شبکه تعاونی شهروندی در فنلاند با ۳۴ کشور عضو

Osk یا «شبکه شهروندی» که در هلسینکی فنلاند واقع است، فعالیت خود را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرده و هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ شهروند فعال از ۳۴ کشور مختلف عضو دارد. این بنیاد تعاونی برای پیشبرد و مشارکت تجربیات شهروندان ساختار یافته و با ۱۲ سازمان موسس از استرالیا، بریتانیا و سرزمین اصلی اروپا راه‌اندازی شده است. این سازمان از ارزش‌های جامعه و شهروندان حمایت می‌کند و اشتراک تجربیات و توانمندسازی شهروندان از اهداف اصلی آن است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از انجمن بین‌المللی تعاونی؛ تعاونی جهانی جدیدی با هدف ایجاد ارتباط بین مردم و گروه‌ها در سراسر جهان راه‌اندازی شده است تا آنها را قادر کند که مشکلات مشترکشان را در میان بگذارند. شبکه Osk که در فنلاند قرار دارد یک تعاونی جهانی با هدف توانمندسازی شهروندان است.

Osk یا «شبکه شهروندی» که در هلسینکی قرار دارد در ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ با راه‌اندازی شبکه مجازی، گام مهمی را در توسعه خود برداشت. شبکه شهروندی OSK که در فنلاندی به معنای تعاونی است شروع خود را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و اکنون بیش از ۱۰۰۰ شهروند فعال در ۳۴ کشور مختلف در آن عضو هستند و ۲۴۵ گروه و سازمان متنوع را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند.

در طول شش سال گذشته، این شبکه از نوآوری تعاونی‌ها پشتیبانی کرده است و با ترویج حمایت خودراهبر برای دگرگونی مراقبت‌های اجتماعی، ایجاد فرصت‌هایی برای افراد ناتوان و برگزاری جشنواره‌های شهروندی در شفیلد، گلاسکو، هلسینکی و لس‌آنجلس توانمندسازی شهروندان را در دستور کار دارد.

شبکه شهروندی Osk اکنون به عنوان یک بنیاد تعاونی برای پیشبرد و مشارکت تجربیات شهروندان فعالیت می‌کند. این تعاونی با ۱۲ سازمان عضو موسس از استرالیا، بریتانیا و سرزمین اصلی اروپا راه‌اندازی شده است. این سازمان‌ها با این هدف گرد هم آمده‌اند تا «یک بنیاد پایدار برای حمایت از تعاونی‌ها ایجاد کنند و جهانی را بوجود آورند که در آن زندگی همه اهمیت دارد» و در زمینه‌هایی مشغول به فعالیت هستند که در شرایط بحران، دولت‌ها توان رسیدگی فوری به آن را ندارند.

همچنین شبکه اصلی شهروندی OSK برای رسیدگی به مشکلات شدید پیش‌روی جهان ایجاد شده است. مسائلی همچون، تهدیدات متعدد حیات و تنوع گونه‌ها در این سیاره، ترس، طرد و قربانی شدن محروم‌ترین افراد، بی‌عدالتی، ناامنی و افزایش نابرابری.

سیمون دافی رئیس این شبکه شهروندی در این باره می‌گوید: «نظر تعاونی ما این است که پاسخ همه این مشکلات، گسترش شهروندی بیشتر است. ما معتقدیم شهروندی واقعی به گذرنامه ارتباطی ندارد، در عوض به معنای داشتن هفت کلید شهروندی است» و او این کلیدها را اینگونه معرفی می‌کند، «زندگی پر معنا؛ حق هدایت زندگی خود؛ توان مالی کافی برای استقلال؛ کمک کردن و کمک شدن؛ داشتن خانه و مکانی برای زندگی؛ ساختن زندگی در اجتماع؛ و ایجاد روابط عاطفی با کیفیت».

وی می‌افزاید: «این سازمان از ارزش‌های جامعه و تمامیت شهروندان حمایت خواهد کرد و هدف آن پیشبرد این ارزش‌ها و عمل کردن بر اساس آن‌ها است که این شامل اشتراک‌گذاری بیشتر، همکاری بیشتر و یادگیری بیشتر برای کسب تجربیات نیز هست. ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا سیستم و دولت‌ها خود تمامی راه‌حل‌ها را ارائه دهند چرا که با این کار مشکلات جهانی شدید و بدتر می‌شوند، در عوض ما به عنوان شهروند به دنبال کمک به دولت‌ها برای رفع مشکلات جوامع هستیم».

از جمله اهداف اصلی این شبکه تعاونی، توانمندسازی شهروندان در سطح کشورهای عضو است تا بار مسئولیت دولت‌ها کمتر شده و انطباق تغییرات با سرعت شرایط کنونی جهان همگام گردد.

کد خبر: 55797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =