ابتلای نیمی از جمعیت جهان به بیماری‌های دهان و دندان

 گزارش جدید وضعیت جهانی بهداشت دهان و دندان که اخیراً توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، اولین تصویر جامع از وضعیت و هزینه بیماری‌های دهان و دندان در ۱۹۴ کشور را ارائه می دهد و پیشنهادهای منحصر به فردی را برای تصمیم گیرندگان در زمینه‌های کلیدی و نشانگرهای بهداشت دهان و دندان ارائه می‌کند. بیماری‌های دهان و دندان تقریباً نیمی از جمعیت به خصوص در کشورهای کم درآمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از سازمان بهداشت جهانی؛ طبق گزارش جدید این سازمان، تقریباً نیمی از جمعیت جهان (۴۵ درصد یا ۳.۵ میلیارد نفر) از بیماری‌های دهان رنج می‌برند که از هر ۴ فرد مبتلا، ۳ نفر در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند. بیماری‌های دهان و دندان در سطح جهانی طی ۳۰ سال گذشته ۱ میلیارد افزایش یافته است که نشانه روشنی است که بسیاری از مردم به پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان دسترسی ندارند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «سلامت دهان مدت‌هاست که در جریان سلامت جهانی نادیده گرفته شده است. با این همه بسیاری از بیماری‌های دهان را می‌توان با اقدامات مقرون‌به‌صرفه‌ای که در این گزارش ذکر شده، پیشگیری و درمان کرد. سازمان بهداشت جهانی متعهد به ارائه راهنمایی و حمایت از کشورها است تا همه مردم، در هر کجا و با هر درآمدی، دانش و ابزار لازم برای مراقبت از دندان‌ها و دهان خود را داشته باشند و همچنین دسترسی به خدمات پیشگیری و مراقبت در این زمینه برای همگان میسر شود.»

طبق این گزارش، شایع‌ترین بیماری‌های دهان در جهان عبارتند از پوسیدگی دندان، بیماری شدید لثه، از دست دادن دندان و سرطان‌های دهان. پوسیدگی دندانی درمان نشده به تنهایی شایع‌ترین بیماری در سطح جهان است که حدود ۲.۵ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس تخمین‌ها بیماری شدید لثه یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان‌های تقریبا ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان است و هر ساله حدود ۳۸۰ هزار مورد جدید سرطان دهان تشخیص داده می‌شود.

این گزارش علاوه بر آشکار کردن بار عظیم بیماری‌ها و شرایط دهان و دندان در آسیب‌پذیرترین و محروم‌ترین جمعیت‌ها، بر نابرابری‌های آشکار در دسترسی به خدمات بهداشت دهان و دندان تاکید دارد. افراد کم درآمد، افراد دارای معلولیت، افراد مسن که به تنهایی یا در خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند، کسانی که در جوامع دورافتاده و روستایی ساکن هستند و افراد متعلق به گروه‌های اقلیت، بار بیشتری از بیماری‌های دهان را به دوش می‌کشند.

این الگوی نابرابری مشابه سایر بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و اختلالات روانی است. عوامل خطر مشترک در بیماری‌های غیرواگیر مانند مصرف زیاد قند، استفاده از انواع دخانیات و مصرف مضر الکل، همگی در بحران جهانی بهداشت دهان و دندان نقش دارند.

تنها درصد کمی از جمعیت جهان تحت پوشش خدمات ضروری بهداشت دهان و دندان قرار دارند و کسانی که بیشترین نیاز به خدمات را دارند اغلب کمترین دسترسی به آن را تجربه می‌کنند. موانع اصلی دسترسی به خدمات بهداشت دهان برای همه که در این گزارش آمده است عبارتند از:

  • هزینه‌های مراقبت از سلامت دهان و دندان که اغلب منجر به بار مالی شدید و هزینه قابل توجهی برای خانواده‌ها و جوامع می‌شود از موانع اصلی بهداشت دهان و دندان است.
  • ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی متکی به ارائه‌دهندگان بسیار تخصصی است که از تجهیزات و مواد گران‌قیمت با تکنولوژی بالا استفاده می‌کنند و این خدمات به خوبی با مدل‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه ادغام نمی‌شوند.
  • عملکرد ضعیف سیستم‌های اطلاعاتی و نظارتی، همراه با اولویت پایین تحقیقات بهداشت دهان و دندان عمومی، گلوگاه‌های اصلی توسعه مداخلات و سیاست‌های مؤثرتر بهداشت دهان و دندان هستند که ناکارآمد است.

در عین حال، این گزارش فرصت‌های امیدوارکننده زیادی را برای بهبود وضعیت بهداشت جهانی دهان معرفی می‌کند، از جمله:

  • اتخاذ رویکردی در بهداشت عمومی که با پرداختن به عوامل خطر رایج بهداشت دهان و دندان و بوسیله ترویج یک نوع رژیم غذایی متعادل و کم قند، توقف استفاده از انواع دخانیات، کاهش مصرف الکل و بهبود دسترسی به خمیردندان دارای فلوراید و مقرون به صرفه افزایش سلامت دهان و دندان را تضمین می‌کند.
  • برنامه‌ریزی خدمات بهداشت دهان و دندان به عنوان بخشی از پروژه سلامت ملی و ادغام خدمات بهداشت دهان و دندان در مراقبت‌های بهداشتی اولیه به عنوان بخشی از پوشش همگانی سلامت در کشورها.
  • ساخت مدل‌های نو و بازتعریف نیروی کار سلامت دهان و دندان برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت و استفاده از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی غیردندان‌پزشکی برای گسترش پوشش خدمات در زمینه سلامت دهان و دندان.
  • تقویت سیستم‌های اطلاعاتی با جمع‌آوری و ادغام داده‌های سلامت دهان و دندان در سیستم‌های پایش سلامت ملی.

کد خبر: 55672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =