لزوم حفاظت بیشتر از افشاگران فساد در بخش عمومی

به نقل از آتیه‌آنلاین و به نقل از سازمان بین‌المللی کار، نمایندگان شرکت‌کننده در اجلاسی که از سوی ILO برای بحث و تبادل نظر درباره حمایت بهتر از افشاگران فساد در بخش عمومی برگزار شد، عنوان کردند که باید قوانین و سازوکارهای حفاظتی مؤثرتری برای محافظت از افشاگران و مبارزه با فساد و سایر تخلفات ایجاد شود.

کارکنان بخش خدمات عمومی معمولاً اولین کسانی هستند که از تهدیدات منافع یا فساد در بخش عمومی اطلاع می‌یابند، بنابراین آنها نقشی کلیدی در افشای تخلفات و حفاظت از رفاه جامعه و اقتصاد ایفا می‌کنند.

نشست فنی ILO در مورد حمایت از «سوت‌کش‌ها» یا افشاگران فساد در بخش خدمات عمومی، به چالش‌های پیش‌روی کشورها برای تضمین امنیت و حمایت از سوت‌کش‌ها پرداخت. در این نشست که با شرکت نمایندگان دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران به اجرا درآمد دولت‌ها موظف شدند تا با همکاری کارفرمایان و سازمان‌های کارگری بخش عمومی، قوانین و سیاست‌هایی را برای مبارزه با هر شکل از انتقام‌جویی، خشونت و آزار و اذیت مرتبط با افشای اطلاعات وضع نمایند.

لوئیس سی. ملرو، به نمایندگی از طرف دولت‌ها در این نشست، خاطرنشان کرد که حفاظت از کارکنان خدمات عمومی، از جمله کسانی که در نهادهای نظارتی بخش دولتی کار می‌کنند، پایه‌ای برای پیشرفت کار شایسته، ارائه خدمات عمومی کارآمد، عدالت اجتماعی و همچنین ابزار مفیدی در برابر فساد است.

فساد و سایر اشکال تخلف، بودجه‌های اداری و دولتی را از مسیر مردمی منحرف می‌کند و منجر به ارائه ناکارآمد خدمات عمومی، کاهش سرمایه‌گذاری عمومی، کسری کار مناسب و کاهش رشد اقتصادی می‌گردد.

پل مک‌کی، معاون بخش کارفرمایان، گفت: «حمایت از افشاگران در بخش دولتی می‌تواند تشخیص درخواست رشوه، سوء استفاده از بودجه عمومی، اتلاف بودجه، کلاهبرداری و سایر اشکال فساد در سراسر اقتصاد را آسان‌تر کند.» اقدامات ضد فساد بخشی از یک سیستم مناسب برای شرکت‌های پایدار اقتصادی است.

شرکت‌کنندگان درباره اینکه چگونه «گفتگوی اجتماعی» می‌تواند به شناسایی استراتژی‌هایی برای تقویت و حمایت از افشاگران کمک نماید و بخشی از ساختار بی‌طرف خدمات عمومی و کارکنان آن در برابر نفوذ قدرتمندان و مفسدین باشد تبادل نظر کردند. همچنین «گفتگوی اجتماعی» می‌تواند به توسعه فرهنگ شفافیت، پاسخگویی و عدم تحمل فساد و تخلف در بخش عمومی کمک کند. در این نشست بر نقش مهم دولت‌ها، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در ترویج چنین فرهنگی تاکید شد.

ویم وندکرک‌هوو، معاون بخش کارگری، گفت: «دولت‌ها و موسسات اجتماعی دریافتند که مجموعه‌ای از شکاف‌های هنجاری در حفاظت از افشاگران وجود دارد و گفت‌وگوی اجتماعی برای طراحی مسیری به سوی چارچوب هنجاری جهانی مطابق با دستور ILO کلیدی است.»

همچنین رئیس جلسه قاضی دایا پیلای، گفت: «ما باید از مشروعیت افشاگران در خدمات عمومی اطمینان حاصل کنیم. باید شبکه‌های اقدام جمعی را برای محافظت از افشاگران در برابر منزوی شدن یا تبدیل شدن سوت‌کش‌ها به اهداف آسان برای انتقام مفسدین فراهم کنیم».

نتیجه‌گیری‌ها و توصیه‌های اتخاذ شده در این نشست که از ۲۶ تا ۳۰ سپتامبر در ژنو برگزار شد، برای کمک به دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران طراحی شده‌اند تا از کارایی و بی‌طرفی بخش خدمات عمومی حفاظت کرده و به اندازه کافی از سوت‌کش‌ها حمایت کنند.

کد خبر: 54598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =