تجربه موفق تعاونی‌ها در مقابله با بحران کرونا

آخرین گزارش سالیانه پایش جهانی تعاون (World Cooperative Monitor) که توسط اتحادیه بین‌المللی تعاون منتشر می‌شود نشان می‌دهد، هر چند تعاونی‌ها همانند سایر بخش‌های اقتصادی به شدت تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفتند، اما اقداماتی را برای مقابله با چالش‌های ناشی از همه‌گیری انجام دادند که تاییدکننده تحقیقات قبلی در مورد تاب‌آوری بیشتر تعاونی‌ها در برابر بحران‌های اقتصادی نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی است.  

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اتحادیه بین‌المللی تعاون، یکی از دلایل اصلی این امر ساختار اجتماعی و مشارکتی تعاونی‌ها عنوان شده است. یک نمونه عملکرد مناسب در برابر بحران کرونا، عملکرد تعاونی‌های کشاورزی بوده است. نتایج این گزارش نشان می‌دهد در طول یک و نیم سال اول همه‌گیری کرونا، تعاونی‌های کشاورزی این امکان را برای تولیدکنندگان کوچک فراهم کردند که ریسک‌ها را به اشتراک بگذارند، به بازار دسترسی داشته باشند و در فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری مجدد کنند.

تعاونی‌ها در طول همه‌گیری توانسته‌اند راهکارهای خلاقی برای ارائه خدمات به مشتریان و ادامه کسب و کارشان بیابند. برای مثال زمانی که مدارس به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان اصلی شیر در ژاپن در نتیجه کرونا تعطیل شدند، تولیدکنندگان لبنیات با بحران‌های عمیقی روبه‌رو شدند اما تعاونی‌های تولید شیر در این کشور توانستند از طریق مشارکت فعالانه اعضاء، مصرف شیر در خانه توسط دانش‌آموزان را سازماندهی کرده و مجدداً تولید خود را رونق بخشند.

اتحادیه بین‌المللی تعاون تجربه ناشی از همه‌گیری کرونا را دلیلی روشن ارزیابی کرده است که تعاونی‌ها امکان تاب‌آوری بسیاری بیشتری نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی در بحران‌های اقتصادی دارند.

این گزارش نشان می‌دهد که نه تنها در زمینه ادامه فعالیت‌های اقتصادی، تعاونی‌ها تجربه موفقی از خود به‌جا گذاشته‌اند بلکه در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و حمایتی به اعضاء، تعاونی‌ها نقش مهمی در مقابله با همه‌گیری کرونا داشته‌اند.

نتایج تفصیلی گزارش پایش تعاونی‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر دنبال کنید:

https://monitor.coop/sites/default/files/۲۰۲۲-۰۱/WCM_۲۰۲۱_۰.pdf

کد خبر: 54320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =