مرگ یک کودک یا نوجوان در هر ۴.۴ ثانیه

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد ۵ میلیون از کودکان پیش از تولد پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند. کشورهای جنوب صحرای آفریقا تنها ۲۹ درصد از تولدهای زنده در جهان را دارا هستند و از کل مرگ و میرهای زیر پنج سال در سال ۲۰۲۱، ۵۶ درصد در این منطقه به ثبت رسیده است. در دسترس بودن مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت برای کودکان در سراسر جهان موضوع مرگ یا زندگی است. سازمان ملل دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از این مرگ و میرها را در دسترس می‌داند.

بر اساس آخرین تخمین‌های منتشر شده توسط گروه بین‌سازمانی سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۱ حدودا ۷ میلیون کودک و نوجوان در این سال جان خود را از دست داده‌اند. از این میزان ۵ میلیون کودک قبل از تولد پنج سالگی خود جان خود را از دست دادند و ۲.۱ میلیون کودک و نوجوان دیگر بین ۵ تا ۲۴ سال جان خود را از دست دادند.

همچنین در گزارشی که به تازگی منتشر شده، این گروه دریافتند که در این دوره ۱.۹ میلیون نوزاد در مرده به دنیا آمده‌اند. متأسفانه، بسیاری از این مرگ‌ها با دسترسی عادلانه و مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت مادر، نوزاد، و کودک قابل پیشگیری بود.

ویدیا گانش، مدیر بخش تجزیه و تحلیل داده‌ها، برنامه‌ریزی و نظارت یونیسف گفت: «هر روز، تعداد زیادی از والدین با آسیب از دست دادن فرزندان خود مواجه می‌شوند، گاهی اوقات حتی قبل از اولین نفسشان. چنین تراژدی گسترده و قابل پیشگیری هرگز نباید به عنوان مرگی اجتناب ناپذیر در نظر پذیرفته شود. با اراده سیاسی‌قوی‌تر و سرمایه‌گذاری هدفمند در دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی پیشگیری از این مرگ و میرها قابل تحقق است.»

این گزارش‌ها از سال ۲۰۰۰، پیامدهای مثبتی را با خطر کمتر مرگ و میر در همه سنین در سطح جهان نشان می‌دهد. برای مثال نرخ جهانی مرگ و میر زیر پنج سال از آغاز قرن ۵۰ درصد کاهش یافته است، همچنین نرخ مرگ و میر در کودکان بزرگ‌تر و جوانان ۳۶ درصد کاهش یافته است و نرخ مرده‌زایی ۳۵ درصد کاهش یافته است. این بهبود وضعیت آمارها را می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در تقویت سیستم‌های بهداشت اولیه و به نفع زنان، کودکان و جوانان دانست.

با این حال بر اساس همین گزارش‌ها از سال ۲۰۱۰، دستاوردها به طور قابل توجهی کاهش یافته است و ۵۴ کشور از دستیابی به هدف «توسعه پایدار» در مرگ و میر زیر پنج سال بازمانده‌اند. اکنون اگر اقدام سریع برای بهبود خدمات بهداشتی انجام نشود، تقریباً ۵۹ میلیون کودک و نوجوان قبل از سال ۲۰۳۰ خواهند مرد و همچنین نزدیک به ۱۶ میلیون نوزاد در اثر مرده‌زایی از دست خواهند رفت.

بر این اساس شانس بقای یک کودک فقط بر اساس محل تولد و میزان دسترسی نوزاد به خدمات بهداشتی است. برای برقراری عدالت در زمینه بهداشتی برای کودکان در همه جا، به سیستم‌های مراقبت‌ بهداشتی اولیه قوی احتیاج است تا نیازهای آنها و خانواده هایشان برآورده شوند.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که کودکان همچنان با شانس‌های متفاوتی برای بقا بر اساس محل تولدشان روبرو هستند و از این نظر کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی سنگین‌ترین بار را بر دوش دارند. کشورهای جنوب صحرای آفریقا تنها ۲۹ درصد از تولدهای زنده در جهان را دارا هستند و از کل مرگ و میرهای زیر پنج سال در سال ۲۰۲۱، ۵۶ درصد در این منطقه به ثبت رسیده است. همچنین جنوب آسیا ۲۶ درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است. کودکان متولد شده در جنوب صحرای آفریقا در معرض بالاترین خطر مرگ در دوران کودکی در جهان هستند که ۱۵ برابر بیشتر از خطر مرگ برای کودکان در اروپا و آمریکای شمالی است.

مادران در این دو منطقه نیز مرده‌زایی را با نرخ استثنایی تحمل می‌کنند، به طوری که ۷۷ درصد از کل مرده‌زایی در سال ۲۰۲۱ در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا اتفاق افتاده است. تقریبا نیمی از مرده‌زایی‌ها در جنوب صحرای آفریقا اتفاق افتاده است. خطر مرده به دنیا آمدن یک زن در جنوب صحرای آفریقا هفت برابر بیشتر از اروپا و آمریکای شمالی است.

در دسترس بودن مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت همچنان برای کودکان در سراسر جهان موضوع مرگ یا زندگی است. برای کودکانی که در ۲۸ روز اول زندگی خود زنده می مانند، بیماری‌های عفونی مانند ذات الریه، اسهال و مالاریا بزرگترین تهدید هستند. بیشتر مرگ و میر کودکان در پنج سال اول اتفاق می‌افتد که نیمی از آن در همان ماه اول زندگی است. به همین دلیل نوزادان کوچک، زایمان زودرس و عوارض حین زایمان از علل اصلی مرگ و میر محسوب می‌شوند. همچنین بیش از ۴۰ درصد از مرده‌زایی‌ها در طول زایمان اتفاق می‌افتد که بیشتر آنها زمانی قابل پیشگیری هستند که زنان در طول بارداری و تولد به مراقبت‌های با کیفیت دسترسی داشته باشند.

کد خبر: 57021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =