گوشت آنتی‌بیوتک‌دار مصرف نکنید

آنتی‌بیوتیک‌ها هنوز در زنجیره‌های تأمین گوشت شرکت‌های بزرگ مواد غذایی ایالات متحده استفاده می‌شوند که این امر خود خطر انتشار ابرمیکروب‌ها را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، شرکت‌های تأمین‌کننده‌ گوشت گاو برای رستوران‌های مک‌دونالد، تاکو بل و والمارت از مزارعی در آمریکا گوشت خود را تهیه می‌کنند که از آنتی‌بیوتیک‌های مرتبط با گسترش ابرمیکروب‌های خطرناک استفاده می‌کنند. اسناد منتشرنشده‌ دولت آمریکا که به دست روزنامه‌ گاردین رسیده، نشان می‌دهد مزارع تولید گوشت گاو برای شرکت‌های بسته‌بندی گوشت مانند (Cargill)، (JBS) و (Green Bay) با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای رشد بیشتر حیوانات از آن استفاده می‌کنند، سلامت عمومی ‌جامعه را به خطر انداخته‌اند.

در چند سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی بارها هشدار داده آنتی‌بیوتیک‌ها همانقدر برای سلامت بشر ضروری هستند به همان اندازه می توانند خطرناک باشند و تأکید کرده که استفاده از آنها در دامداری باید متوقف شود. این هشدار توقف از آن رو توسط سازمان بهداشت جهانی بارها تکرار شده که استفاده‌ بیش از حد از چنین داروهایی می‌تواند باعث کمرنگ شدن اثربخشی آن در انسان‌ها شود؛ به همین خاطر کارشناسان و فعالان بهداشت عمومی ‌و همچنین سیاستمداران آمریکایی استفاده از آن را محکوم کرده‌اند.

کوری بوکر، سناتور آمریکایی که از کنترل‌های سختگیرانه‌تر در مورد نحوه‌ استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در تولید مواد غذایی حمایت کرده معتقد است: «استفاده‌ بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌های مهم پزشکی در مزارع، عامل اصلی یک تهدید مرگبار برای بهداشت عمومی ‌است.» به نظر او، شرکت‌های بزرگ کشاورزی، سیستمی ‌را به وجود آورده‌اند که به این استفاده‌ نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها برای به حداکثر رساندن سود، بدون توجه به آسیب‌های جدی که ایجاد می‌کنند، وابسته شده‌اند.


نقص قانونی
بر اساس قانون آمریکا، هیچ ممنوعیتی برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان یا پیشگیری از بیماری حیوانات وجود ندارد و تنها تغییری که صورت گرفته این است که کشاورزان اکنون برای بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های مهم پزشکی که قبلاً بدون نسخه در دسترس بودند و به آب و خوراک دام اضافه می‌شدند، به نسخه دامپزشکی نیاز دارند. همچنین در ایالات متحده ممنوعیتی برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای تقویت رشد وجود دارد که از سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیده است. اما بسیاری از دامداران ایالات متحده هنوز به طور معمول از آنتی‌بیوتیک‌ها برای ماه‌های متوالی استفاده می‌کنند که این استفاده‌ بیش از حد باعث ایجاد مقاومت در باکتری‌ها می‌شود و داروها دیگر خاصیت قبلی خود را نخواهند داشت.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از جدی‌ترین تهدیدات جهانی بهداشت عمومی ‌است و طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این بیماری سالانه مسئول بیش از ۳۵ هزار مرگ در ایالات متحده و ۱.۳ میلیون نفر در کل جهان است. با وجود این خطرات، بقایای بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها در بسیاری از زنجیره‌های تأمین گوشت گاو ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ وجود داشته و توسط سرویس بازرسی و ایمنی مواد غذایی (FSIS)، بخشی از وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) مورد آزمایش قرار گرفته است.

تنوع آنتی‌بیوتیک‌ها
نتایج تحقیقات روزنامه‌ گاردین از داده‌های مربوط به ۱۰ شرکت از بزرگترین شرکت های بسته‌بندی‌های گوشت نشان می‌دهد همه‌ آنها حداقل از یک نوع آنتی‌بیوتیک در یک یا چند مزرعه که کشتارگاه‌های‌شان را تأمین می‌کردند، استفاده ‌کرده اند. نتایج این تحقیقات در برخی از شرکت‌ها حتی به استفاده از هفت نوع مختلف آنتی‌بیوتیک نیز می‌رسد. این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها عنوان کرده‌اند استفاده‌ عاقلانه از آنتی‌بیوتیک‌ها از ورود حیوانات بیمار به منابع غذایی جلوگیری می‌کند و تضمین می‌کند حیوانات بی‌جهت از بیماری رنج نبرند.

آنها همچنین گفته‌اند از استفاده‌ مسئولانه از آنتی‌بیوتیک‌های انسانی در تولید مواد غذایی حمایت می‌کنند و متعهد هستند از آنتی‌بیوتیک‌هایی که طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی برای داروهای انسانی اهمیت حیاتی دارند، استفاده نکنند. اما از دید سازمان‌های بهداشتی، گسترش باکتری‌های مقاوم به دارو در محیط‌زیست یک چالش بزرگ بهداشت عمومی ‌است. به طور مثال دکتر سامیر پاتل، متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان لوری در شیکاگو گفته که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یک چرخه‌ بی‌وقفه از تشدید ایجاد می‌کند. به این معنا که مردم باید از آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تری استفاده کنند؛ زیرا نمی‌خواهند که بیشتر بیمار شوند و بمیرند، به همین خاطر از آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر استفاده می‌کنند و در نهایت به آن آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مقاوم می‌شوند. همین مسأله باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در استفاده از آنتی‌بیوتیک در کشاورزی و دامپروری شده است؛ زیرا باعث ایجاد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان عفونت در افراد می‌شود.

طفره رفتن مک‌دونالد
تاریخچه‌ استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در آمریکا به سال‌های قبل بازمی‌گردد و شرکت‌ها تا سال ۲۰۱۷، برای پروار کردن دام به خوراک دام آنتی‌بیوتیک‌ها را اضافه می‌کردند. پس از این تاریخ و زمانی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده ممنوعیت این عمل را اعلام کرد، فروش آنتی‌بیوتیک‌ها برای استفاده در کشاورزی یک‌سوم کاهش یافت. با وجود این کاهش مصرف، همچنان کشاورزان می‌توانند به طور معمول از آنتی‌بیوتیک‌ها برای جلوگیری از بیماری استفاده کنند که البته برای خرید آن به نسخه‌ای از دامپزشک نیاز خواهند داشت.

دکتر گیل ‌هانسن، دامپزشک و مشاور بهداشت عمومی‌ همچنین معتقد است برای برخی از داروهایی که شرکت‌های تأمین گوشت گاو استفاده می‌کنند، دوزهایی که برای پیشگیری استفاده می‌شوند دقیقاً مشابه همان دوزی است که برای ارتقاء رشد استفاده ‌شده است. به گفته‌ مت ولینگتون از گروه منافع عمومی‌ ایالات متحده - یکی از سازمان‌هایی که شرکت‌های فست‌فود را در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها تحت فشار قرار داده- مک دونالد بارها از درخواست خود برای تعیین اهدافی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها توسط کشاورزانی که گوشت گاو تهیه می‌کنند، طفره رفته است. در سال ۲۰۱۸، مک دونالد به دلیل تعهد به تعیین اهداف تعیین شده در کاهش آنتی‌بیوتیک مورد ستایش قرار گرفت، اما پس از آن پیشرفت چندانی حاصل نکرده و به نظر می‌رسد مک‌دونالد تعهد خود را برای تعیین اهداف مشخص برای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک در زنجیره تأمین عظیم گوشت گاو کنار گذاشته است.

با این حال، می‌توان این مسأله را از زاویه دید دیگری نیز بررسی کرد و آن اینکه تقاضا برای گوشت ارزان، کشاورزان را برای تأمین بازار و رشد بیشتر حیوانات تحت فشار قرار می‌دهد. ویل هریس که در مراتع وسیع بلوط سفید در جنوب جورجیا کشاورزی می‌کند و چندین سال است که به کشاورزی صنعتی و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها پشت کرده، می‌گوید: «در محیطی که من حیواناتم را در آن پرورش می‌دهم، حیوانات بیمار چندانی نداریم.» او معتقد است مصرف‌کنندگان گوشت به طرز ناامیدکننده‌ای به مواد غذایی ارزانقیمت معتاد و شرکت‌های بزرگ مواد غذایی نیز بیش از اینکه راه‌حل این مسأله باشند خود به بخشی از مشکل تبدیل شده‌اند. این شرکت‌ها آسیب‌های باورنکردنی را به جامعه وارد می‌کنند و در برخی از سطوح احتمالاً آن را نیز آگاهانه انجام می‌دهند.

کد خبر: 57153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =