پتانسیل کشت کنف در توسعه پایدار

گیاه کنف با پتانسیل‌های فراوان علاوه بر ارزش اقتصادی بالا می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع کشت‌های دیگر باشد. این گیاه در خاک‌های ضعیف و در شرایط کم آبی برای کشت مناسب است. گزارش جدید UNCTAD پتانسیل اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی این گیاه را بررسی کرده و به کشورهای در حال توسعه پیشنهاد می‌دهد تا موانع قانونی برای کشت این محصول را برطرف کنند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از مجمع تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)؛ کنف (Hemp) یک گیاه شگفت‌انگیز است. این گیاه مقدار اندکی از آب مورد نیاز برای رشد پنبه را نیاز دارد و هر قسمت آن مورد استفاده اقتصادی قرار می‌گیرد. همچنین این گیاه نسبت به سایر محصولات و بیشتر درختان، دی اکسید کربن بیشتری را در هکتار جذب می‌کند.

طبق گزارش جدید UNCTAD، با افزایش آگاهی از مزایای کنف، بازار جهانی این گیاه می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ به ۱۸.۶ میلیارد دلار یعنی تقریباً چهار برابر این بازار در سال ۲۰۲۰ برسد. گیاه دوستدار محیط‌زیست، کنف، که برای هزاران سال کشت می‌شود، می‌تواند در محصولات غذایی، سوخت‌های زیستی، منسوجات و حتی مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

گزارش اقتصادی UNCTAD می‌گوید: «بازار رو به رشد کنف فرصت‌های اقتصادی قابل توجهی را ارائه می‌دهد که همه کشورها می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند». کنف به عنوان یک محصول تجدیدپذیر، فرصت‌های توسعه پایدار را تقویت می‌کند؛ نکته‌ی مهمی که در وضعیت کنونی بحران محیط زیستی می‌تواند منجر به تقویت اقتصاد و در عین حال حفظ تعادل زیست محیطی گردد.

گزارش مجمع تجارت و توسعه سازمان ملل متحد با عنوان «کالاها در یک نگاه: موضوع ویژه کنف صنعتی»، پتانسیل تجاری استفاده نشده این گیاه را برجسته می‌کند. بر اساس آخرین آمار موجود، حدود ۴۰ کشور در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۲۷۵ هزار تن کنف صنعتی خام یا نیمه فرآوری شده تولید کردند. اما تنها چهار کشور بیش از نیمی از تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. چین پیشتاز این گروه است و پس از آن فرانسه، کانادا و ایالات متحده قرار دارند.

نقطه ضعف قانونی و پتانسیل گسترده اقتصادی-محیط‌زیستی

امروزه بیشتر محصولات کنف به صورت محلی خریداری می‌شود. صادرات و واردات جهانی تنها ۴۲ میلیون دلار ارزش دارد که فرصت‌های بزرگی را برای رشد این تجرات فراهم می‌کند. رقم پایین تجارت این گیاه تا حدی به این دلیل است که آمار رسمی تنها مجموعه محدودی از محصولات کنف را پوشش می‌دهد. اما دلیل دیگر، عضویت کنف به عنوان بخشی از خانواده گیاه شاهدانه است.

در حالی که کنف صنعتی هیچ خاصیت مسموم کننده‌ای ندارد، فقدان تمایز قانونی واضح به این معنی است که در بسیاری از کشورها این گیاه یک محصول بحث‌برانگیز و مورد مناقشه قانونی باقی مانده است.

این گزارش پیشنهاد می‌دهد که برای به حداقل رساندن خطرات و به حداکثر رساندن فرصت‌های اقتصادی کنف برای کشورها و تولیدکنندگان، بهتر است دولت‌ها وضعیت قانونی این گیاه را به‌عنوان یک گیاه بی‌خطر و غیرمسموم‌کننده روشن کنند.

طبق این گزارش بازار کنف صنعتی به دلیل تطبیق‌پذیری و ویژگی‌های عملکردی آن، «پتانسیل گسترده‌ای در کشاورزی، تولید منسوجات، بازیافت، خودروسازی، مبلمان، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، کاغذ، مصالح ساختمانی و تولیدات دارویی» دارد.

کنف می‌تواند در انواع آب و هوا در اکثر نقاط جهان رشد کند. این گیاه می‌تواند در زمینی که برای سایر محصولات مناسب نیست کاشته شود و با حذف فلزات سنگین و سایر آلاینده‌ها به پر کردن خاک کمک می‌کند و زمین را برای کشت محصولات دیگر آماده می‌سازد. به این صورت با کشت کنف در «تناوب کشت» زمین برای محصولاتی که آماده پرورش آن نیست آماده می‌شود. به عنوان مثال، این گزارش نشان می‌دهد که کشت کنف منجر به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در عملکرد کشت گندم خواهد شد.

نکته مهم کنف که به توسعه پایدار در اقتصاد و محیط‌زیست یاری می‌رساند این است می‌توان از تمام قسمت‌های گیاه استفاده کرد. رشد کنف منجر به ضایعات و آلودگی بسیار کمتری نسبت به سایر محصولات می‌شود که قسمت‌های دور ریختنی آنها ردپای اکولوژیکی زیادی دارند.

برای مثال در آفریقا، بیش از ۸۰ درصد از کل توده گیاه پنبه سوزانده یا دور ریخته می‌شود که به آلودگی شدید می‌انجامد و یا همه ساله در پاییز دود خفه‌کننده‌ای بخش‌هایی از هند را فرا می‌گیرد، زیرا کشاورزان باقی مانده مزارع پنبه را می‌سوزانند تا بقایای محصول را پاک کنند. در مقابل با بهره‌برداری از تمام بخش‌های گیاه شاهدانه، کشورهای در حال توسعه می‌توانند زنجیره‌های تولید پایدار ایجاد کرده و به این ترتیب به رشد اقتصادی مناطق روستایی و تقویت تنوع اقتصادی یاری رسانند.

کد خبر: 56666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =