مرگ بیش از ۵۰ هزار مهاجر در طول ۸ سال

به گزارش آتیه آنلاین؛ با افزایش روزافزون تعداد مهاجران در سراسر جهان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۸ دسامبر را به عنوان روز تجلیل از نقش مهاجران و اهمیت مهاجرت در توسعه کشورها اعلام کرده است. مهاجرت به طور روزافزونی در حال افزایش است و حدود ۱ نفر از هر ۸ نفر در جهان امروز مهاجر یا در حال حرکت برای مهاجرت است و این احتمال وجود دارد که به دلیل جنگ، تخریب محیط‌زیست و تغییرات آب و هوایی میزان مهاجرت افزایش یابد.

مردم به دلیل نبود امنیت و فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی جابجا می‌شوند. تجربه مهاجرت یک عامل کلیدی و تعیین‌کننده در سلامت و رفاه افراد است. گروه‌های خاصی از مهاجران مانند کارگران مهاجر کم مهارت، جزو برخی از آسیب‌پذیرترین اعضای جامعه هستند، به ویژه در جایی که شرایط زندگی و کار برای سلامتی مناسب نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از۸۰ درصد افرادی که به شیوه‌ای امن و مطابق قانون از مرزها عبور می‌کنند، به عنوان عوامل قدرتمند «رشد اقتصادی، پویایی و تفاهم» یاد کرد.

گوترش در پیام خود به مناسبت این روز ادامه داد: «اما مهاجرت بی‌رویه در مسیرهای خطرناک که قلمرو بی‌رحمانه قاچاقچیان انسان است، همچنان هزینه‌های وحشتناکی را به همراه دارد.»

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، طی هشت سال گذشته، حداقل ۵۱ هزار مهاجر جان خود را از دست داده‌ و هزاران نفر دیگر ناپدید شده‌اند. وی با یادآوری اینکه «حقوق مهاجران حقوق بشر است» گفت: «پشت هر عدد یک انسان وجود دارد. هر شماره یک خواهر، برادر، دختر، پسر، مادر یا پدری است؛ آنها باید بدون تبعیض مورد احترام قرار گیرند، صرف‌نظر از اینکه حرکت آنها اجباری، داوطلبانه یا به طور رسمی مجاز باشد».

گوترش به عنوان یک الزام بشردوستانه و یک الزام اخلاقی و قانونی، از جهان خواست تا «هر کاری ممکن است» برای جلوگیری از تلفات مهاجران انجام دهند. وی برای تلاش‌های در زمینه جستجو و نجات، مراقبت‌های پزشکی، گسترش و تنوع مسیرهای مبتنی بر قوانین مهاجرت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی بیشتر در کشورهای مبدأ «جهت اطمینان از مهاجرت به عنوان یک انتخاب و نه یک اجبار» تاکید کرد.

رئیس سازمان بین‌المللی کار (ILO) گیلبرت اف. هونگبو نیز به نوبه خود، در پیامی برای حمایت از حقوق ۱۶۹ میلیون کارگر مهاجر در جهان گفت: «جامعه بین‌المللی باید در حمایت از کارگران مهاجر بهتر عمل کند تا مطمئن شود آنها می‌توانند حقوق اولیه انسانی و کارگری خود را تحقق بخشند.» بلندپایه‌ترین مقام سازمان بین‌المللی کار خاطرنشان کرد که ناتوانی کارگران مهاجر در استفاده از حقوق اولیه، آنها را «نامرئی، آسیب‌پذیر و در مقابل نقش سازنده‌شان در جامعه کم‌ارزش می‌کند.»

هنگامی که کارگران مهاجر در یکی از محدودیت‌های نژادی، قومیتی و جنسیتی قرار می‌گیرند، در برابر اشکال مختلف تبعیض آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

آقای هونگبو اذعان کرد که مهاجران نه تنها در سفرهای پرخطر و ناامید ناپدید می‌شوند، بلکه بسیاری از کارگران مهاجر خانگی، کشاورزی و سایر کارگران در انزوا و دور از دسترس کسانی هستند که می‌توانند به لحاظ انسانی و قانونی از آنها محافظت کنند. در این زمینه «به‌ویژه مهاجرین غیرقانونی در معرض خطر سوءاستفاده قرار دارند».

در همین حال، در بیانیه سازمان بین‌المللی کار آمده که این سازمان از دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران حمایت می‌کند تا مهاجرت عادلانه نیروی کار را به واقعیت تبدیل کنند.

مانند بقیه نیروی کار، کارگران مهاجر نیز مستحق استانداردهای کار و حمایت‌های بین‌المللی و حقوق انسانی هستند، از جمله آزادی ایجاد تشکل، چانه‌زنی جمعی، عدم تبعیض، و محیط‌های کاری امن و سالم. آنها همچنین باید از حمایت اجتماعی برخوردار گردند و به رسمیت شناخته شوند.

برای تحقق بخشیدن حقوق انسانی کارگران مهاجر، آقای هونگبو بر اهمیت کلیدی استخدام منصفانه، از جمله حذف هزینه‌های استخدامی کارگران مهاجر تاکید کرد. هزینه‌هایی که می‌تواند به ریشه‌کن کردن قاچاق انسان و کار اجباری کمک کند.

سازمان بهداشت جهانی نیز در پیامی سلامتی برای همه، از جمله مهاجران و پناهندگان را خواستار شد و آن را در صورت تحقق سیستم‌های سلامت فراگیر، کاملاً امکان‌پذیر دانست.

به گفته سازمان بهداشت جهانی مهاجران حجم بالایی از مهارت‌ها، انرژی، فرهنگ و پیوندهای اجتماعی را به جوامع میزبان خود منتقل می‌کنند. آنها ذاتاً از جمعیت کشور میزبان سلامتی کمتری ندارند بلکه وضعیت سلامتی ضعیف‌تر آنها در واقع ریشه در آموزش، درآمد، مسکن، دسترسی به خدمات نامطلوب دارد و همراه با موانعی چون زبان، فرهنگ، قانون و سایر موارد است.

این سازمان مدعی شد که تعداد قابل توجهی از ۱۶۹ میلیون کارگر مهاجر در سراسر جهان در مشاغل آلوده، خطرناک و سخت مشغول به کار هستند که آنها را در معرض خطر بیشتر حوادث شغلی، صدمات و مشکلات بهداشتی مرتبط با کار قرار می‌دهد.

کد خبر: 56393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =