قربانیان کوچک جنگ، تورم و تغییرات اقلیمی

اکنون در منطقه شاخ آفریقا حدود ۲۰ میلیون کودک با خطر گرسنگی و بی‌آبی روبرو هستند. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۲ میلیون کودک در سراسر اتیوپی، کنیا و سومالی به درمان فوری سوءتغذیه حاد شدید نیازمندند. در حالی که وضعیت نامساعد منطقه شاخ آفریقا محصول ناامنی اقتصادی و استثمار آفریقا است، یونیسف از دولت‌ها درخواست کرده که در سال جدید به کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه ادامه دهند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ بر اساس گزارش یونیسف، در پنج ماه گذشته تعداد کودکانی که از شرایط سخت خشکسالی در سراسر اتیوپی، کنیا و سومالی رنج می‌برند بیش از دو برابر شده است.

در حالی که در ماه ژوئیه امسال ۱۰ میلیون کودک آفریقایی با خطر گرسنگی، تشنگی و بیماری شدید روبرو بودند، در آستانه سال نو میلادی این رقم به حدود ۲۰.۲ میلیون کودک افزایش یافته است. افزایش فاجعه‌بار این ارقام به دلیل تغییرات آب و هوایی، جنگ‌ها، تورم جهانی و کمبود غلات است که موجب ویرانی این مناطق در آفریقا شده است. بسیاری از کودکان و خانواده‌هایشان از گرسنگی و بیماری می‌میرند و در جست و جوی آب و چراگاه برای دام‌هایشان آواره شده‌اند.

لیکه وندر ویل (Lieke van de Wiel)، معاون مدیر منطقه‌ای یونیسف در شرق و جنوب آفریقا در این باره توضیح داد: «در حالی که تلاش‌های جمعی با سرعت زیادی برخی از بدترین فجایع ترسناک منطقه را کنترل کرده و کاهش داده است، کودکان شاخ آفریقا هنوز با شدیدترین خشکسالی در بیش از دو نسل روبرو هستند. کمک‌های بشردوستانه برای نجات جان‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری تعداد بسیار زیادی از کودکان و خانواده‌هایی که در حال مهاجرت اجباری هستند باید ادامه یابد».

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که نزدیک به دو میلیون کودک در سراسر اتیوپی، کنیا و سومالی به درمان فوری کشنده‌ترین شکل گرسنگی یعنی «سوء تغذیه حاد شدید» نیازمندند. به‌علاوه در سراسر اتیوپی، کنیا و سومالی بیش از دو میلیون نفر در داخل کشور به دلیل خشکسالی آواره شده‌اند و ناامنی آب بیش از دو برابر شده است و نزدیک به ۲۴ میلیون نفر اکنون با کمبود شدید آب مواجه هستند.

در این سه کشور تقریباً ۲.۷ میلیون کودک به دلیل خشکسالی از مدرسه بازمانده‌اند و حدود ۴ میلیون کودک دیگر در معرض خطر ترک‌تحصیل قرار دارند. در این شرایط از آنجایی که خانواده‌ها فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند و برای بقا می‌جنگند، کودکان با طیف وسیعی از خطرات محافظتی از جمله کار کودکان، ازدواج کودکان، خشونت، استثمار و سوءاستفاده به دلیل ناامنی غذایی و جابجایی گسترده قرار دارند.

سازمان یونیسف با ارائه کمک‌هایی به این منطقه سعی در جبران خسارت‌های وارده داشته است. در سال ۲۰۲۲، یونیسف و شرکای آن نزدیک به دو میلیون کودک و زن را با خدمات مراقبت بهداشتی حیاتی تحت پوشش قرار دادند و تقریباً دو میلیون کودک ۶ ماهه تا ۱۵ ساله را در برابر سرخک واکسینه کردند. همچنین این سازمان برای بیش از ۲.۷ میلیون نفر دسترسی به آب سالم را فراهم کرد.

درخواست اضطراری یونیسف برای این منطقه در سال ۲۰۲۳ به مبلغ ۷۵۹ میلیون دلار است. رقمی که برای ارائه حمایت‌های نجات‌بخش به کودکان و خانواده‌های آنها، نیازمند حمایت مالی به‌موقع است، به‌ویژه در زمینه‌های آموزش، آب و فاضلاب، و حمایت از کودکان، که در طول فعالیت‌های یونیسف در سال ۲۰۲۲ به شدت با کمبود بودجه روبرو شده بود.

اکنون و در حالی که دولت‌ها و مردم در سرتاسر جهان به استقبال سال نو میلادی رفته‌اند، سازمان یونیسف از جامعه بین‌المللی درخواست می‌کند تا در برابر وضعیت شاخ آفریقا واکنش نشان دهد. بدون تلاش جهانی برای بسیج منابع فوری در جهت کاهش آسیب‌های ویرانگر و غیرقابل برگشت، بیشتر کودکان در شاخ آفریقا با خطر مرگ، بیماری، خشونت و آینده‌ای نامطمئن رو برو خواهند بود.

کد خبر: 56714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =