال استثنائاتی نیز وجود دارد؛ پلیس و سایر مقامات امنیتی باید اجازه داشته باشند از نرمافزار تشخیص چهره در فضاهای عمومی برای تعقیب جرائم خاص مانند قاچاق انسان یا تروریسم استفاده کنند.
با تصویب قانون جدید این آییننامه لازمالاجرا میشود. به این ترتیب که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید بهتدریج سیستمهای ممنوعه را از رده خارج کنند. بعد از دو سال تمام نکات قانون باید کامل اجرا شود.
اگر شرکتهای تولیدکننده از مقررات جدید پیروی نکنند، کشورهای عضو باید در مورد تحریم آنها تصمیم بگیرند. مجازاتها میتواند شامل جریمه باشد. کسانی که متوجه نقض قوانین میشوند میتوانند به مقامات کشور خود شکایت کنند. کمیسر ارشد بازار داخلی اتحادیه اروپا قانون جدید را «تاریخی» خوانده است.
فروش فوقالعاده دوچرخههای برقی در آلمان
در سال گذشته برای نخستینبار فروش دوچرخههای برقی در آلمان از دوچرخههای معمولی بیشتر شد. تمایل برای خرید دوچرخههای برقی میان آلمانیها بهرغم کاهش رشد اقتصادی این کشور افزایش پیدا کرده است. بسیاری از مردم آلمان برای انجام کارهای روزمره از دوچرخه استفاده میکنند. در تمامی خیابانهای اصلی شهرهای این کشور مسیرهای ویژهای برای رفتوآمد دوچرخه در نظر گرفته شده است. استفاده از دوچرخه، بهویژه دوچرخههای برقی در این کشور چنان بالا رفته که اکنون صنایع دوچرخهسازی اعلام کردهاند که فروش دوچرخههای برقی بیش از دوچرخههای معمولی بوده است. مصرفکنندگان آلمانی شاید به دلیل مسائل اقتصادی از خرید بسیاری اجناس خودداری کنند، اما از خرید دوچرخه نه!
«انجمن دو چرخه آلمان» (ZIV) از فروش سالانه خود و از افزایش فزاینده فروش دوچرخههای برقی ابراز رضایت کرده است. طبق گزارش این انجمن، برای اولینبار در سال ۲۰۲۳ فروش دوچرخههای برقی بیشتر از دوچرخههای معمولی بود. بورکهارد اشتورک، مدیرعامل (ZIV) به خبرگزاری آلمان گفت: «دوچرخههای معمولی و دوچرخههای برقی صرفنظر از وضعیت اقتصادی، در بین مصرفکنندگان بسیار محبوب هستند.»
تولید دوچرخه در آن زمان به دلیل تقاضای زیاد مشتریان به میزان قابلتوجهی افزایش یافت و مشکلاتی برای تحویل آن ایجاد شد. سپس بازار فروش دوچرخه دوباره رکود پیدا کرد. با این حال به گفته انجمن دوچرخه آلمان، تقاضا در بازار همچنان بالاست.
نظر شما