۱۱ موقعیت اضطراری برای کودکان در سال ۲۰۲۳

تعداد کودکانی که از زمان جنگ جهانی دوم به بعد به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند امروز بیشتر هر زمان دیگری است. سازمان یونیسف برای سال ۲۰۲۳ یازده موقعیت اضطراری را شناسایی کرده است که نیازمند توجه و رسیدگی فوری است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یونیسف؛ تعداد کودکانی که از زمان جنگ جهانی دوم به بعد به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند امروز بیشتر هر زمان دیگری است. در سرتاسر جهان، کودکان و خانواده‌هایشان با ترکیبی مرگبار از بحران‌ها، درگیری‌ها و آوارگی گرفته تا شیوع بیماری و نرخ فزاینده سوء تغذیه، مواجه هستند. در همین حال، تغییرات آب و هوایی این بحران‌ها را بدتر می‌کند و بحران‌های جدیدی را به وجود می‌آورد. یونیسف با اشاره به کمک‌های صورت گرفته به ۱۱ موقعیت اضطراری که در سال ۲۰۲۳ نیازمند توجه فوری هستند اشاره می‌کند:

سودان جنوبی

سیل بی‌سابقه در سودان جنوبی تلفات ویرانگری را بر خانواده‌ها وارد کرده است. محصولات زراعی از بین رفته‌اند، فضاهای چرای احشام و سایر دام‌ها زیر آب رفته و خانواده‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. با افزایش گرسنگی و سوء تغذیه در مناطق سیل زده، برخی از جوامع بدون کمک‌های بشردوستانه دائم ،احتمالاً با گرسنگی مواجه خواهند شد.

یونیسف در حال کار بر غربالگری و درمان کودکان مبتلا به سوءتغذیه حاد شدید است که به عنوان کشنده‌ترین اشکل سوءتغذیه است و یکی از تهدیدهای اصلی برای بقای کودکان محسوب می‌شود. همچنین برای کمک به آماده‌سازی خانواده‌ها در برابر شوک‌های آب و هوایی آینده، اقداماتی مانند ارتقاء زیرساخت‌ها ضروری است.

یمن

پس از هشت سال درگیری، سیستم‌هایی که خانواده‌های یمنی برای بقا به آن وابسته هستند در آستانه فروپاشی کامل قرار دارند. بیش از ۱۱۰۰۰ کودک از سال ۲۰۱۵ کشته یا معلول شده‌اند، در حالیکه درگیری‌ها، جابجایی گسترده و شوک‌های آب و هوایی مکرر بیش از ۲ میلیون کودک را دچار سوءتغذیه حاد کرده است.

در این منطقه خمیر RUTF که یک نوع خمیر ریز مغزی و یکی از موثرترین ابزارهای مقابله با سوء تغذیه در سراسر جهان است به وسیله یونیسف برای مبارزه با سوء تغذیه استفاده شده است.

هاییتی

ترکیبی مرگبار از تهدیدها مثل آشفتگی سیاسی، ناآرامی‌های مدنی و خشونت باندها، فقر فلج کننده و بلایای طبیعی چالش بزرگی را برای خانواده‌ها در هائیتی ایجاد کرده است. اما افزایش شیوع وبا در سال ۲۰۲۲ خطر دیگری را برای سلامت کودکان و زندگی آنها به همراه آورده است. علیرغم محیط بسیار ناپایدار، یونیسف با شرکای خود برای افزایش تلاش‌ها برای محافظت از خانواده‌ها در برابر وبا با ارائه کیت‌های وبا و قرص‌های تصفیه آب و حمل آب تمیز کار همکاری دارد.

جمهوری دموکراتیک کنگو

تشدید درگیری‌های مسلحانه و شیوع مکرر بیماری‌های کشنده، تلفات سنگینی بر میلیون‌ها کودک در جمهوری دموکراتیک کنگو وارد کرده است. این کشور میزبان دومین تعداد آوارگان داخلی در جهان است. شرایط بسته‌ در کمپ‌هایی که خانواده‌ها در آن زندگی می‌کنند مملو از خطر خشونت و بیماری برای کودکان است.

پاکستان

شاید باران‌های سیل‌آسای پاکستان تمام شده باشد اما بحران برای کودکان پایان نیافته است. ماه‌ها پس از سیلی که کشور را ویران کرد، بخش‌های وسیعی از زمین‌های زراعی و روستاها زیر آب باقی مانده‌اند، در حالی که میلیون‌ها کودک به حمایت فوری نجات نیاز دارند.

بورکینافاسو

شکنندگی سیاسی، تأثیرات تغییرات آب و هوایی و بحران‌های اقتصادی و بهداشتی به آوارگی داخلی حدود ۱.۷ میلیون نفر در بورکینافاسو کمک کرده است که ۶۰ درصد آنها کودک هستند. اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات مرتبط با استرس جابجایی می‌تواند تأثیرات مادام العمری بر سلامت عاطفی و جسمی کودکان بگذارد.

میانمار

تشدید درگیری‌های داخلی در میانمار همچنان بر کودکان و خانواده‌های آنها تأثیر می‌گذارد و حدود ۵.۶ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه نیازمندند. حملات به مدارس و بیمارستان‌ها در سطوح هشدار دهنده ادامه یافته ، در حالی که نقض شدید حقوق کودک نیز در درگیری‌های مسلحانه گزارش شده است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از کودکان واکسینه نشده باقی مانده‌اند، یونیسف در حال تلاش برای از سرگیری واکسیناسیون کامل برای همه کودکان نیازمند است.

فلسطین

کودکان در کشور فلسطین همچنان با بحران حفاظت دنباله‌دار و اشغال مداوم سرزمین روبرو هستند. حدود ۲.۱ میلیون نفر که بیش از نیمی از آنها کودک هستند اکنون به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. از سال ۲۰۰۹، یونیسف از مراکز خانواده در سراسر نوار غزه برای ارائه مراقبت‌های روانی اجتماعی به کودکان حمایت می‌کند.

بنگلادش

در حالی که بحران پناهندگان روهینگیا وارد پنجمین سال خود می شود، بنگلادش همچنان میزبان صدها هزار پناهجوی روهینگیا است که پس از فرار از خشونت شدید در میانمار در منطقه «کاکس بازار» مستقر شده‌اند. در حالی که خدمات اولیه در کمپ‌ها ارائه شده است، کودکان همچنان با شیوع بیماری، سوء تغذیه، فرصت‌های آموزشی ناکافی و سایر خطرات مانند استثمار و خشونت مواجه هستند.

سوریه

بیش از یک دهه بحران‌های انسانی و خصومت‌ها باعث شده است که کودکان در سوریه با یکی از پیچیده‌ترین شرایط اضطراری در جهان مواجه شوند. دو سوم جمعیت به دلیل بدتر شدن بحران اقتصادی، تداوم خصومت‌های محلی، آوارگی گسترده و زیرساخت‌های عمومی ویران شده به کمک نیاز دارند. این درگیری منجر به یکی از بزرگترین بحران‌های آموزشی در تاریخ اخیر بوده است که در آن یک نسل کامل از کودکان سوری بهای ویرانگری را پرداخته‌اند.

کنیا

چهار فصل متوالی بدون بارش باعث شد تا کنیا بدترین خشکسالی خود را در ۴۰ سال اخیر تجربه کند. بدون آب، محصولات نمی‌توانند رشد کنند و حیوانات و دام‌ها می‌میرند. از دست دادن مواد غذایی مغذی ناشی از آن، همراه با بهداشت نامناسب، صدها هزار کودک را به سوء تغذیه حاد دچار و نیازمند درمان کرده است. کودکان مبتلا به لاغری بیش از حد، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به همین دلیل در برابر تاخیرهای رشدی، بیماری و مرگ آسیب‌پذیر می‌شوند. یونیسف در همکاری با سایر آژانس‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های ملی و بین‌المللی، به حمایت از دولت کنیا برای ارائه حمایت‌های نجات‌بخش برای افراد آسیب‌دیده از خشکسالی، سیل و شیوع بیماری، از جمله ارائه غربالگری‌های تغذیه، توزیع RUTF و بازسازی کانال‌ها برای دسترسی به آب بسیار مورد نیاز ادامه می‌دهد.

کد خبر: 57086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =