کارآفرینان و شرکت‌ها بازیگران کلیدی در اقتصاد سبز

شرکت­‌ها به عنوان یکی از فعالان مهم عرصه اقتصادی، نقش مهمی در گذار به اقتصاد سبز ایفا می­کنند. گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار نشان می‌­دهد که روند حرکت شرکت­‌ها به اقتصاد سبز آغاز شده هرچند هنوز با چالش­‌های بسیار زیادی در این زمینه مواجه‌­اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار با عنوان «کارآفرینان سبز» که به بررسی تغییر فرآیندها و محیط‌های کاری می‌پردازد، اولین مطالعه تحقیقاتی سازمان بین‌المللی کار است که به طور خاص بر گذار سبز شرکت‌ها تمرکز دارد. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد فزاینده‌ای از کسب‌وکارها در واکنش به کمبود منابع، فراوانی بلایای طبیعی، و درخواست‌های مصرف‌کنندگان و مشتریان برای فعال‌تر بودن در مورد مسائل آب و هوایی، گام‌هایی برای کاهش انتشار کربن خود برمی‌دارند. این موضوعات از دهه ۲۰۱۰ با کنفرانس ریو+۲۰ و تصویب توافقنامه پاریس اهمیت فزاینده‌ای پیدا کردند.

این گزارش نشان می‌دهد که برخی از محرک‌های سبز شدن شرکت‌ها شامل مقررات حمل‌ونقل پایدار و استفاده پایدار از منابع در محل کار، سازمان‌دهی زمان کار، دورکاری و مدل کسب‌وکار پایدار است. ارزش‌های کارآفرینان و آرزوهای کارگران برای کار در یک محیط کار سالم، محرک‌های قدرتمندی برای تغییر به سمت شرکت‌های سبز است.

از هر 10 شرکتی که توسط نظرسنجی اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفتند، 9 شرکت حمایت از گذار سبز را در اقدام خود قرار داده‌اند، اگرچه درصد این مشارکت متفاوت است و از ۹۹ درصد در نروژ تا ۵۸ درصد در آلبانی تغییر می‌کند.

بیرون از اروپا، در کشورهای با درآمد متوسط، بیشتر شرکت‌های بخش رسمی نیز اقداماتی را برای حمایت از گذار سبز انجام می‌دهند. در میان ۶۵ کشور و منطقه مورد بررسی گزارش، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین فعال‌ترین مناطق در ترویج پایداری محیط کار بوده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد که شرکت‌ها و کارآفرینان بزرگ‌تر تمایل و توان بیشتری برای گذار سبز نشان داده‌اند، به این دلیل که تا حدی دسترسی آسان‌تری به فناوری سبز دارند و تعهدات قانونی بیشتری آنان را ملزم می‌کند. اما بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در حال اجرای صرفه‌جویی در انرژی، منابع و مدیریت زباله هستند.

به صورت روز افزونی هم کارگران و هم کارفرمایان معتقدند که سبز کردن محیط‌های کار برای آنها مهم است، از جمله مسائلی مانند حمل و نقل پایدار، مصرف منابع به روشی پایدار، مدیریت زباله، سازماندهی کار و غذای پایدار در محل کار.

با این حال، شرکت‌ها برای سبز شدن با موانع زیادی روبرو هستند. مسائل مربوط به شرکت‌های چندملیتی در زمینه چرخش به اقتصاد سبز شامل عدم اطمینان در مورد سیاست‌های اقلیمی، دسترسی محدود به فناوری سبز و ریسک‌های مربوط به بازگشت سرمایه است. شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در این زمینه با مسائلی مانند دسترسی محدود به منابع مالی و مهارت‌ها، کمبود اطلاعات و دانش در مورد نوآوری، و اجرای مقررات ناسازگار مواجه هستند.

این گزارش شامل توصیه‌هایی برای کمک به شرکت‌ها و کارآفرینان در اتخاذ شیوه‌های زیست‌محیطی خوب و دستیابی به یک گذار عادلانه است. این توصیه‌ها شامل حمایت از یک محیط تجاری توانمند با بهبود چارچوب‌های سیاستی و نظارتی است؛ دادن شفافیت بیشتر به کسب و کارها و سایر بازیگران در مورد استراتژی، کمک به مدیران و کارگران برای مواجه شدن با تأثیرات این گذار بر مشاغل، مهارت‌ها و دستمزدهایشان و مقابله با تفکیک جنسیتی، از جمله از طریق توسعه مهارت‌ها، به طوری که زنان بتوانند از ایجاد مشاغل سبز بهره‌مند شوند.

کد خبر: 55438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =