راه‌اندازی پلتفرمی برای مقابله با مقاومت ضدمیکروبی

پلتفرم مشارکت چندجانبه مقاومت ضدمیکروبی جدیدی از طرف چهار سازمان بین‌المللی راه‌اندازی شده است تا با تهدیدات مشترک برای سلامت انسان، حیوانات و اکوسیستم مقابله کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از فائو؛ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH)، معروف به «اتحاد چهارجانبه»، در یک ابتکار عمل جدید، مسئله تهدیدات و اثرات رو به رشد مقاومت ضد میکروبی را در سطح جهانی مورد توجه قرار می‌دهند.

تخمین زده می‌شود که سالانه ۱.۳ میلیون نفر در سراسر جهان به‌طور مستقیم به دلیل مقاومت ضد میکروبی باکتریایی یا AMR جان خود را از دست می‌دهند. بنابر نظر سازمان بهداشت جهانی، اگر اقدامی در این زمینه انجام نشود، این تعداد می‌تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد و هزینه‌های بهداشت عمومی بالاتری را به همراه داشته باشد و در نتیجه به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد افراد بیشتری را به سمت فقر سوق دهد.

مقاومت ضدمیکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها مکانیسم‌هایی را ایجاد می‌کنند که از آنها در برابر اثرات داروهای ضدمیکروبی محافظت می‌کند. همه انواع میکروب می‌توانند این نوع از مقاومت را ایجاد کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضدمیکروبی نقش اساسی در موفقیت پزشکی مدرن دارند و سلامت انسان و حیوانات را تا حد زیادی بهبود بخشیده‌اند اما استفاده بیش از حد و استفاده نادرست از این داروها اثربخشی آنها را کاهش داده است.

مقاومت ضدمیکروبی زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها دیگر به عوامل ضدمیکروبی پاسخ نمی‌دهند. در نتیجه مقاومت دارویی، آنتی بیوتیک‌ها و سایر عوامل ضدمیکروبی بی‌اثر می‌شوند و درمان عفونت‌ها دشوار یا غیرممکن می‌گردد و خطر گسترش بیماری، شدت آن و مرگ را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این ۱.۳ میلیارد نفر برای امرار معاش خود به دام متکی هستند و به ویژه در کشورهای کم‌درآمد و متوسط حدود ۲۰ میلیون نفر به آبزی‌پروری وابسته هستند. گسترش سویه‌های مقاوم از عوامل بیماری‌زا به طور اجتناب‌ناپذیری بر معیشت آنها تأثیر می‌گذارد. استفاده از مواد ضدمیکروبی در محصولات کشاورزی و همچنین دفع نامناسب داروهای مصرف نشده و تاریخ مصرف گذشته و ضایعات صنایع می‌تواند منجر به آلودگی خاک‌ها و نهرها شود که باعث گسترش ناخواسته مقاومت میکروارگانیسم‌ها در برابر ابزارهایی می‌شود که برای مهار و از بین بردن آنها طراحی شده‌اند.

پلتفرم مشارکت چندجانبه مقاومت ضدمیکروبی جدید، یک انجمن فراگیر و بین‌المللی است که تمامی نظرات را از همه حوزه‌ها، بخش‌ها و دیدگاه‌ها از طریق رویکرد سلامت کل‌نگر و سیستمی جمع می‌کند. این پلتفرم برای ایجاد رویکرد مشترکی به مسئله در میان حوزه‌های درگیر با مقاومت ضدمیکروبی تلاش می‌کند. پلتفرم مقاومت ضدمیکروبی راهی برای افزایش تلاش‌های جمعی برای نجات جان میلیون‌ها نفر و حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی‌ برای نسل‌های فعلی و آینده و استفاده پایدار از آنها است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، در این باره گفته «این پلتفرم ابزاری حیاتی در افزایش فوریت پرداختن به مقاومت ضدمیکروبی و ایجاد شتاب سیاسی و حمایت عمومی از آن است. پلتفرم مقاومت ضدمیکروبی به پیشبرد هماهنگی جهانی کمک می‌کند تا واکنش جمعی ما استراتژیک‌تر و منابع ما کارآمدتر و پایدارتر باشند.»

کد خبر: 55634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =