افزوده شدن حداقل ۱۴۳ میلیون نفر به فقرا در یک سال

۱۷ اکتبر روز جهانی ریشه‌کنی فقر از طرف سازمان ملل متحد گرامی‌ داشته شد. دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل مطابق با وعده‌های منشور حقوق بشر، تعهد به پایان فقر، محافظت از کره زمین و اطمینان از برخورداری همه مردم در همه جا از صلح و رفاه است. این در حالی است که طبق اعلام این سازمان، تنها در سال ۲۰۲۱، حداقل ۱۴۳ میلیون نفر به تعداد فقرای جهانی افزوده شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین روز ریشه‌کنی فقر در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ با عنوان «کرامت انسانی» نامگذاری شده است. کرامت انسان نه تنها به خودی خود یک حق اساسی است، بلکه اساس همه حقوق اساسی دیگر را تشکیل می‌دهد.

در متن بزرگداشت این روز که از طرف سازمان ملل انتشار یافت تصریح شده که نابرابری فرصت‌ها و درآمد به صورت روزافزونی در حال افزایش است و هر سال شکاف بین ثروتمندان و فقرا بیشتر می‌شود. در سال گذشته، در حالی که میلیون‌ها نفر با تضعیف حقوق کارگران و کیفیت شغلی آنان دست و پنجه نرم می‌کردند، قدرت شرکت‌ها و ثروت طبقه میلیاردر افزایش بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

امروزه حدود ۱.۳ میلیارد نفر در شرایط چندبعدی فقر بسر می‌برند که تقریباً نیمی از آنها کودک و نوجوان هستند. برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا بین ۱۴۳ تا ۱۶۳ میلیون نفر را در سال ۲۰۲۱ به فقر سوق داده است. برآوردها نشان می‌دهد که نرخ رشد فقر در کشورهای با درآمد متوسط ۲.۳ درصد است و پیش‌بینی شده است که تقریباً نیمی از این رشد جدید فقر در جنوب آسیا و بیش از یک سوم آن در جنوب صحرای آفریقا رخ خواهد داد.

امسال سی‌وپنجمین سالگرد روز جهانی غلبه بر فقر شدید و سی‌امین سالگرد روز جهانی ریشه‌کنی فقر است. این روز به میلیون‌ها نفری که از فقر رنج می‌برند و شجاعت آنها در مبازره‌ روزانه‌شان برای غلبه بر فقر ارج می‌نهد. افرادی که در فقر زندگی می‌کنند محرومیت‌های مرتبط و عوامل تشدیدکننده زیادی را تجربه می‌کنند که آنها را از دستیابی به حقوق خود محروم ساخته و فقر آنها را تداوم می‌بخشد. برخی از این عوامل که به فقر جنبه‌ای چندبعدی می‌بخشند عبارتند از: شرایط کاری خطرناک، مسکن ناامن، کمبود مواد غذایی مغذی، دسترسی نابرابر به عدالت، فقدان قدرت سیاسی و دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی.

کد خبر: 54487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =