شکست ترامپیسم در برزیل

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از نشریه اکونومیست؛ «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» که پیش از این در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰ بر سر کار بود پیروز مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری برزیل شد. اما انتخابات اخیر ریاست جمهوری برزیل که با دور دوم انتخابات در ۳۰ اکتبر به پایان رسید، یکی از پردردسرترین مبارزات انتخاباتی تاریخ برزیل بود، انتخاباتی بی‌سابقه و سراسر خشونت، فحاشی و نفرت‌پراکنی در تاریخ این کشور.

«داسیلوا»، به عنوان پیروز جناح چپ، با کمترین اختلاف، یعنی ۱.۸ درصد آرا پیروز شد. با این حال رقیب او «ژایر بولسونارو» متحد ترامپ، رئیس‌جمهور پوپولیست و راست‌گرای پیشین، هنوز تسلیم نشده است. «بولسونارو» برخلاف بسیاری از متحدانش که بر پیروزی «داسیلوا» صحه گذاشته‌اند، پیروزی جناح رقیب را نپذیرفته است. گزارش‌های سازمان‌های نظارتی تاکید دارند که شمارش آرا بدون هیچ‌گونه تقلبی انجام شده و «داسیلوا» رئیس جمهور منتخب جدید برزیل است. با این حال رئیس‌جمهور پیشین «بولسونارو» ماه‌ها برعکس این موضوع را تبلیغ می‌کرد؛ این که در رای‌گیری‌ها تقلب خواهد شد و تنها راهی که «داسیلوا» می‌تواند برنده انتخابات شود تقلب در آرا است.

پافشاری «بولسونارو» بر این ایده بی‌دلیلش می‌تواند خشونت سیاسی بدتری را در برزیل دامن بزند و وضعیت برزیل را وخیم‌تر کند. اگر او در پذیرش شکستش ناتوان باشد، تنها می‌توان به این نتیجه رسید که آقای «بولسونارو» می‌خواهد کشورش را به آتش بکشد.

در شرایط کنونی و با این حجمه اخبار جعلی حتی اگر آقای «بولسونارو» کار درست را انجام دهد و شکست را بپذیرد، رئیس جمهور منتخب «داسیلوا» مدیریت برزیل را بسیار سخت‌تر از دفعه قبل آغاز خواهد کرد. برزیل بیش از هر انتخابات دیگری به دو پاره تقسیم شده و وضعیت مالی عمومی کشور بدتر از برهه‌ قبلی است که «داسیلوا» رئیس جمهور بود.

کمپین جدید «بولسونارو» و متحدانش و مخالفان آنها با موجی از دروغ‌های عجیب و غریب شکاف‌های موجود در برزیل را تشدید کرده؛ برای مثال اینکه «داسیلوا» یک کمونیست شیطان‌پرست است و اینکه «بولسونارو» یک بچه‌باز آدم‌خوار است. موج خشونت‌ها و عصبانیت از هر دو طرف بعضاً به طرز خطرناکی شعله‌ور می‌شود.

از ماه اوت امسال، هفت نفر به دلیل عقاید سیاسی خود در برزیل کشته شده‌اند و یکی از نمایندگان سابق کنگره که از متحدان رئیس جمهور است، پس از نطق انتقادی نسبت به قضات دیوان عالی و هنگامی که پلیسی سعی داشت او را دستگیر کند، به سمت پلیس نارنجک پرتاب کرد.

در روز برگزاری دور دوم انتخابات، برخی از پلیس‌های راهنمایی و رانندگی (که به نظر می‌رسد رئیس آنها از حامیان آقای بولسونارو است) در ایالت‌های حامی نامزد چپ‌گرا بلوک‌هایی را برای مسدود کردن خیابان‌ها ایجاد کردند تا دسترسی مردم به پای صندوق‌های رای را سخت‌تر کنند. همچنین یک روز پس از رأی‌گیری، کامیون‌داران که از «بولسونارو» حمایت می‌کنند، جاده‌های ۱۱ ایالت برزیل را مسدود کرده‌اند.

یکی از طرفداران راست افراطی «بولسونارو» پیش از زد و خوردها در کنگره برزیل تجمعی را با نام «دزدی آرا را متوقف کنید» به راه انداخته بود و اکنون راست‌گرایان افراطی پس از شکست کاندیدای مورد نظرشان از ارتش می‌خواهند تا در انتخابات مداخله کند. نظریه‌پردازان توطئه و راست‌گرایان افراطی در برزیل پا را از این هم فراتر گذاشته و دیروز از طرفدارانشان درخواست کردند تا به خیابان‌ها بیایند.

به لطف رکود اقتصادی عمیق در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و همه‌گیری کرونای پس از آن، وضعیت اقتصادی و مالی برزیل از آخرین باری که «داسیلوا» به قدرت رسید بسیار بدتر شده و دولت بدهی‌های مالی فراوانی دارد. از این رو اگرچه قیمت کالاها از زمان جنگ روسیه و اوکراین افزایش داشته و صادرات برزیل را تقویت کرده است، اما دولت فضای کمی برای مانور مالی دارد.

اولین اولویت «داسیلوا» تلاش برای آرام کردن آشوب در کشور و ایجاد اتحاد ملی است. او شروع خوبی در سخنرانی پس از پیروزی خود داشت و قول داد که رئیس جمهور همه برزیلی‌ها باشد، نه فقط کسانی که به او رای داده‌اند. با این همه، احتمالا وی برای جلب نظر گروه‌های طرفدار بولسونارو کار سختی در پیش دارد، گروه‌های افراطی که بدون هیچ دلیلی به آنها گفته شده بود پس از پیروزی، «داسیلوا» کلیساهایشان را خواهد بست و استبداد چپ افراطی به سبک ونزوئلا را بر آنها تحمیل خواهد کرد.

قدم بعدی رئیس‌جمهور جدید برزیل برای کنترل اوضاع باید انتصاب یک وزیر اقتصاد معقول باشد. حذف سقف مخارج دولتی که پس از رکود سال ۲۰۱۶ ایجاد شده بود و اطمینان به بازارها که یک قانون مالی جدید برای جایگزینی این سقف تعیین خواهد کرد. همچنین شفافیت بیشتری در مورد نحوه هزینه سیاست‌های سبز، مانند دریافت کمک بین‌المللی برای مهار جنگل‌زدایی در آمازون، که در دوره «بولسونارو» به سرعت افزایش یافته، مورد نیاز است.

کد خبر: 54991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =