افزایش مبتلایان و قربانیان سل در جهان

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۱۰.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به سل مبتلا شده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۰، افزایش ۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد. در بیش از یک دهه گذشته، این نخستین بار است که آمار مبتلایان به سل، روند صعودی گرفته است. همینطور این گزارش حاکی است که در این سال ۱.۶ میلیون نفر بر اثر سل جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از سازمان بهداشت جهانی، یکی از دلایل این امر، تاثیر همه‌گیری کرونا بر ارائه خدمات به سایر بیماران از جمله مبتلایان به سل است. سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که تمرکز کشورها بخصوص کشورهای با درآمد پایین بر مقابله با همه‌گیری کرونا، باعث کاهش ارائه خدمات درمانی به سایر بیماری‌ها از جمله سل شده است.

همچنین درگیری‌های جاری در سراسر اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه وضعیت را برای جمعیت‌های آسیب‌پذیر وخیم‌تر و ارائه خدمات درمانی معمول به آنها را دشوارتر کرده است.

مسئله ناامیدکننده دیگر این است که مقاومت مبتلایان به سل به برخی از داروها در حال افزایش است و مقاومت‌های بسیاری به پرکاربردترین داروهای درمان سل در بسیاری از کشورها گزارش شده است. برای مثال بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ با ۱۵۰ هزار مورد جدید سل مقاوم به ریفامپیسین گزارش شده است.

گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد چالش‌های مداوم در ارائه و دسترسی به خدمات ضروری سل بخصوص در دوره همه‌گیری، باعث شده که بسیاری از افراد مبتلا به سل تشخیص داده نشده و درمان نشوند. تعداد گزارش‌شده افرادی که به تازگی مبتلا به سل تشخیص داده شده‌اند از ۷.۱ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۵.۸ میلیون در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

کاهش در تعداد گزارش‌شده افراد مبتلا به سل نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به سل تشخیص داده نشده و درمان نشده افزایش یافته است، که منجر به افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از سل و انتقال بیشتر عفونت در جامعه می‌شود.

این گزارش به کاهش بودجه جهانی برای خدمات ضروری سل از ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ اشاره می‌کند که کمتر از نیمی از هدف جهانی ۱۳ میلیارد دلاری سالانه تا سال ۲۰۲۲ است.

گزارش ۲۰۲۲ سازمان بهداشت جهانی در مورد سل، داده‌هایی را در مورد روند بیماری و واکنش به آن در بیشتر کشورهای جهان از جمله تمام ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌دهد.

کد خبر: 54762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =